27.02.2017

Tiedote ja kuva Itä-Savon Urheiluratsastajat Ry, Kitta Luukkanen

Laskiaisrieha aloitti Ratsastuskoulu Sarin Tallilla suomenhevosen juhlavuoden

Savonlinnassa Ratsastuskoulu Sarin Tallilla sunnuntaina vietettiin tänään sunnuntaina 26.2.2017 perinteistä laskiaisriehaa kauniissa aurinkoisessa kevätsäässä. Sarin Tallilla on järjestetty Laskiaistapahtuma Itä-Savon Urheiluratsastajat Ry:n ja tallin yhteistyönä jo kohta kahdenkymmenen vuoden ajan ja laskiaisriehasta on muodostunut yksi vuoden päätapahtumista.

Tämän vuoden Laskiaisriehan teemana oli Suomenhevonen - Mahdollisuuksien hevonen Suomi 100 -juhlavuoden ja suomenhevosen kunniaksi. Ratsastusseuran puheenjohtaja Martti Merilä kertoi tervetuliaispuheessaan juhlavuodesta ja sen tavoitteista. Anna Pulkkinen ja suomenhevosensa Tattari ajeluttivat yleisöä reellä koko tapahtuman ajan. Suomenhevosella pääsi myös kokeilemaan ratsastusta kun tuntihevonen Reservi oli talutusratsuna.

Tapahtuman huipentuma oli Suomenhevosten ratsastusnäytös, jossa esteratsastusta esittivät tuntihevonen Jaavan Vesa ja Anne Karvonen, jotka suorittivat yleisön edessä esteradan. Kouluratsastusosuudessa saimme ihastella Sarin Tallin omaa suomenhevoskasvatusta, kun tallin ratsastuksenopettaja Sari Karvonen ratsasti itse kasvattamallaan nuorella Sarin Vesselillä (Lerkkana-Suikun Ero) kouluratsastusliikkeitä. Maneesin täysi yleisö osoitti suosiotaan hienoille Suomenhevosratsukoille.

Tallin Hevosmaskotti Samu-heppa oli mukana tapahtumassa ja viihdytti lapsia jakamalla herkkuja ruokasangostaan. Tapahtumassa järjestettiin arvonta, ja kaksi arpaonnen suosimaa osallistujaa lähti kotiin 150 euron arvoisien kalatuotekorien kanssa.

Tallin nuorimpien harrastajien keskuudessa suursuosion saanut keppihevosharrastus jatkui kun Keppihevosratsukoille oli tehtävärata vapaassa käytössä koko tapahtuman ajan. Tehtäväradalla kävikin vilske kun isommat ja pienemmät keppihevosratsukot kisailivat esteradalla. Nuotiomakkara ja kahvion herkut tekivät kauppaansa ja pulkkamäki oli kovassa käytössä.

Vuonna 2017 juhlitaan 100-vuotiasta Suomea ja suomenhevosen 110-vuotista taivalta. Suomenhevonen on kulkenut suomalaisten rinnalla koko historiansa ajan mukautuen yhteiskunnan sille asettamiin vaatimuksiin. Mahdollisuuksien Hevonen - juhlavuoden teema jatkuu Ratsastuskoulu Sarin Tallilla juhlakilpailuina, joita järjestetään keväällä 13.5. esteratsastuksessa ja 27.5. kouluratsastuksessa. Kevään kilpailuissa kilpaillaan Talent Cup - Suomen Ratsastajainliiton valtakunnallisen poni- ja junioriratsastajien kilpailun aluekarsinta sekä Suomenhevosille oma juhlaluokka molemmissa lajeissa. Syksyllä järjestetään vielä 16.9. Kaakkois-Suomen alueen estemestaruuskilpailu, jossa alueen ratsastajat kilpailevat mestaruuksista ikäluokissa sekä nuorten hevosten ja suomenhevosten kesken. Juhlavuoden Suomenhevosmestari palkitaan erityispalkinnolla.