01.08.2017

Tiedote ja kuvat: Sanna Ruotsalainen

Amudha Huttunen EM-radalla.

Matkakertomus Amudha Huttusen ja Hannibalin EM-kisamatkasta

Kuopion Ratsastajat ry:n Amudha Huttunen osallistui poninsa Pin Rock's Hannibalin kanssa Unkarissa Kaposvárissa 24.-30.7. järjestettyihin poniratsukoiden kouluratsastuksen euroopanmestaruuskilpailuihin. Amudha ja Hannibal olivat ainoa näihin kilpailuihin osallistunut suomalaisratsukko, yhteensä kilpailuihin osallistui ratsukoita 19 eri Euroopan maasta.

Matkalle Unkaria kohti ratsukko ja tukijoukot lähtivät jo 17.7. Helsingistä laivalla Saksaan Travemündeen, josta reitti jatkui autoillen Saksan ja Itävallan halki Unkariin. Pitkien kuljetusmatkojen vastapainoksi poni sai levätä matkan varrelta kysytyissä tallipaikoissa niin, että matkaa jatkettiin vasta kahden samassa paikassa vietetyn yön jälkeen. Unkariin saavuttaessa sää oli helteinen, päivälämpötilan ollessa reilusti yli kolmenkymmenen asteen ja yölläkään lämpötila ei laskenut alle kahteenkymmeneen.

Ensimmäisenä kilpailuohjelmassa oli maanantaina 24.7. järjestetty ponimittaus sekä eläinlääkäritarkastus. Maanantaina ja tiistaina ratsukko suoritti valmistelevat treenit valmentajansa Kiki Nybergin johdolla ja ensimmäinen kisastartin aika koitti keskiviikkona. Ratsastettavana ohjelmana oli FEI:n joukkueohjelma poniratsukoille. Koska Suomesta ei ollut paikalla kokonaista joukkuetta (3-4 ratsukkoa), osallistuivat Amudha ja Hannibal tähän luokkaan vain henkilökohtaisesti, muiden maiden joukkueiden kilpaillessa luokassa joukkuemitaleista. Muutamia suorituksessa sattuneita rikkoja lukuunottamatta Amudhan ja Hannibalin rata oli siisti ja tasainen, tulosprosenttien 65,205% oikeuttaessa 39. sijaan 65 ratsukon joukossa. Luokan kärkisijat menivät ratsastuksen suurmaille Saksalle, Tanskalle, Iso-Britannialle ja Hollannille, Saksan voittaessa joukkuekultaa, Tanskan hopeaa ja Iso-Britannian pronssia.

Seuraavaksi Amudhalle ja Hannibalille jäi pari treenipäivää ennen lauantaina ollutta seuraavaa kilpailustarttia. Lauantaina ratsastettiin FEI henkilökohtainen ohjelma poniratsukoille, jossa kilpailtiin henkilökohtaisista mestaruusmitaleista. Amudhan ja Hannibalin lauantain suoritus oli kaunis ja virheetön, mutta jatkuva hellesää oli verottanut ponin voimia sen verran, että paras lennokkuus ponin liikkumisesta puuttui. Tulokseksi tuli tulosprosentit 66,829% ja 30. sija. Kultamitalille ratsasti Saksan Lucie-Anouk Baumgürtel ponilla Zinq Massimiliano FH tulosprosentein 77,366%, hopeamitalin matkatessa Tanskaan ja pronssin Saksaan.

Viimeiseen kilpailuluokkaan, sunnuntaina ratsastettavaan kür- eli vapaaohjelmaan pääsi henkilökohtaisen ohjelman 18 parasta ratsukkoa, joten Amudha ja Hannibal pääsivät lähtemään kotia kohti jo lauantaina. Kotimatkalle lähdettiin monta hienoa kokemusta rikkaampana, mielessä kaunis kisapaikka ja kanssakilpailijoiden hienot ponit ja upeat suoritukset sekä eri maiden ratsastajista saadut uudet ystävät.