08.07.2017

Amatööricupin semifinaali Tiina Loisalle ja Skattolle

Metsämäen amatööricupin semifinaalin Prix De Koira-kissaklinikka ja Royal Canin voitti Kemiön Tiina Loisa Skattolla, tuloksena puhdas rata ajassa 62.22 sekuntia. Myös luokan kakkonen, Turun Ratsastajien Julia Pitkäranta ja Luna VI suorittivat radan virheittä, aika 64.85. Virheittä suoriutuivat myös kolmanneksi sijoittuneet Uusikaarlepyyn Tove Övergaard ja Casaletto ajassa 67.33. Semifinaaliin osallistui 26 ratsukkoa.

Metsämäen amatööricup on kilpailu senioreille, joilla ei ole sijoituksia 130 cm tai sitä suuremmista luokista vuosina 2016 ja/tai 2017. Edellytyksenä semifinaaliin osallistumiselle on hyväksytty tulos perjantailta. Sunnuntaina ratsastettavaan finaaliin taas tarvitaan hyväksytty tulos semifinaalista. Finaaliin ratsukot lähtevät tasavertaisina.

Päivän korkeimmassa luokassa 120 cm nähtiin kahden ratsukon uusinta. Luokan voittivat Julia Pitkäranta ja Luna VI, jotka suorittivat uusinnan virheittä ajassa 50.04. Toiseksi sijoittuivat Kaarinan Kenttäratsastajien Janina Keinänen ja Ascoast Chiantinovo, joiden tulos uusinnassa oli 12 virhepistettä.

Yksinkertaisuus ja selkeys ratojen mottona

Metsämäen pitkäaikainen saksalainen ratamestari Fritz Waldmann joutui jättämään kisat tällä kertaa väliin, ja tilalle suuriin saappaisiin astui salolainen Tomas Kiviranta.

Ratsastajien kommentit radoista olivat lauantaina positiivisia. Myös nurmipohja toimi hyvin.

- Erittäin sujuvaa, fiksusti suunniteltuja ratoja. Tomas ymmärtää, minkä tasoisten ratsukoiden kanssa tätä tekee, kehaisi sekä amatöörisarjan semifinaalin että Zürich-luokan voittaja Tiina Loisa.

- Keep it simple, summaa työtapaansa Tomas Kiviranta, joka päätyönään ratsastaa ja valmentaa.

- Ratsastus on ihan tarpeeksi vaikea laji muutenkin, ratamestarin tehtävä ei ole vaikeuttaa sitä. Olen hypännyt vastaavia luokkia, ja rakennan radat niin sanotusti itselleni. Mitä yksinkertaisemmin ja selkeämmin tehtävät tulevat ratsastajan eteen, sen helpompaa se on sekä ratsastajalle että hevoselle. Tavoite on sujuva ratsastus eteenpäin, niin että korjaamista taaksepäin ei tarvittaisi. Joku kontrollin tarkistustehtävä radalla pitää kuitenkin olla, emme halua isolle areenalle holtittomasti ryntäileviä hevosia.

Kiviranta rakentaa radat lähtijöiden mukaan, toisin sanoen ratsukoiden taitotaso pitää ottaa suunnittelussa huomioon. Hevoselle pitää jäädä positiivinen maku suorituksesta. Ja hevonen on kuitenkin kaiken lähtökohta.

- Miten hevonen ajattelee ja reagoi, siinä on loputtoman oppimisen paikka. Siinä ei koskaan ole valmis, painottaa Kiviranta.

Kilpailu jatkuu sunnuntaina alkaen klo 10. Oheisohjelmassa on myös sunnuntaina lapsille poni- ja koira-ajelua sekä keppihevosrata. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Tulokset la 8.7.

Luokka 5 - Prix De Turun Hippos, 90 cm, arv. 367.1 (A2/A2), 7 lähtijää ja 2 sijoittuu: 1) Suvi Haarala, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Classic Brilliance 0-0/34.63, 2) Hanna Mäkinen, Uudenkaupungin Ratsastajat ry – N-Goya 0-0/36.64, 3) Karoliina Lehto, Turun Ratsastajat ry – Oleron 0-0/37.71, 4) Sofia Manninen, Ratsastusseura Rusko ry – Chocochino 0-4/49.02, 5) Maija Rintamäki, Mäki-Pohdon Yksityisratsastaja – Taktikko 4/65.40, 6) Nina Vikman, Ypäjän Ratsastajat ry – Quinini N 4/71.03, 7) Heidi Hyvönen, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Metkun Merkki 8/66.48

