09.07.2017

Amatööricupin finaali Tove Övergaardille, pääluokka Kirsi Lönnmarkille

Metsämäen amatööricupin finaalin voitti 115 cm:n luokassa toiseksi sijoittunut Tove Övergaard Casalettolla. Uusikaarlepyytä edustava ratsukko suoritti myös uusinnan virheittä ajassa 46.62 sekuntia. Amatööricup on tarkoitettu senioreille, joilla ei ole sijoituksia 130 cm:n tai sitä suuremmista luokista vuosilta 2016 ja 2017.

- On tärkeää saada osallistua ja joskus onnistuakin. Sarja on ainakin minulle tärkeä, sanoo Tove Övergaard, aiemmin tuttu lähinnä kenttäratsastuksesta.

- Minulla ei ole ollut sopivaa kenttähevosta, ja kausikin on Suomessa kovin lyhyt. Nyt on kolmas vuosi, kun keskityn esteratsastukseen. Esteillä olen kisannut kansainvälisiäkin luokkia, mutta sijoituksia ei ole vielä tullut. Tavoite on kehittyä isompiin luokkiin, mutta se on kiinni myös sopivasta hevosesta. Toivon, että saan vietyä Casalettoa eteenpäin. Se osaa kyllä hypätä, sen isä on yksi maailman parhaista estehevosista. Sillä on mahdollisuuksia, jos osaan tehdä kaiken oikein. Casaletto on ori, joten vähän hankalampaa sen kanssa on. Minulla on onneksi hyvä valmentaja, Francesco Groppi. Toivottavasti pääsemme eteenpäin, tuumaa Övergaard, joka työkseen sekä ratsuttaa että valmentaa.

Luokkavoitto meni Turun Ida Varjolle ja Costnerille puhtaalla uusinnalla ajassa 43.54. Luokan kolmas oli Ratsastusseura Ruskon Elina Vuokko, joka hyppäsi Apollolla uusinnan virheittä ajassa 48.74.

Tapahtuman pääluokassa 125 cm ratsastettiin kaksi kierrosta. Luokan voittivat Turun Ratsastajien Kirsi Lönnmark ja Lipsum Moët, tuloksena ensimmäiseltä kierrokselta yksi pudotus ja toiselta kierrokselta puhdas suoritus. Toiseksi sijoittuivat Pohiois-Karjalan Urheiluratsastajien Iina Karhinen ja Felicia, jotka puolestaan suorittivat ensimmäisen radan virheittä ja toisen kierroksen neljällä virhepisteellä. Yhteispisteiden ollessa samat sijoituksen ratkaisee toisen kierroksen aika.

- Oli tällä kertaa meille suosiollinen paikka, vaikka ekalla kierroksella turha puomi putosikin. Toinen kierros oli sitten kohdallaan. Olosuhteet täällä ovat hienot, ja hevoset viihtyvät täällä. Radat olivat koko ajan hyvät, ihan sopivasti tasollaan. Puitteet ovat upeat, harmi, että osallistujia oli vähänlaisesti, summaa Kirsi Kirsi Lönnmark.

- Ihan täysi kausi jatkuu, ensi viikonloppuna kisaamme Salossa. Nollarataa ajetaan takaa 130 cm: tasolla, kertoo Lönnmark.

Metsämäen kolmipäiväiseen kilpailuun osallistui yhteensä noin 70 ratsukkoa, ja startteja kertyi kaikkiaan noin 180.

Tulokset su 9.7.

Luokka 12 Prix De Börjes Kotimäki, avoin kaikille, samalla Metsämäki Amatööricupin finaali, 115 cm, yksi uusinta. 20 lähtijää ja 5 sijoittuu: 1) Ida Varjo, Turun Ratsastajat ry – Costner 0-0/43.54, 2) Tove Övergaard, Nykarleby Ridklubb Rf – Casaletto 0-0/46.62, 3) Elina Vuokko, Ratsastusseura Rusko ry – Apollo 0-0/48.74, 4) Iina Karhinen, Pohjois-Karjalan Urheiluratsas – Wayro W 0-0/49.11, 5) Karoliina Virtanen, Evitskogin Ratsastajat ry – Tobima 0-4/41.07, 6) Doris Heinänen, Kotimäen Ratsastajat ry – Latika 2 0-8/47.08, 7) Kirsi Lönnmark, Turun Ratsastajat ry – Full Of Life 0-8/57.93, 8) Sanna Silvennoinen, Lempi Racing Team ry – Lowhill Mission Man 4/60.12, 9) Krista Ketonen, Hankoniemen Ratsastajat ry – Lamels 4/64.05, 10) Tia Ventto, Auran Ratsastajat ry – Hanaquevara 4/65.69, 11) Wilhelmiina Poikkeus, Pinomäki Royality Riding Club – Gandalf 4/66.40, 12) Miinaliisa Kaira, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Prime Minister 8/60.23, 13) Lotta Sinisalo, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Lightning Girl 8/69.50, 14) Tove Övergaard, Nykarleby Ridklubb Rf – Cedrix 10/83.18, 15) Jonna Saurio, Ypäjän Ratsastajat ry – Parabellimo 12/59.56, 16) Saija Laakso, Salo Riding Club ry – Polymax XO 13/78.46, 17) Miinaliisa Kaira, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – BBQ 14/82.72, 18) Janette Sjöberg, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Asirietis 16/58.73, 19) Doris Heinänen, Kotimäen Ratsastajat ry – Calle Hyl., 19) Julia Pitkäranta, Turun Ratsastajat ry – Luna VI Hyl.

Luokka 13 Prix De Rakennuspalvelu Rale, 125/125 cm A.2.0 + A.2.0, kaksi kierrosta, 5 lähtijää ja 2 sijoittuu: 1) Kirsi Lönnmark, Turun Ratsastajat ry – Lipsum Moët (4)-(0)/58.83-4, 2) Iina Karhinen, Pohjois-Karjalan Urheiluratsas – Felicia (0)-(4)/60.24-4, 3) Aleksandra Verducci, Lounais-Espoon Ratsastajat ry – Call Me (8)-(4)/60.39-12, 4) Tove Övergaard, Nykarleby Ridklubb Rf – Casaletto (5)-Hyl., 5) Wilhelmiina Poikkeus, Pinomäki Royality Riding Club – Gandalf (9)

Luokka 9 - Prix De Hankkija Kutter 90 cm, arv. A.2.0. 14 lähtijää ja 4 sijoittuu: 1) Peppi Salo, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Florian 0/57.77, 2) Emma Walldén, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Coala Z 0/60.37, 3) Ida-Mari Hörkkö, Raision Ratsastajat ry – Also Springtime 0/64.72, 4) Ramona Dragomir, Golden Key Riders ry – Wozalien 0/67.25, 5) Anniina Lipponen, Turun Seudun Ratsastusurheilij – James II 0/67.64, 6) Johanna Valmunen, Uudenkaupungin Ratsastajat ry – Bystry 0/73.80, 7) Elina Albertsson, Maarian Ratsastusseura ry – Pee-Peen Wildheart 0/74.22, 8) Katrin Jokinen, Kotimäen Ratsastajat ry – Chopard PS Z 0/82.30, 9) Tove Övergaard, Nykarleby Ridklubb Rf – True One 0/83.65, 10) Eveliina Nieminen, Urheiluratsastusseura Tammer R – Loja Karelia 4/77.54, 11) Peppi Salo, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Renaissance 4/78.18, 12) Satu Siikarla, Ratsastusseura MT-Team ry – Surprice 6/90.42, 13) Sofia Manninen, Ratsastusseura Rusko ry – Chocochino 12/73.19, 14) Anni Karlsson, Vahdon Ratsastajat ry – Julia Hyl.

Luokka 10 - Prix De Lännen Tractors Oy 100 cm, arv. 367.1 (A2/A2). 17 lähtijää ja 5 sijoittuu: 1) Tiia Tuulivaara, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Kanada 0-0/32.98, 2) Peppi Salo, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Florian 0-0/34.15, 3) Pasi Nurmi, Kotimäen Ratsastajat ry – Gemille Musterd 0-0/46.14, 4) Emilia Uutela, Someron Ratsastajat ry – L' Panama 0-4/33.95, 5) Janette Sjöberg, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Asirietis 0-4/34.98, 6) Tove Övergaard, Nykarleby Ridklubb Rf – True One 0-4/48.06, 7) Ida-Sofia Leino, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Gucci van het Elkenhof 0-6/57.30, 8) Ida-Mari Hörkkö, Raision Ratsastajat ry – Also Springtime 0-11/61.78, 9) Mirabella Siikalampi, Kotimäen Ratsastajat ry – Capella 0-Hyl., 9) Emma Walldén, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Coala Z 0-Kesk., 11) Elina Albertsson, Maarian Ratsastusseura ry – Pee-Peen Wildheart 4/57.60, 12) Suvi Haarala, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Classic Brilliance 8/63.67, 13) Katrin Jokinen, Kotimäen Ratsastajat ry – Chopard PS Z 9/88.82, 14) Johanna Valmunen, Uudenkaupungin Ratsastajat ry – Bystry 21/74.16, 15) Ann-Mari Teppala-Siikalampi, Kotimäen Ratsastajat ry – Abigail Hyl., 15) Johanna Kuninkaanniemi, Golden Key Riders ry – Wozalien Hyl., 15) Satu Siikarla, Ratsastusseura MT-Team ry – Surprice Hyl.

Luokka 11 - 110 cm, Prix De Aptus arv. Jokeri, 6 lähtijää ja 2 sijoittuu: 1) Krista Ketonen, Hankoniemen Ratsastajat ry – Lamels 820/66.09, 2) Emilia Uutela, Someron Ratsastajat ry – L' Panama 770/66.41, 3) Kirsi Lönnmark, Turun Ratsastajat ry – Full Of Life 700/71.44, 4) Sofia Roos, Paraisten Ratsastusseura ry – Kg.jolly Girl 630/65.36, 5) Vilma Valkonen, Helsingin Wiisikot ry – Lenfield Hyl., 5) Ida-Sofia Leino, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Gucci van het Elkenhof Hyl.