22.08.2016

Tiedote: Mataleena Parikka / Lännenratsastuksen all around -komitea

Maija Vepsäläiselle lännenratsastuksen western
pleasuressa pronssia quarterhevosten EM-kisoissa

Saksassa Kreuthissa kilpailtiin 5.-14.8.2016 quarterhevosten Euroopan mestaruuksista kahdessatoista eri lännenratsastuksen lajissa. FEQHA:n (Federation of European Quarter Horse Associations) quarterhevosten EM-kilpailut ovat suurin vuosittainen lännenratsastuskilpailu Euroopassa.

Tämä perinteikäs ja arvostettu tapahtuma järjestettiin nyt jo 27. kerran, ja kisaamaan saapui yhteensä noin 400 ratsukkoa ympäri Euroopan.

Tämänvuotisissa kisoissa suomalaista lännenratsastusta edusti upeasti Maija Vepsäläinen hevosellaan Midnite Invite. Ratsukko voitti tiistaina 9.8. ylivoimaisesti western pleasure amateur select -luokan semifinaalin ja lauantaina 13.8. ratsastetussa finaalissa ylsi suorituksellaan hienosti EM-pronssille.

Kovatasoisessa kilpailussa ratsukkojen suoritukset arvosteli viisi tuomaria, joiden yhteenlasketut pisteet ratkaisivat sijoitukset. Semifinaalissa Vepsäläisen suoritus osui nappiin ja ratsukko ylsi hienosti luokan voittoon. Finaalissa tapahtunut pieni virhe oikean laukan nostossa maksoi ratsukolle EM-kullan, mutta tästä huolimatta upeana saavutuksena oli pronssinen mitali.

Vepsäläisen ratsu Midnite Invite on huippusukuinen 11-vuotias quarter-ruuna, joka on tullut hänelle puolitoista vuotta sitten Missourista Yhdysvalloista. Vepsäläisen mukaan hevosen tärkeimmät vahvuudet ovat sen kiltti luonne ja vahva itseluottamus, yhdistettynä vankkaan kisakokemukseen.

Ratsukon menestyksen taustalla on useista henkilöistä koostuva ammattilaisten tiimi, jossa tärkeä rooli on ollut erityisesti fysioterapeutti Ari Toivolalla, kengittäjä Mauri Anttosella ja eläinlääkäri Kalevi Karenkolla. Vepsäläinen on valmentautunut jo noin kymmenen vuoden ajan belgialaisen valmentajan Christel Poelsin johdolla, ja lisäksi viimeisen kolmen vuoden ajan myös toisen huippuvalmentajan, Mark Shafferin johdolla. Midnite Invite on hiottu nykyiseen huippuvireeseen juuri Mark Shafferin ohjelmalla.

Ratsukon menestys on pitkäjännitteisen, suunnitelmallisen työn tulosta. FEQHA:n 2016 EM-kisojen finaaliin pääsy onkin ollut ratsukon päätavoitteena jo vuoden 2015 alusta lähtien. Tällä kertaa tavoite saavutettiinkin kirkkaasti, ja seuraavan kauden päätavoitteiksi on jo asetettu 2017 FEQHA EM-kisat sekä AQHA:n (American Quarter Horse Association) World Show, johon ratsukko kutsutaan EM-pronssin myötä.