09.07.2017

Susanna Granroth ja Baccara vauhdissa Savonlinnan 140 cm luokassa. Kuva: Ida Turunen.

Granrothille OperaGames-voitto, Yli-Huhtala on uusi Lady Champion

OperaGamesien toinen kilpailupäivä oli täynnä jännitystä ja upeita urheilusuorituksia. Päivän aikana hypättiin muun muassa OperaGames-kilpailuiden perinteikkäät nimikkoluokat: XV Lady Champion ja XXV OperaGames-luokka, jotka molemmat tarjosivat sitä mitä ratsastusurheilu parhaimmillaan antaa: viihdyttävän ja vauhdikkaan jännitysnäytelmän loppumetreille asti.

Järjestyksessään jo 15. Prix de RTV-Yhtymä XV Lady Champion radalle starttasi 47 naisratsastajaa, heidän joukossaan muutama aikaisempien vuosien voittajakin. 22 ratsukkoa selvitti 125 cm perusradan virhepisteittä ja starttasi uusintaan. Ja vaikka heistä yhdeksän teki ”tuplanollat” piti uusinta viimeiseen asti katsojia jännityksessä. Uusinnan viimeisenä ratsukkona lähtenyt Ratsastusseura Varsan Maija Yli-Huhtala sai paineet niskaansa kun juuri häntä ennen startannut Hattel Ridersien Elena Hämäläinen & Wiseguy tekivät uuden nopean pohja-ajan alittamalla johtopaikkaa pitäneen Tuusulan Ratsastajien Kia Orhasen ajan 67,98 kolmellakymmenellä sekunninkymmenyksellä. Yli-Huhtala lähti uusintaradalla kylmähermoisesti haastamaan Hietasen tulosta 47,68. Tavoite onnistui, kaikki puomit pysyivät kantimissaan ja hän paransi Hietasen johtotulosta jopa kahdella sekunnilla kellottaen maalissa ajakseen 45.64. Näin Yli-Huhtala sai nimensä kirjoihin uutena Lady Championina ja 1000 euroa palkintorahaa, Hietasen jäädessä toiseksi ja Orhasen kolmanneksi.

Päivän pääluokassa XXV OperaGames GP presented by R-Steel 140 cm radalle lähti 22 ratsukkoa. Uusinta ratsastettiin kymmenen perusradalta nollatuloksen saaneen ratsukon kesken. Lady Championin tapaan luokan ehkä jännittävimmät hetken nähtiin luokan lopussa kun Ypäjän Ratsastajien Jukka Rantanen & Carlos Santana tekivät virhepisteettömän suorituksen ja aivan omilla sekunneillaan olevan huippunopean ajan 50,61. Vaan lähes heti perään takaa ajoon lähti luokan viimeisenä ratsukkona Hattel Ridersien Susanna Granroth & Baccara, jotka suoriutuivat radastaan hämmästyttävästi vielä Rantastakin nopeammin – Granroth kiidätti Baccaran maalilinjan yli ajassa 50,25. Granrothin onnistumisen kruunasi Leopoldolla saatu kolmosija ajalla 53,63. Uusinnassa nollatuloksen tekivät myös Husön Ratsastajien Venla Keränen & Claire II, Ratsastuseura Kiva ry:n Tuisku Kivikoski-Vainio & Carolus sek Hattel Ridersien Sanna Backlund & ST Quel Exelance.

Päivän aikana ratsastettiin myös avoin 120 cm aikaratsastusluokka, jonka voitti Tuisku Kivikoski-Vainio ratsulla Pinewood Sari Jones 2587. Nuorten hevosten Racing Trophy luokissa 7-vuotiaiden 130 cm luokassa voittoon ratsasti Lehtimäen Ratsastajat ry:n Meeri Sipiläinen & Joline. 6-vuotiaiden 120 cm luokassa saatiin 5 nollatulosta ja 5-vuotiaiden luokassa 110 cm tasolla 6 puhdasta suoritusta.

Maija Yli-Huhtala ja Cortina II voittivat arvostetun Lady Champion -luokan. Kuva: Ida Turunen.

Tulokset XXV OperaGames 8.7. Savonlinnan Ratsastajat 8.7.

