16.02.2017

Esteratsastuskilpailu ja kiinnostavia lajiesittelyjä Horse Fair -messuilla

Helsinki Horse Fair -messujen kohokohta on yhden tähden kansainvälinen esteratsastuskilpailu Horse Fair International by Safety System, johon Suomen Messusäätiö lahjoittaa 3000 euron palkintostipendin. Kilpailu houkuttelee kotimaisia ja ulkomaalaisia huippuja kilpailemaan kahdessa eri sarjassa: CSI1*/ Big Tour 135-140 cm ja Small Tour 125-130 cm.

Ulkomaisista osallistujista tulonsa ovat jo vahvistaneet kaksi ruotsalaista ja yksi irlantilainen ratsastaja. Kotimaan tähdistä mukana ovat muun muassa Susanna Granroth ja Petri Korhonen.

Kolmatta kertaa messuilla järjestettävä kilpailu kasvattaa suosiotaan, ja kisan laajenemiseen varaudutaan uudenlaisin tilajärjestelyin: kilpailuun osallistuville hevosille varataan messuhallista aiempaa enemmän karsinoita.

Kansainvälisen estekisan järjestelyt Messukeskuksen Criollo Areenalla tarjoavat huippupuitteet, josta myös nuoremmat hevoset ja ratsastajat pääsevät nauttimaan. Messuilla käydään yleisön edessä kansallisten luokkien kilpailu, jossa on omat luokat sekä junioriratsastajille että nuorille hevosille. Molempiin luokkiin voidaan ottaa 15 ratsukkoa.

- Kilpailua on seuraamassa paljon yleisöä ja se käydään isossa hallissa sisätiloissa, ihan niin kuin kansainvälisissä kilpailuissa yleensäkin. Tämä on erinomainen mahdollisuus nuorille hevosille ja junioriratsastajille saada kokemusta kansainvälisten kisojen ilmapiiristä, iloitsee kilpailun johtaja Pekka Larsen.

Criollo Areenalle mahtuu estekilpailun lisäksi muutakin vauhdikasta ohjelmaa. Working Equitation on vahvassa nosteessa oleva ratsastuksen laji, joka sisältää koulu-, este- ja lännenratsastuksen elementtejä. Lajissa kilpaillaan kouluratsastuksessa sekä käsittely- ja nopeuskokeiden erilaisilla esteillä, ensin huolellisesti tuomaripisteitä haalien, sitten vapaalla tyylillä kelloa vastaan. Messuilla nähdään lajin kaksinkertainen maailmanmestari Miguel Da Fonseca.

Muista vauhdikkaista ohjelmista vastaavat muun muassa yleisön suosikit, Helsingin ratsastavan poliisin upeat hevoset. Lisäksi nähdään Irlannincobit, jotka esittävät katrillin eli näyttävää muodostelmassa liikkumista ja Dressage meets western -näytös, jossa kouluratsastaja ja lännenratsastaja kohtaavat ja näyttävät parasta osaamistaan.

Helsinki Horse Fair järjestetään 17.-19.3. Messukeskuksessa Helsingissä. Samaan aikaan ja samalla lipulla myös Suomen suurin liikunta- ja ulkoilutapahtuma GoExpo, johon kuuluu kuusi liikunnan ja vapaa-ajan tapahtumaa: Fillari, Kunto, Golf, Outdoor, Ball Sports ja Kuva&Kamera.

Esteratsastuskilpailun alustava ohjelma:

pe 17.3.