08.07.2017

Arnella Nyman johtaa nelikäyntiä ennen sunnuntaita. Kuva: Johanna Veijanen.

Ennakkosuosikit karsintojen kärjessä islanninhevosten mestaruuskisoissa

Islanninhevosten suomenmestaruuskilpailut ovat alkaneet Ypäjällä perjantaina. Niissä kilpaillaan kaikissa islanninhevosten kilpailuluokissa ja ikäsarjoissa.

Arnella Nyman Thór från Järstalla johtaa senioreiden T2-tölttiluokkaa selvällä puolentoista pisteen erolla seuraaviin. Karsintojen kärkiratsukko sai kokonaispisteet 7,53. Kakkossijaa pitää Timo Kaarakainen Mjallhvit fra Dynumilla, pistein 6,00.

Arnella ja Thór ovat johtopaikalla myös nelikäynnin karsinnoissa pistein 7,13. Minna Tihinen pitää kakkossijaa pistein 6,30 Kapall frá Kálfholtilla.

- Karsintasuoritukset tuntuivat hyviltä, töltti T.2 -luokassa olen erittäin tyytyväinen vapaavalintaisen tempoon sekä löysin ohjin osioon, jossa Thór tuntui oikein ryhdikkäältä. Nelikäynti on meidän kakkoslaji, ja pisteet olivat tämän kauden ennätyspisteet. Kaikki askellajit tuntuivat varmoilta ja me nautimme esiintymisestä, kertoo Arnella iloisena.

T2-luokan nuorissa ratsastajissa karsintojen johtosijan otti Veera Siren Jarl frá Mid-Fossumilla lähes kahden pisteen erolla toisena olevaan Inka Koskiseen ja Thumall frá Stóra Hofiin.

- Jarl rakastaa esiintyä! Se oikein syttyy tullessaan sisään radalle, ihan kuin se ajattelisi että katsokaa minua, nauraa Veera, olemme päässeet kisaamaan tänä vuonna melko vähän, joten lähdettiin vain hakemaan varmaa ja siistiä perussuoritusta. Ja se sieltä tulikin. Finaaleihin lähdetään hyvillä fiiksillä.

Junioreiden T1-tölttiluokan karsinnoissa käytiin tiukkaa kilpaa kärkisijoista. Nicole Hiltunen johtaa luokkaa Vottur frá Grafarkotilla pistein 5,83, mutta toisena oleva Anniina Kanerva Lordi frá Hvolsvellillä on ihan kannoilla pistein 5,77.

Nuorten ratsastajien töltti T1-luokassa oli myös tasaveroisia ratsukoita. Kolme ensimmäistä on vain seitsemän sadasosapisteen sisällä. Ingrid Väyrynen ratsasti Kolfinna frá Efri-Raudalaekilla kärkeen pistein 5,67. Kolfinna on nähty aiemmin Ingridin isosiskon Freyjan ratsastamana. Toisena on Henna Videnoja Vidar fra Kattarhaedilla pistein 5,63 ja kolmatta sijaa pitää Eliisa MönkäreSkenkur från Kolungens Gårdilla pistein 5,60.

Senioreiden T1-luokkaa johtaa tuttu hevonen monen vuoden suomenmestaruuskokemuksella. Juha Kontio ja Rödull frá Holtsmula tulivat fiilistelemään vielä kerran sm-kilpailuja ja nappasivat kokemuksen syvällä rintaäänellä jälleen karsintojen ykkössijan pistein 7,13. Seuraavana johtajaa peesaavat Tiina HiltunenVölsungur frá Húsavíkillä pistein 6,37 ja Hanna ReiheGlódar frá Heysholtilla pistein 6,17.

- Me lähdettiin Roopen kanssa näihin kisoihin vähän niin kuin yleisön pyynnöstä. Meillä on ollut hieman kisataukoa viime vuonna, mutta muutamia kisoja ollaan kisattu nyt keväällä ihan vaan hyvän mielen kisoina. Hevonenhan on treenattu kisahevonen, ja vaikka se onkin ollut nyt vaan kevyellä käytöllä, niin se tuntui positiiviselta ja varmaslta suorittajalta tuolta radalla, hymyilee Juha.

