05.06.2017

Tiedote Hippolis

Hevosen hyvinvointi ja kouluttamisen muutokset puhuttivat
- Global Equestrian Educational Conference kokosi Euroopan huippuosaajat Ypäjälle

Global Equestrian Educational Conference keräsi 26.-27.5.2017 Ypäjälle yli 180 ammattilaista neljästätoista maasta keskustelemaan hevosten hyvinvoinnista. Näkökulmana oli hevosten kouluttamiseen liittyvän tiedon lisääntyminen ja sen peilaaminen alan koulutukseen nyt ja tulevaisuudessa.

Maria Gretzer ja Kyra Kyrklund.

Seminaarin ideoija Equestrian Educational Network – verkoston puheenjohtaja Markus Scharmann muistutti, että koulutus on elinikäinen prosessi, joka rakentuu useista oppimiskokemuksista, useista eri koulutusohjelmista sekä erilaisista, ja eri tavoin koetuista tilanteista – ja tietenkin erilaisista hevosista.

-Olen varma, että yksikään meistä hevosihmisistä ei ole vain yhden opettajan, yhden kouluttajan tai tietyn koulutusohjelman tulos.

GEEC on lähtenyt tarpeesta jakaa hevosalan ammattilaisten kokemukset ja osaaminen globaalisti.

-Meidän on parannettava koulutusjärjestelmiämme, terveellisen ja kestävän hevostalouden ja hevosurheilun kehittämiseksi, jolloin pystymme osoittamaan myös alan vahvuuden niille, jotka eivät sitä tunne, Scharmann jatkoi.

Kansainvälisen Ratsastajainliiton eli FEI:n Harald Muller peräänkuulutti laadukasta tietoa kaikkien saataville. Uppsalan Yliopistosta tullut Lars Roepstorff valotti käytännönläheisesti hevosten hyvinvoinnin koostumista useista eri tekijöistä ja niiden keskinäisistä vaikutussuhteista.

Eläintenkouluttaja Tuire Kaimio luennoi hevosten oppimispsykologiasta.

-Hyvä hoito ja positiiviset tunteet ja kokemukset luovat hevosten hyvinvoinnin, Kaimio kiteytti.

Olympiatason kouluratsastaja Kyra Kyrklund ja esteratsastaja Maria Gretzer kertoivat tarinansa tallitytöstä huipputason ratsastajaksi. Naiset hurmasivat yleisön elämänkokemuksellaan, ennakkoluulottomalla ja rohkealla asenteella sekä vahvalla uskolla omaan tekemiseen. Matkalla on ollut myös vastoinkäymisiä, mutta ne on käännetty vahvuuksiksi. Hevosten hyvinvointi rakentuu ratsastajien tiedosta ja taidosta, tärkeintä on halu oppia lisää.

-Kokeilkaa eri lajeja niin urheilun kuin ratsastuksen parissa. Eri valmentajia kannattaa käydä katsomassa, koko ajan oppii jotakin uutta, Kyrklund kannusti.

Seminaarin osallistujat olivat yksimielisiä yhteistyön tarpeellisuudesta tulevaisuudessa koulutuksen ja sitä kautta koko hevosalan osaamisen kehittämiseksi. GEEC tulee todennäköisesti saamaan jatkoa Ranskassa vuonna 2019.

Alustukset tulevat soveltuvin osin viikon 23 aikana www.geec2017.com

Global Equestrian Educational Conference (GEEC) toteutettiin laajassa yhteistyössä ja se on osa Lounais-Hämeen hevoset kutsuvat –hanketta. Hankkeen toteuttaja on Hippolis ja sen on rahoittanut paikallinen Leader-ryhmä LounaPlussa ry / Hämeen ELY-keskus Manner-Suomen Maaseutuohjelman kautta. Yhteistyötahoja ovat mm. Equestrian Educational Network, International Group for Equestrian Qualifications, FEI, Hevosopisto, Luonnonvarakeskus.