07.07.2017

Metsämäen estekilpailu käynnissä

Perjantaina Turun Metsämäellä kilpailtiin 1-tason luokkia. Päivän korkeimman luokan 110 cm Prix de Hevosklinikka Anivet voitti Kr Teamin Reijo Koivula Cupidorettolla, tuloksena puhdas rata ajassa 68.48 sekuntia. Luokan kakkonen oli Auran Ratsastajien Tia Ventto, jonka Hanaquevara suoritti radan myös virheittä häviten voittajalle ajassa reilut neljä sekuntia.

Lauantaina ja sunnuntaina estekorkeudet nousevat kansalliselle tasolle, ja pääluokka hypätään sunnuntaina 125 cm: tasolla. Kisassa ratkotaan myös Metsämäki Amatööricupin finaali.

- Luokkavalinta palvelee erittäin suurta harrastajien kirjoa: nuoria, kokemattomia tai esim. tauon pitäneitä hevosia ja ratsastajia, sanoo kilpailun johtaja Eva Einola-Koponen.

Tällä kertaa startteja oli totuttua vähemmän. Ilmoittautuneiden määrä näytti vielä alkuviikosta niin pieneltä, että järjestäjä harkitsi jopa kilpailun peruuttamista.

- Tulijoita oli kuitenkin sen verran, että emme halunneet aiheuttaa ratsastajille pettymystä, vaikka taloudellisesti tappiolla mennäänkin. Teemme tämän täysin vapaaehtoistyönä, joten harmittaahan se. Kyse on ainakin osin päällekkäisyyksistä: samana viikonloppuna kisataan Etelä-Suomessakin usealla paikkakunnalla, ja yhdet kisat jo peruttiinkin. Tähän tarvittaisiin parempi koordinointi, mutta miten ja millä tavalla, sitä sietää miettiä. Suomen Ratsastajainliitto tuntuisi luontevalta tekijältä, ja jonkinlainen yhteinen suunnittelu järjestäjien kanssa pitäisi saada aikaan heti alkusyksystä. Toki kalenteriin vaikuttavat myös SRL:n sponsorisopimukset. Keille kisoja myönnetään?Metsämäen kisojen pääsponsorit ovat alusta alkaen olleet Hevosklinikka Anivet ja Koira-kissaklinikka. Mehän olemme riippuvaisia myös raviradan ja saksalaisen ratamestarimme aikataulusta, jatkaa Einola-Koponen.

- Toivomme tietysti, että voimme jatkossakin järjestää kansallisia kisoja. Yksi vaihtoehto on muuttaa status kilpailuharjoitukseksi, kustannukset ja byrokratia ovat selvästi pienempiä. Toistaiseksi vapaaehtoisten into on riittänyt, mutta tulevaisuus jää nähtäväksi.

- Yhteistyö raviratojen kanssa on Suomessa täysin käyttämätön mahdollisuus. Metsämäellä niin kuin monella muullakin radalla on valmiina hyvät olosuhteet sekä hevosille että yleisölle, kunnon parkkipaikat, ravintola jne. Turvallisuuskysymykset on mietitty sekä yleisön ja hevosten kannalta, esim. tallialueella on käytössä karsinoita niin, että yhtään rekkaa pihalle ei tarvitse ajaa. Lapsille voidaan järjestää ohjelmaa turvallisesti. Järjestämme kisat täällä nyt 12. kerran, ja yhteistyö Turun Hippoksen kanssa on ollut aina sujuvaa. Tällä kertaa ratsastuskilpailun yleisölle tarjottiin vielä vapaaliput illan raveihin. Suosittelen kyllä ratsastuksen ja ravin yhteistyötä muillekin paikkakunnille, päättää Einola-Koponen.

Yleisöllä on vapaa pääsy tapahtumaan koko viikonlopun ajan. Kilpailu alkaa molempina päivinä klo 10.