Nelikäynnin nuorissa kärkeen kiilasi tänä vuonna nuoriin siirtynyt Milja Kuismin Ljufur frá Hemlulla pistein 5,97. Seuraavana ihan kannoilla kurkkii Iina Huhtala Spretta frá Melaleitillä 5,83.

- Olen iloisesti yllättynyt johtopaikasta, koska jännitin nuoriin siirtymistä. Finaalikin jännittää, koska haluaisin säilyttää johtopaikan. Siirtyminen nuoriin ei tunnu muuten erilaiselta paitsi aluksi jännitin miten pärjään nuorten joukossa. Ljúfur oli tänään hyvä, mutta me olisimme pystyneet parempaankin, kertoo kärkisijaa pitävä Milja.

Junioreiden nelikäynnissä sijoitukset vaihtuivat päittäin T1-tölttiluokkaan verrattuna. Anniina Kanerva Lord frá Hvolsvellillä vetää letkaa tyylikkäästi pistein 6,40 ja Nicole Hiltunen Vötturilla tulee perässä pistein 6,07.

Viisikäynnissä Hanna Laulainen Hrund frá Skefilsstödumilla johtaa karsintoja pistein 5,37 ja paras nuori on Rauha Hirvonen Imynd frá Gröfillä pistein 5,10.

Ensimmäiset mitalitkin ehdittiin jakaa jo perjantaina, kun PP1-tyylipassissa kaikkein parhaimman tuloksen teki junioriratsastaja Gerda-Eerika Viinanen valkealla Svala frá Minni-Borgilla saaden pisteet 5,84. Tyylipassissa arvostellaan sekä tarkoissa paikoissa tehtävät siirtymiset että passin laadukkuus ja lisäksi myös nopeus 100 metriltä pisteytetään. Kaikki ikäluokat kilpailevat sekaisin, mutta saavat omat palkintonsa.

Tyylipassin senioreissa kultamitalille nousi Elisa Tani Röskur fra Dynumilla ja nuorten kultaa nappasi Marleena Mönkäre Svarta-Skotta frá Halalla.

Lauantaina toinen passiluokka saatiin P2 Speedpassissa saattin ratkottua mestaruudet, kun senioreiden kultaa sai Annika Kyrklund Jaralla 8,91 sekunnilla, Oona Ylipuranen Yngvillä 8,35 sekunnilla ja juniori Gerda-Eerika Viinanen Svalalla 10,21 sekunnilla. P2 speedpassissa vain 100 metrin ajalla on merkitystä ja nopein aika voittaa.

- Tuntuu upeelta olla suomenmestari ja sennutkin jäivät taakse, iloitsee Oona nurmikolla maaten ja koittaa helpottaa kramppaavia lihaksiaan. Yngvi jäi collecting ringissä viimeiseksi, koska meillä oli nopein aika ensimmäiseltä kierrokselta ja alkoi käydä vähän kuumana. Kun suora sitten aukesi ja sanoin että saa mennä, niin sehän meni. Ori on kyllä kehittynyt paljon tasapainoisemmaksi mieleltään viime vuosien aikana.

250 metrin P1 –passijuoksun 1. ja 2. lähdön nopeimmat olivat maajoukkueratsukot seniori Annika Kyrklund Jara frá Hornilla 24,64 sekuntia ja nuori Oona Ylipuranen Yngvi från Ålebyllä 25,18 sekuntia. Luokan 3. ja 4. lähdöt ratsastetaan huomenna sunnuntaina.

- Mulla on ollut nyt tosi hyvä fiilis Jarasta. Vähän on ollut kaudella ongelmia ja nyt se taas juoksee kuten ennenkin; sillä on halu juosta ja se tuntuu positiiviselta, varmalta ja helpolta, kertoo jo P2 speedpassin kultaa voittanut Annika viikonlopun passisuorituksistaan.

Askellajiluokkien finaalit ratsastetaan sunnuntaina.

Tiedote: SIHY / Anu Siivonen

Gerda-Eerika Viinanen ja Svala frá Minni-Borg voittivat perjantaina PP1-tyylipassin mestaruuden. Kuva: Johanna Veijanen.