23.04.2017

Tiedote: Hevosopisto

Hagelstamista kouluratsastuksen hallimestari

Ypäjä Spring Dressagessa ratsastettiin sunnuntaina 23.4. kouluratsastuksen senioreiden hallimestaruudesta. Voittoon ratsasti Boen Ratsastajia edustava Stella Hagelstam hienolla tuloksella 71.533. Hopealle ratsasti viime vuoden Suomen mestari Anna von Wendt Denzelillä (65.367). Lohjalainen Mia von Schantz vei pronssin Zalzatimella tuloksella (65.167).

Hagelstam uusi vuoden takaisen hallimestaruutensa komealiikkeisellä FWB tammallaan New Hill Julitrea. Moninkertainen Suomen mestari Hagelstam arvostaa edelleen mestaruuksia.

- Tavoitteeni on varsinaisesti kansainvälisellä tasolle, eikä tarkoitukseni ollut alun perin tulla hallimestaruuksiin. Suunnitelmiin tuli kuitenkin muutos, kun paikka suunnitelmissa olleeseen kansainväliseen kilpailuun vahvistui kuitenkin liian myöhään matkajärjestelyjen kannalta. Lisäksi meillä on kotona pari varsaa syntymässä, Hagelstam kertoo. Tänään tuntui ensimmäisen kerran siltä, että minulla on valmis Grand Prix -hevonen, Hagelstam iloitsee.

Ratsukko hakee lisää rutiinia kotimaan radoilta ja lisäksi suunnitelmissa on kahdet kansainväliset kilpailut Tanskassa touko-kesäkuussa.

- SM-kilpailuun osallistuminen on vielä avoinna, koska tulemme samalla viikolla kotiin Tanskasta, Hagelstam pohtii.

Suomen Ratsastajainliiton kouluratsastuskomitean pitkäaikainen puheenjohtaja ja kansainvälisen tason koulutuomari Paula Nysten toimi luokassa päätuomarina.

- Hagelstam oli tänään selvä voittaja. Kokonaisuus oli hieno ja oli ilahduttavaa, että myös käynti sujui. Ratsukko näytti hienolta, Nysten iloitsee. Raiskio teki ammattimaista työtä. Oli harmi, ettei ratsukolla ollut vielä kvaalia mestaruuteen. Denzel oli aluksi jännittynyt, mutta parani selvästi laukassa. Von Schantzsin hevonen liikkuu kivasti ja on laadukas, Nysten analysoi. Senioreissa oli Nystenin mukaan hyvä osanotto.

Luokassa toiseksi sijoittunut lohjalainen Maarit Raiskio ei kilpaillut hallimestaruudesta Cartierillaan, koska ratsukolla ei ollut yhdessä hallimestaruuteen vaadittua karsintatulosta. Mestaruusluokka järjestettiin avoimena, koska näin se toimii kaikille ratsastajille potentiaalisena kvaaliluokkana kesän SM-kilpailuihin, jotka ratsastetaan Finnderbyn yhteydessä Ypäjällä 8.-11.6.

Sunnuntaina ratkaistiin myös Evidensia Future Cup sarjan Ypäjän osakilpailun voitot ikäluokittain. Voittoihin ratsastivat Ella Paloheimo nuorissa, Sinna Pohja junioreissa ja Noora Pajari poniratsukoissa. Koulutuksen tulevaisuuden lupauksia rakentavan sarjan seuraavat osakilpailut ratsastetaan heinäkuussa Lappeenrannassa ja elokuussa Ypäjällä. Sarjapisteitä kertyy osakilpailujen vapaaohjelmista, joiden perusteella kolme parasta ratsukkoa kustakin ikäryhmästä saa paikan lokakuussa kilpailtavaan finaaliin.

Tulokset:

Ypäjä Spring Dressage, sunnuntaina 23.4.2017

Luokka 13 - Prix St Georges 2009, 15 lähtijää ja 4 sijoittuu
1) Anna Kärkkäinen, Ypäjän Ratsastajat ry – Elves Angel 2655 69.079%, 2) Heli Hirvo, Valkeakosken Ratsastusseura ry – Don Preferido 65.526%, 3) Pilvi Tuominen, Tammelan Ratsastajat ry – G-Renzo 65.307%, 4) Sara Maattola-Lindholm, Ratsastusseura Dc ry – Sambaya 64.123%, 5) Tuuli Mustonen, Abc Ratsastajat ry – Damasco Caniceira 63.553%, 6) Sirpa Degerth-Káldi, Tuomarinkylän Ratsastajat ry – Permarc 63.509%, 7) Tuuli Mustonen, Abc Ratsastajat ry – LT Lionheart 63.070%, 7) Sanna Ylösmäki, Helsingin Ratsastajat ry – Caspar S 63.070%, 9) Mervi Hartonen, Ratsastusseura Aino ry – May Rex WS 62.675%, 10) Saija Ohra-Aho, Urheiluratsastusseura Tammer R – Dalton 62.544%, 11) Tiina Polso, Woikoski Helios Dressage ry – Woikoski Rainman II 60.789%, 12) Antti Lehtilä, Ratsastusseura Team Nissala ry – Le Grand Charmeur 60.614%, 13) Iida Melgin, Nummelan Urheiluratsastajat ry – ZZ Top 58.816%, 14) Christina Wuorimaa, Helsingin Ratsastajat ry – Fabrina II 58.684%, 15) Tiia Mäntykoski, Jokelan Ratsastajat ry – Haarem 57.675% Source: http://online.equipe.com/fi/class_sections/239381

