31.01.2017

Tiedote: Avant Tecno Oy ja Ratsuniitty Oy

Avant Tecno tukee tulevaisuuden kenttäratsastuslupauksia uudessa kilpasarjassa

Avant Tecno Oy rakentaa uutta kilpailusarjaa nuorille kenttähevosille yhteistyössä Ratsuniitty Oy:n kanssa. 4–7-vuotiaille hevosille tarkoitettu oma kilpailusarja toteutetaan nyt ensimmäistä kertaa Suomessa. Kilpailusarjan ideana on luoda uutta kulttuuria nuorten hevosten kasvattamiseen ja kouluttamiseen kohti kansainvälisiä kenttäratsastuksen arvokilpailuja. Tavoitteena on löytää Suomen lupaavimmat nuoret kenttähevoset. Vastaavanlaiset kilpailuluokat ovat jo muodostuneet vahvaksi perinteeksi esimerkiksi Saksassa ja Englannissa. Esimerkiksi suomalainen olympiaratsu Duchess Désireé on osallistunut Ypäjä-festareiden (Nuorten hevosten Festivaali) maastokilpailuun jo viisivuotiaana!

Kilpailuluokkia on kaksi: 4–5-vuotiaat hevoset ja 5–7-vuotiaat hevoset. Viisivuotiaiden hevosten ratsastajat saavat päättää kumpi luokka sopii parhaiten ratsun kehitystilanteeseen. Kilpailussa ratsastetaan ainoastaan maastoesteosuus, jonka kilpailun tuomari arvioi pistein 1–10. Osakilpailuissa arvioidaan muun muassa ratsastettavuus, laukka, rohkeus ja hyppytekniikka. Finaalissa arvioidaan myös hevosen tyyppi, askellajit sekä tulevaisuuden potentiaali. Ratsukon täytyy suorittaa vähintään yksi osakilpailu ja saada arvosana 7 tai yli päästäkseen finaaliin. Kilpailun voitto ratkeaa finaalissa, jossa kaikki ratsukot lähtevät liikkeelle puhtaalta pöydältä.

Kilpailun palkinnot ovat merkittävät ja tälle kilpailutasolle erittäin houkuttelevat. Molempien kilpailusarjojen voittaja saa 1000 euroa, toiseksi sijoittunut 500 euroa ja kolmanneksi sijoittunut 300 euroa.

Avant Trophy -osakilpailut:
27.–28.5. Harjun Oppimiskeskus
13.–18.6. Ypäjä
15.–16.7. Kangasala
22.–23.7. Hattula
Finaali:
17. –20.8. Ypäjä

Kilpailu käydään aina yksipäiväisenä, tarkka päivä nuorten hevosten luokalle määrittyy myöhemmin. Asiaa voi tarvittaessa tiedustella kilpailujärjestäjiltä.