13.04.2017

Kyrklund, Kaimio ja kansainväliset huippunimet ilmaisessa seminaarissa Ypäjällä

Hevosurheilussa eläimen hyvinvointi on aina ykkössijalla. Tätä viestiä Kyra Kyrklund ja Tuire Kaimio, yhdessä muiden kansainvälisesti tunnustettujen hevosalan ammattilaisten kanssa, teroittavat seminaarissa Ypäjällä 26. -28. toukokuuta.

Hevosten hyvinvointi hevosurheilussa puhuttaa julkisuudessa taajaan. Alan toimijoiden tahtotila on panostaa hevosen hyvinvointiin enemmän kuin koskaan. Siitä merkkinä kansainvälinen Global Equestrian Educational -seminaari, joka järjestetään Suomessa. Seminaarin keskiössä on hevosten hyvinvointi ja se, miten se näkyy myös hevosten kouluttamisessa.

Seminaarin puhujat kertovat näkemyksistään hevosen hyvinvoinnin huomioimisesta niin hevosten kuin ihmistenkin koulutuksessa ja opetuksessa. Hyvinvointiaspektin on läpäistävä koko oppimisketju, alkaen hyvistä hevosmiestaidon perusteista aina hevosurheilun huippuammattilaisiin. Seminaarin tavoitteena on kiteyttää viesti: hevosen paras on koko alan yhteinen tahtotila.

Puhujat eivät kuitenkaan latele juhlapuheita eläimen hyvinvoinnin tärkeydestä, vaan kertovat, miten se saavutetaan. Mukana on asiantuntemusta ja kokemusta hevosalalta laajasti: Kyra Kyrklund on suomalaisen kouluratsastuksen kansainvälinen tähti ja maailman ratsastusjärjestö FEI:n asiantuntija, ja Tuire Kaimio kokenut eläintenkouluttaja, kysytty luennoitsija ja tietokirjailija. Ruotsalainen Lars Roepstorff on urheilulääketieteen huipputuntija ja hän on perehtynyt muun muassa hevosen biomekaniikkaan. Iso-Britanniasta Ypäjälle saapuva Islay Auty puolestaan on kokenut kouluratsastusvalmentaja ja julkaissut useita kirjoja ratsastuksenopettajien ja -valmentajien opetustekniikoista. Markus Scharmann on saksalainen estevalmentaja ja ratsastuksenopettaja. Saksan Olympiakomitean ratsastuksen koulutuskeskus Warendorfin pääopettaja on kysytty vieraileva valmentaja myös Ypäjällä. Mielenkiintoista on myös kuulla ruotsalaisen pitkän linjan esteratsastaja Maria Gretzerin näkemyksiä huippu-urheilun ja hevosen hyvinvoinnin yhteensovittamisesta. Olympiatason ratsastajina Gretzerillä ja Kyra Kyrklundilla varmasti on teemaan liittyviä punnittuja ajatuksia.

Seminaari on englanninkielinen ja maksuton. Seminaari toteutetaan osana Lounais-Hämeen hevoset kutsuvat -hanketta. Hanketta rahoittaa paikallinen Leader-ryhmä LounaPlussa ry/Hämeen ELY-keskus Manner-Suomen Maaseutuohjelman kautta.

Nettisivu ja ilmoittautuminen: www.geec2017.com

Lisätietoja:

Erja Mattila, Hippolis / Lounais-Hämeen hevoset kutsuvat –hanke, puh. 045 111 7754

Päivi Laine, Hevosopisto, puh. 040 860 7601.

Tiedote / Hippolis 13.4.2017