Luokka 9. 140 cm perusrata ja uusinta. 22 lähtijää ja 6 sijoittuu: 1) Susanna Granroth, Hattel Riders ry – Baccara 0-0/50.25, 2) Jukka Rantanen, Ypäjän Ratsastajat ry – Carlos Santana 15 0-0/50.61, 3) Susanna Granroth, Hattel Riders ry – Leopoldo 200 0-0/53.63, 4) Venla Keränen, Husön Ratsastajat ry – Claire II 0-0/57.82, 5) Tuisku Kivikoski-Vainio, Ratsastusseura Kiva ry – Carolus 0-0/59.71, 6) Sanna Backlund, Hattel Riders ry – ST Quel Exelance 0-0/61.52, 7) John Antell, Husön Ratsastajat ry – Osaka Hästak 0-4/50.69, 8) Sanna Backlund, Hattel Riders ry – Wilhelmina 0-4/50.75, 9) Anne Penttinen-Kemppi, Riding Club Ohenharju ry – Rebeca 0-4/53.20, 10) Janna Jensen, Hattel Riders ry – Elinea VDL 0-4/61.37, 11) Annika Voho, Ratsastusseura Ork ry – Peppermint Z 4/73.32, 12) Petri Korhonen, Team Mp Riders ry – Ingliston Wicker 199 4/77.99, 13) Venla Keränen, Husön Ratsastajat ry – Dorette B 4/78.19, 14) Janna Jensen, Hattel Riders ry – Bleu Lady 4/78.55, 15) Susanna Granroth, Hattel Riders ry – Elano 4/79.58, 16) Marja Tetri-Rantanen, Tampereen Ratsastusseura ry – Prospect 4/81.42, 17) Sanna Kröger, Golden Riders ry – Stormreaver FP 4/81.78, 18) Hanna Tardiveau, Ratsastusseura Aino ry – Funkel Gabriel 4/87.15, 19) Petra Heikkinen, Pohjois-Karjalan Urheiluratsas – Luxury Limited Edition 8/82.14, 20) John Antell, Husön Ratsastajat ry – Iscara del Maset 8/84.25, 21) Mikael Wahlman, Korpikylän Ratsastajat ry – Armani II Kesk., 21) Terhi Toikka, Kuopion Ratsastajat ry – Zellma Hyl.

Luokka 125 cm perusrata ja uusinta. 48 lähtijää ja 12 sijoittuu: 1) Maija Yli-Huhtala, Ratsastusseura Varsa ry – Cortina II 0-0/45.64, 2) Elena Hämäläinen, Hattel Riders ry – Wiseguy 0-0/47.68, 3) Kia Orhanen, Tuusulan Ratsastajat ry – Jarco van de Rundsvoort 0-0/47.98, 4) Sara Kumpulainen, Ratsastusseura Ork ry – Duc 0-0/49.37, 5) Sonja Kaakko, Ratsastusseura Tavastia ry – Estera 0-0/50.80, 6) Maria Salminen, Rabbelugnin Ratsastajat ry – Collected But Not 0-0/52.53, 7) Susanna Granroth, Hattel Riders ry – Greta Green 0-0/53.65, 8) Maija Yli-Huhtala, Ratsastusseura Varsa ry – Birchcape's Wonderland 0-0/54.94, 9) Anna Gröhn, Ghorse Riders Club ry – Con Tentus 0-0/59.80, 10) Sari Lundén, Tampereen Ratsastusseura ry – Lasdiema 2762 0-4/46.89, 11) Nita Raiskio, Tampereen Ratsastusseura ry – Dolanda 0-4/48.60, 12) Hanna Tardiveau, Ratsastusseura Aino ry – Castello 0-4/48.97, 13) Nita Raiskio, Tampereen Ratsastusseura ry – Cassius D 0-4/48.98, 14) Sonja Mäkelä, Ratsastusseura Ork ry – Cissy 0-4/51.04, 15) Elena Hämäläinen, Hattel Riders ry – Carla T. 0-4/51.49, 16) Janina Kvarnström, Siuntion Urheiluratsastajat ry – Volovent du Veret 0-4/51.60, 17) Janna Jensen, Hattel Riders ry – Gambia 0-4/52.62, 18) Milla Sundvall, Gumbölen Ratsastajat ry – Gravis 0-4/53.74, 19) Bettiina Lahdensivu, Vasamajärven Ratsastajat ry – Rapsodija 0-4/54.49, 20) Minna-Mari Kukkola, Oulun Ratsastajat ry – Charlie Brown 0-8/50.95, 21) Minna-Mari Kukkola, Oulun Ratsastajat ry – Bozz 0-12/53.03, 22) Veera Ihatsu, Ruohojärven Kartanon Ratsastaj – Hemingway 0-Hyl., 23) Outi Väyrynen, Pohjois-Karjalan Urheiluratsas – Hipograph 4/72.19, 24) Nette Ivars, Myrkyn Yksityisratsastajat ry – Gezebelle-LT Z 4/73.49, 25) Alexandra Barthelaix, Lohjan Ratsastajat ry – Carey 4/74.03, 26) Petra Heikkinen, Pohjois-Karjalan Urheiluratsas – Alabama-Balia 4/76.18, 27) Sanna Backlund, Hattel Riders ry – Euro-Star Blue 4/77.90, 28) Mari Karvinen, Pohjois-Karjalan Urheiluratsas – Kiss of Stallex 4/77.96, 29) Janna Jensen, Hattel Riders ry – Eye Catcher 4/78.76, 30) Bettiina Lahdensivu, Vasamajärven Ratsastajat ry – LRK Armenius 4/79.69, 31) Nina Cederberg, Siuntion Urheiluratsastajat ry – Diaty Fortuna 4/81.16, 32) Linda Metsämäki, Ypäjän Ratsastajat ry – Deblin H.V 5/82.07, 33) Nora Winter, Porvoon Ratsastajat ry – Alf 5/83.16, 34) Aino-Kaisa Räisänen, Kuopion Ratsastajat ry – Amerone 5/83.78, 35) Mira Rantanen, Tampereen Ratsastusseura ry – Warnaba L Z 8/79.55, 36) Noora Jukarainen, Mikkelin Ratsastusseura ry – Lady Gala 8/80.37, 37) Auli Lamers, Pohjois-Päijänteen Ratsastajat – Balans 11/91.62, 38) Jonna Weisell, Siilin Ratsastajat ry – Coreno 12/75.56, 39) Terhi Toikka, Kuopion Ratsastajat ry – My Medeia 12/79.96, 40) Susanna Granroth, Hattel Riders ry – Elitha 15/106.60, 41) Minna Hannula, Ääneseudun Ratsastajat ry – Destiny 15/122.28, 42) Iisa Huttula, Nika Team ry – Chandara Hyl., 42) Kirsi Makkonen, Riding Club Motive ry – Die Hard Hyl., 42) Heini Puomila, Tampereen Ratsastusseura ry – Ballerina Z Hyl., 42) Jenna-Jasmin Pehkonen, Ratsastusseura Hakkapeliitat-7 – Hallo-Croket van Puyenbroeck Hyl., 42) Laura Konttinen, Etelä-Karjalan Urheiluratsasta – Pimiento de la Violle Hyl., 42) Noora Jukarainen, Mikkelin Ratsastusseura ry – Satellite Hyl., 42) Heini Puomila, Tampereen Ratsastusseura ry – Chalifas Hyl.