Luokka 15 - Kür Poniratsastajille 2009 Kat. 2, 1, 12 lähtijää ja 3 sijoittuu
1) Noora Pajari, Meri-Lapin Ratsastajat ry – Reitland's Du nur Du B 72.575%, 2) Jenni Silventoinen, Kotkan Ratsastajat ry – Hazelberg's Macho 71.400%, 3) Eveliina Havinen, Järvi-Pohjanmaan Ratsastajat r – Ronaldo 71.033%, 4) Amudha Huttunen, Kuopion Ratsastajat ry – Pin Rock's Hannibal 70.758%, 5) Sofie Söderbäck, Perttulan Ratsastajat ry – Kolstein's Don Schufro 69.975%, 6) Nea Pohtamo, Ratsastusseura Dc ry – Pin Rock's Laverne 67.642%, 7) Veera Pirkola, Ratsastusseura Varsa ry – Herr Doktor 67.292%, 8) Veera Paloheimo, Hyvinkään Urheiluratsastajat r – Backwoods Zahara 67.192%, 9) Wilma Leminen, Kokkolan Ratsastajat ry – Klockas Innishannon 67.025%, 10) Alexandra Haglund, Fäbodantien Ratsastajat ry – Condor-H 66.067%, 11) Janina Laaksonen, Helsingin Ratsastajat ry – Siltasaaren Iiris 66.008%, 12) Ellen Vuorinen, Kyrkslätt Idrottsförening Rf – V.K. Nestor 60.167%

Luokka 16 - Kür Junioreille 2009, 10 lähtijää ja 3 sijoittuu1) Sinna Pohja, Dressage Team Travers ry – Dorle 69.217%, 2) Camilla Aarnio-Wihuri, Salon Ratsastusseura ry – Beautiful Samora 68.175%, 3) Emmi Lipponen, Siilin Ratsastajat ry – Linda 68.142%, 4) Kiia Kuosa, Hyvinkään Urheiluratsastajat r – Die Welt 67.825%, 5) Daniela Therman, Husön Ratsastajat ry – Sara Enshöj 67.600%, 6) Emmi Salminen, Riding Team Gold Horses ry – Mein Freund 65.525%, 7) Emma Metsänoja, Tammelan Ratsastajat ry – Armas Zarzo II 63.808%, 8) Aino Lipsanen, Helsingin Ratsastajat ry – Diamante 63.550%, 9) Janna Pursiainen, Hankasalmen Ratsastajat ry – Marit's Flamenco 63.442%, 10) Krista Moisio, Kirvunkylän Ratsastajat ry – Lady Jacqueline Hyl.

Luokka 17 - Kür Nuorille ratsastajille 2009, Evidensia Future cup, 5 lähtijää ja 2 sijoittuu
1) Ella Paloheimo, Hyvinkään Urheiluratsastajat r – Wolle Wolkenstein 72.667%, 2) Susanna Therman, Husön Ratsastajat ry – Dragonheart 71.775%, 3) Sinna Pohja, Dressage Team Travers ry – Goliaf 68.433%, 4) Joni Nikkanen, Nika Team ry – Kastaniegårdens Nemo 64.850%, 5) Kerttu Kouri, Ypäjän Ratsastajat ry – Dona Prinzess 63.975%, (1) Vilma Kirves, Husön Ratsastajat ry – Lipowano 63.767%

Luokka 18 - Grand Prix 2009/2014, 11 lähtijää ja 3 sijoittuu
1) Stella Hagelstam, Boen Ratsastajat ry – New Hill Julitrea 71.533%, 2) Maarit Raiskio, Lohjan Ratsastajat ry – Cartier 67.333%, 3) Anna von Wendt, Björkboda Dressage ry/Rf – Denzel 65.367%, 4) Mia von Schantz, Lohjan Ratsastajat ry – Zalzatime 65.167%, 5) Susanna Hyypiä, Boen Ratsastajat ry – Avemmo 64.533%, 6) Maria Pyykönen, Ratsastusseura Equus ry – Zelle 63.733%, 7) Kira Kanerva, Hyvinkään Urheiluratsastajat r – Dorazio 63.700%, 8) Peggy Högsten, Helsingin Ratsastajat ry – Lord of Lennox vF 63.167%, 9) Eerika Pekkarinen, Ypäjän Ratsastajat ry – Persija 61.700%, 10) Kimmo Sulkala, Helsingin Ratsastajat ry – Viesulis II 60.233%, 11) Nina Dunder, Helsingin Ratsastajat ry – Ramses XII 60.100%