Luokka 6 - Prix De MSD Animal Health, 100 cm Zürich- esteratsastus arv. A.2.0, 19 lähtijää ja 5 sijoittuu: 1) Tiina Loisa, Kimitoöns Ryttare Rf – Skatto 0/60.99, 2) Nea Lahtinen, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Hockley Flap Jack 0/61.89, 3) Karoliina Ahlbom, Ypäjän Ratsastajat ry – Funkel Chakira 0/64.95, 4) Hanna Mäkinen, Uudenkaupungin Ratsastajat ry – N-Goya 0/68.26, 5) Tove Övergaard, Nykarleby Ridklubb Rf – Cedrix 0/68.43, 6) Ella Orusmaa, Kotimäen Ratsastajat ry – Daywalker 4/56.58, 7) Taru Vähämäki, Ypäjän Ratsastajat ry – Funkel Sundream 4/59.57, 8) Valtteri Laukkanen, Ratsastusseura Rusko ry – Radihaza-Dancer 4/73.83, 9) Miinaliisa Kaira, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – BBQ 4/77.00, 10) Suvi Haarala, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Classic Brilliance 8/65.59, 11) Tuomas Virtalaine, Kotimäen Ratsastajat ry – Admiralis V 8/66.65, 12) Pia Malmi, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Farma 8/71.92, 13) Reijo Koivula, Kr-Team ry – Melbourne 8/72.61, 14) Jessica Niemi, Porin Ratsastajat ry – Gold Kheid 8/77.70, 15) Karoliina Sjögren, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Evis 8/78.12, 16) Doris Heinänen, Kotimäen Ratsastajat ry – Mimicry 8/83.44, 17) Tove Övergaard, Nykarleby Ridklubb Rf – True One Hyl., 17) Satu Siikarla, Ratsastusseura MT-Team ry – Surprice Hyl., 17) Emma Walldén, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Coala Z Hyl.

Luokka 7 - Prix De Koira-kissaklinikka ja Royal Canin, 110 cm, arv. A.2.0, 26 lähtijää ja 7 sijoittuu: 1) Tiina Loisa, Kimitoöns Ryttare Rf – Skatto 0/62.22, 2) Julia Pitkäranta, Turun Ratsastajat ry – Luna VI 0/64.85, 3) Tove Övergaard, Nykarleby Ridklubb Rf – Casaletto 0/67.33, 4) Jessica Niemi, Porin Ratsastajat ry – Gold Kheid 0/68.48, 5) Jenna Murtola, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Queen 0/69.98, 6) Tove Övergaard, Nykarleby Ridklubb Rf – Cedrix 0/73.05, 7) Reijo Koivula, Kr-Team ry – Cupidoretto 0/73.71, 8) Doris Heinänen, Kotimäen Ratsastajat ry – Calle 0/74.93, 9) Pia Malmi, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Farma 1/81.60, 10) Miinaliisa Kaira, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Prime Minister 4/63.58, 11) Ella Orusmaa, Kotimäen Ratsastajat ry – Casanova 4/68.51, 12) Elina Vuokko, Ratsastusseura Rusko ry – Apollo 4/68.83, 13) Tiia-Riikka Kiuru, Ypäjän Ratsastajat ry – Quinini N 4/69.12, 14) Sofia Roos, Paraisten Ratsastusseura ry – Kg.jolly Girl 4/69.23, 15) Lotta Sinisalo, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Lightning Girl 4/70.87, 16) Sanna Silvennoinen, Lempi Racing Team ry – Lowhill Mission Man 4/71.15, 17) Tuomas Virtalaine, Kotimäen Ratsastajat ry – Admiralis V 4/71.89, 18) Pauliina Hola, Uudenkaupungin Ratsastajat ry – Cenna 2977 4/80.87, 19) Miinaliisa Kaira, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – BBQ 5/81.08, 20) Doris Heinänen, Kotimäen Ratsastajat ry – Latika 2 6/87.19, 21) Vilma Valkonen, Helsingin Wiisikot ry – Lenfield 9/98.97, 22) Taru Vähämäki, Ypäjän Ratsastajat ry – Funkel Sundream 12/75.41, 23) Saija Laakso, Salo Riding Club ry – Polymax XO 13/98.34, 24) Karoliina Ahlbom, Ypäjän Ratsastajat ry – Funkel Chakira 16/74.51, 25) Jenna Murtola, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – First Time CKV Hyl., 25) Saara Karhu, Urjalan Hevosurheilijat ry – Bella Donna II Hyl.

Luokka 8 - Prix De Royal Canin ja Koira-Kissaklinikka, 120, arv.AM5, 4 lähtijää ja 2 sijoittuu: 1) Julia Pitkäranta, Turun Ratsastajat ry – Luna VI 4-0/50.04, 2) Janina Keinänen, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Ascoast Chiantinovo 4-12/50.67, 3) Tove Övergaard, Nykarleby Ridklubb Rf – Casaletto 12/62.44, 4) Vilma Valkonen, Helsingin Wiisikot ry – Lenfield Hyl.

Tiedote / KIrsti Piminäinen