19.06.2017

Tiedote: Hevosopisto

Kisaviikko päättyi mestaruustunnelmissa Ypäjällä

Kuuden päivän mittaisella Kisaviikolla nähtiin yli 1500 starttia. Finnderbyn hengessä pidettävällä Kisaviikolla kilpailtiin kuuden päivän aikana kolmessa lajissa. Ohjelmassa oli monia sarjakilpailuja koulu- ja esteratsastuksen Talent ja Evidensia Cupeista kenttäratsastuksen Avant Trophyyn. Viikko huipentui Derbyihin sekä Ratsastuksenopettajien mestaruuskilpailuihin.

Suomen Ratsastajainliiton valtakunnallisen poni- ja junioriratsastajien Talent Cupin finaali ratsastettiin Kisaviikolla. Yhdistettyyn kilpailuun kuului sekä koulu- että esteratsastusluokat. Cupilla on pitkät perinteet, sillä junioreiden yhdistetty kilpailu aloitettiin jo vuonna 1978. Aiempina vuosina cup on kulkenut muun muassa nimellä Villivarsa-cup ja Hevoshullu Powercup. Talent Cup kannustaa monipuoliseen harjoitteluun ja on hyvä ponnahduslauta kilparatsastajan uralla. Finaalipaikoista kilpailtiin kevään aikana seura- ja aluekarsinnoissa. Poniratsukoiden Talent Cup voittoon ratsasti Pohjois-Suomea edustanut Anna-Karin Silvennoinen Stefekillä. Junioreiden voittajaksi kukitettiin Kaakon Anne Karvonen Ruegardenilla.

Estederbyissä poniratsukot sekä mini-derbyssä kilpailevat juniori- ja lapsiratsukot osallistuivat ensin karsintaluokkaan, josta hyväksytyn suorituksen saaneet ratsukot jatkoivat seuraavan päivän finaaliin. Senioriderbyssä ratsastettiin vain yksi luokka, joka oli avoin ratsukoille, jotka eivät ole kuluvana vuonna osallistuneet Finnderby-luokkaan. Estederbyjen vakioratojen erikoisuus on Derbyradan kiinteät esteet. Esteponiderbyn voitti Uudenmaan Hevosurheilijoiden Mila Saukko Figarolla. Miniderbyn voitto meni Jalasjärven Ratsastajien Matias Ventelälle For Lovella. Senioriderbyn puolestaan voitti Hevosopiston opettaja Perttu Pasuri opiston kasvatilla Ypäjä Vigolla.

Kouluderbyssä poni-, juniori- ja lapsiratsukot kilpailivat kahdessa osakilpailussa, joiden yhteistulos ratkaisi voittajan. Poniderbyn voittoon ratsasti Ratsastusseura Ainon Nana Brück ponilla Prinz Luca. Junioriderbyn kokonaiskilpailun voittaja on Kangasalan Ratsastajien Karla Rasilainen hevosella Tara Felicity. Senioreissa voitto ratkesi sunnuntain finaaliluokassa. Vastikään SM-hopeaa ratsastanut Anna von Wendt vei senioriderbyn nimiinsä hevosella Poker Face.

Haddas ja Högman ratsastuksenopettajien parhaat

Ratsastuksenopettajat ratkaisivat keskinäisen paremmuutensa koulu- ja esteratsastuksessa. Kilpailu oli avoin tutkinnon suorittaneille ratsastuksenohjaajille, -opettajille sekä master-opettajille. Estemestaruudessa voiton vei omaa ratsastuskoulua Loviisan seudulla pyörittävä Esma Haddas Obora's Metaxalla, Hästbackan tallin omistaja Petra Hackman sijoittui toiseksi ja Tuomarinkylän Ratsastajien Sirpa Purasmaa-Hietala kolmanneksi.

Nevas Gårdilla työskentelevä Erica Högman vei kouluratsastuksessa mestaruuden hevosella Sarantino. Toiseksi sijoittui Ypäjän Hevosopiston ratsastuksenopettaja Annamari Heikkilä hevosella Ypäjä Arska ja kolmanneksi Noora Nisula hevosella Wietske P.

Hevosopiston opettajat menestyivät hienosti

Hevosopiston opettaja, master-ratsastuksenopettaja Perttu Pasuri voitti estederbyn Hevosopiston omalla kasvatilla Ypäjä Vigolla, ja Annamari Heikkilä sijoittui toiseksi ratsastuksenopettajien mestaruuskilpailuissa kouluratsastuksessa, niin ikään talon omalla kasvatilla Ypäjä Arskalla. Hevosopiston opiskelijat kilpailivat myös ahkerasti viikon aikana. Heille kertyi arvokasta kilpailukokemusta ja hienoja sijoituksia.

Hevosopiston kilpailujärjestelyissä on aina mukana joukko opiskelijoita, jotka saavat tapahtumista arvokasta oppia tulevaa hevosalan ammattiaan varten.

Tulokset:
Kenttäratsastus: http://online.equipe.com/fi/competitions/20571
Esteratsastus: http://online.equipe.com/fi/competitions/20605
Kouluratsastus: http://online.equipe.com/fi/competitions/20603

Sarjatulokset:

Tapahtuman Facebook-sivuilla on paljon kuvia ja tunnelmia: