09.07.2017

Hanne-Mari Kiuttu ja Jalopeno voittivat Halikossa suomenhevosten kouluratsastuksen mestaruuden. Kuva: Outi Laaksonen.

Hanne-Mari Kiuttu ja Jalopeno suomenhevosten mestareiksi

Suomenhevosten koulumestaruus ratsastettiin Salon Halikossa 8.-9.7.2017 Åminne Areenalla. Ensimmäiseen osakilpailuun osallistui 28 suomenhevosratsukkoa. Lauantain karsinnasta, joka ratsastettiin tasolla Helppo A, finaaliin karsiutui 15 parasta ratsukkoa.

Kilpailu oli varsin tasaväkinen ja jännitys säilyi aivan loppuun asti. Ensimmäisen osakilpailun jälkeen kilpailua johti Tammelan Ratsastajien Elina Kuru oriilla Silvolan Hemminki (i: Karl-Hemming, ei: Vekseli, kasv. Jari Silvo ja omistaja Martti Kantola). vain niukalla 0,933 prosenttiyksikön johdolla. Dramaattisen musiikin säestyksellä esitetyssä lennokkaassa finaalisuoritukseessa tapahtui kuitenkin muutama valitettava rike vastalaukoissa ja tulos finaalista oli 70,085 %.

Lauantaipäivän kakkonen, Hanne-Mari Kiuttu oriilla Jalopeno (i: Jaime, ei: Heluri, kasv. Karja Hautamäki ja Johanna Porkka, omistaja Katja Hautamäki), esitti upean kür-ohjelman. Koreografia oli vaikea ja Hanne-Mari esitti ratsunsa hienosti musiikkiin. Täsmällinen työ tuotti finaalista tuloksen 71,555 ja nosti Hansun ja Jalopenon ohi Elinan ja Hempan kokonaiskilpailun voittoon pienellä 0,5 prosenttiyksikön erolla.

Hansu kuvaa kilpailua jännittäväksi, ja Jape tuntui hyvälle ratsastaa. Kilpailun olosuhteet, pohja ja sää, sopivat hevoselle hyvin. Kilpailuun valmistautuminen jäi hieman lyhyeksi, koska vielä kaksi viikkoa ennen kilpailua hevonen jäi kengästään kiinni ja epäiltiin jopa jännevammaa. Mutta kahden ultrauksen jälkeen todettiin, ettei hevosella ole vammaa ja osallistuminen mestaruuskilpailuun oli mahdollista.

Finaaliluokan voittaja Katja Kuokka Hessin Leevillä (i: Lastun Leka, ei: Jeviiri, kasv. Heidi Sinda, omistaja Katja ja Harri Kuokka) sai küristä tuloksen 71,895 %, mutta kokonaiskilpailussa he jäivät pronssille yhteistuloksella 140,428 %.

Ainoa finaaliin karsiutunut tamma oli Aroha Kastanja, joka palkittiin mestaruuskilpailun parhaana tammana suomenhevosori Corleonen ilmaisella varsamaksulla 2018. Laura Kajannon ja Aroha Kastanjan lopputulos mestaruuskilpailusta oli 128,317 %.

Wiurilan Hevosurheilijoiden kilpailuissa ratkottiin myös suomenpienhevosten koulumestaruus. Junioreissa kultaa ratsasti Iida Kallioinen Elounelmalla tuloksella 65,8 %, hopeaa Pauliina Hakala S. O. Terva-Snapsi 64,5 % ja pronssia Kaisa Korpelainen Milenan Temuli 64,00%. Senioreissa mitalit jaettiin seuraavasti: kultaa Saija Iso-Herttua-Aaltonen Herttuan Helmi 69,60 %, hopeaa Minttu Liuko Tukkilan Aurora 69,00 % ja pronssia Anne Henttonen R. P. Taikalyhty 68,80 %.

Suomenhevosten mestaruus, yhteistulokset: 1) Hanne-Mari Kiuttu Jalopeno 70,000 % 71,555 % 141,555 %, 2) Elina Kuru Silvolan Hemminki 70,933 % 70,085 % 141,018 %, 3) Katja Kuokka Hessin Leevi 68,533 % 71,895 % 140,428 %, 4) Krista Mutanen Sibbo 67,533 % 69,215 % 136,748 %, 5) Annamari Heikkilä Ypäjä Arska 66,533 % 68,390 % 134,923 %, 6) Anna Kärkkäinen Runopoika 66,200 % 67,240 % 133,440 %, 7) Tuija Rummukainen Korven Velho 65,733 % 67,245 % 132,978 %, 8) Heidi Haila A.T. Unikuva 65,133 % 67,685 % 132,818 %, 9) Minttu Liuko Aarre Arvokkain 65,000 % 67,215 % 132,215 %, 10) Hanna Kalliola Kvartaali 64,733 % 66,915 % 131,648 %, 11) Pauliina Pöntinen Ratsu Reima 64,733 % 66,535 % 131,268 %, 12) Sanna Iso-Oja Jatkolan Vilunki 64,933 % 66,185 % 131,118 %, 13) Anne Leinonen Säämies 64,533 % 66,235 % 130,768 %, 14) Hedi Svanborg-Lodman Valtteri Valloitus 64,800 % 65,710 % 130,510 %, 15) Laura Kajanto Aroha Kastanja 64,067 % 64,250 % 128,317 %.

Tiedote: Wiurilan Hevosurheilijat / Outi Laaksonen