Luokka 7 120 cm aikaratsastus. 29 lähtijää ja 8 sijoittuu: 1) Tuisku Kivikoski-Vainio, Ratsastusseura Kiva ry – Pinewood Sari Jones 2587 0/59.49, 2) Jonna Hietala, Kokkolan Ratsastajat ry – Csaba 0/61.47, 3) Markus Backlund, Hattel Riders ry – Lawinium 0/62.95, 4) Eveliina Riikonen, Kiuruveden Ratsastajat ry – Zoncordes 0/67.49, 5) Jukka Rantanen, Ypäjän Ratsastajat ry – Capisce Uno 0/68.99, 6) Anu Siimes, Tuusulan Ratsastajat ry – Firenza 0/69.25, 7) Anna Gröhn, Ghorse Riders Club ry – Con Tentus 0/75.19, 8) Minna Hannula, Ääneseudun Ratsastajat ry – Fashion 0/78.85, 9) Nita Raiskio, Tampereen Ratsastusseura ry – Assonic T 0/80.26, 10) Mikael Wahlman, Korpikylän Ratsastajat ry – Jackpot van de Kievitsdriesen 4/57.79, 11) Reeta Muhojoki, Lidrid-Team ry – Hyena Drum SV 4/67.65, 12) Elena Hämäläinen, Hattel Riders ry – Fun For 2 C 4/68.74, 13) Mette Perälä, Pohjois-Karjalan Urheiluratsas – Caldas 4/73.55, 14) Jukka Rantanen, Ypäjän Ratsastajat ry – Bon-Bon R 4/77.50, 15) Noora Jukarainen, Mikkelin Ratsastusseura ry – Lady Gala 4/78.01, 16) Ida Johansson, Siuntion Urheiluratsastajat ry – Helios du Petit Vivier 4/78.83, 17) Titta Tienpolvi, Kuopion Ratsastajat ry – A'Nuit 4/79.66, 18) Jenna Pääkkönen, Pohjois-Karjalan Urheiluratsas – Prada 8/68.01, 19) Elina Ihatsu, Etelä-Kymen Urheiluratsastajat – Anne B. 8/69.08, 20) Sonja Mäkelä, Ratsastusseura Ork ry – Clover O.T. Lowlands 8/81.73, 21) Mikael Wahlman, Korpikylän Ratsastajat ry – Blueberryhill's Avantgard 9/85.66, 22) Mari Karvinen, Pohjois-Karjalan Urheiluratsas – Tiffany III 9/85.99, 23) Noo ra Jukarainen, Mikkelin Ratsastusseura ry – Satellite 10/105.66, 24) Nora Winter, Porvoon Ratsastajat ry – Chanel Hyl., 24) Vesa Helenius, Etelä-Kymen Urheiluratsastajat – Thunderbird DS Z Hyl., 24) Jenna-Jasmin Pehkonen, Ratsastusseura Hakkapeliitat-7 – Hallo-Croket van Puyenbroeck Hyl., 24) Lina Leväaho, Tuusulan Ratsastajat ry – Beaty E.B. Hyl., 24) Eveliina Riikonen, Kiuruveden Ratsastajat ry – Capiola Hyl., 24) Vesa Helenius, Etelä-Kymen Urheiluratsastajat – Master Hyl.

Luokka 6A 130 cm Racing Trophy 7v hevoset arv. A.1.0. 3 lähtijää ja 1 sijoittuu: 1) Meeri Sipiläinen, Lehtimäen Ratsastajat ry – Joline 0/76.48, 2) Janna Jensen, Hattel Riders ry – Quardino L 184 4/86.55, 3) Iisa Huttula, Nika Team ry – Carrera Love 18/123.6

Luokka 6B 120 cm Racing Trophy 6v hevoset arv. A.1.0. 6 lähtijää ja 2 sijoittuu: 1) Petra Heikkinen, Pohjois-Karjalan Urheiluratsas – Q And Q DK Z 0/81.26, 1) Sonja Mäkelä, Ratsastusseura Ork ry – E-Type 0/78.56, 1) Sonja Kaakko, Ratsastusseura Tavastia ry – Celtas Quintina 0/80.65, 1) Noora Forstén, Helsingin Ratsastajat ry – Casalia R 0/85.58, 1) John Antell, Husön Ratsastajat ry – Galaxy 0/82.79, 6) Peppiina Pesonen, Siuntion Urheiluratsastajat ry – Billy Windsor 5/87.68.

Luokka 6C 110 cm Racing Trophy arv. A.1.0. 8 lähtijää ja 2 sijoittuu:1) Mikael Forsten, Tuomarinkylän Ratsastajat ry – Lovely Friend 2949 0/76.55, 1) Hanna Tardiveau, Ratsastusseura Aino ry – Chicago de Circee 0/72.51, 1) Veera Ihatsu, Ruohojärven Kartanon Ratsastaj – Mo Cuishle 0/76.22, 1) Janina Kvarnström, Siuntion Urheiluratsastajat ry – Heather Nova 0/74.94, 1) Bettiina Lahdensivu, Vasamajärven Ratsastajat ry – Diamant Dark 0/72.41, 6) Mikael Forsten, Tuomarinkylän Ratsastajat ry – Z Bordeaux Z 4/72.10, 7) Terhi Toikka, Kuopion Ratsastajat ry – Kehvola Zeta 8/73.90, 8) Teemu Tuovinen, Ratsastusseura Hakkapeliitat-7 – Scaup Galveston Hyl.

Tiedote / Savonlinnan Ratsastajat, Katri Tiainen