Tiedote / Kirsti Piminäinen 7.7.2017

Metsämäki Ratsastus Mastersin kilpailut 7.7.2017, tulokset:

Luokka 1 80 cm, arv. A.1.0, 20 lähtijää ja 5 sijoittuu: 1) Jenna Vettenranta, Turun Seudun Ratsastusurheilij – Reflex 0/70.71, 1) Emma-Reetta Ström, Paraisten Ratsastusseura ry – Luzak 0/63.47, 1) Paula Mäkelä, Paraisten Ratsastusseura ry – Äänenkantaja 0/64.00, 1) Erika Luoto, Paraisten Ratsastusseura ry – Olga-Polina 0/67.26, 1) Karoliina Lehto, Turun Ratsastajat ry – Oleron 0/62.57, 1) Helena Kilpinen, Littoisten Ratsastajat ry – Cortina 0/59.54, 1) Josefiina Luoma, Equestrian Team Turku ry – Calileo 0/59.31, 1) Maija Rintamäki, Mäki-Pohdon Yksityisratsastaja – Taktikko 0/60.76, 1) Sara Suomi, Liedon Ratsastajat ry – Domino 0/59.86, 1) Minna Montonen, Turun Ratsastajat ry – Vuohimäen Tarot 0/72.96, 11) Susanna Järäinen, Ratsastusseura Rusko ry – Oksasnapsi 4/63.41, 11) Anni Karlsson, Vahdon Ratsastajat ry – Julia 4/60.33, 11) Ninna Heikkilä, Pinomäki Royality Riding Club – König's Cody Ks 4/67.88, 11) Karoliina Sjögren, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Ahmo 4/67.36, 11) Eveliina Nieminen, Urheiluratsastusseura Tammer R – Loja Karelia 4/71.12, 11) Johanna Koivula, Maarian Ratsastusseura ry – Ice Smile 4/62.86, 11) Melissa Tamminen, Elämysratsastajat ry – Hotoralé 4/70.06, 18) Johanna Valmunen, Uudenkaupungin Ratsastajat ry – Lavilan Minttu 8/69.45, 19) Martta Aaltonen, Auran Seudun Hevosharrastajat – Ihan Kirpakka 12/73.06, 19) Johanna Valmunen, Uudenkaupungin Ratsastajat ry – Kankalon Loiste 12/71.45

Luokka 2 Prix de HippoStar - 90 cm, arv. 367.1 (A2/A2), 21 lähtijää ja 6 sijoittuu: 1) Valtteri Laukkanen, Ratsastusseura Rusko ry – Radihaza-Dancer 0-0/37.14, 2) Nea Lahtinen, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Hockley Flap Jack 0-0/39.30, 3) Aleksandra Verducci, Lounais-Espoon Ratsastajat ry – Wimoni 0-0/39.33, 4) Melissa Tamminen, Elämysratsastajat ry – Hotoralé 0-0/40.15, 5) Helena Kilpinen, Littoisten Ratsastajat ry – Cortina 0-0/42.15, 6) Tiina Kämäläinen, Suomenratsut ry – Kehvelix 0-0/43.43, 7) Johanna Reunanen, Ratsastusseura Varsa ry – Wallace 0-0/47.37, 8) Anniina Lipponen, Turun Seudun Ratsastusurheilij – James II 0-0/48.61, 9) Alma Bäckman, Friskalan Ratsastajat ry - Fri – Lady Blake 0-0/50.40, 10) Johanna Koivula, Maarian Ratsastusseura ry – Ice Smile 0-0/51.47, 11) Minna Montonen, Turun Ratsastajat ry – Vuohimäen Tarot 0-0/52.74, 12) Valtteri Laukkanen, Ratsastusseura Rusko ry – Chockolate 0-4/36.78, 13) Tanja Helenius, Kuusiston Ratsastajat ry – Tammelan Tuisku 0-4/44.08, 14) Erika Luoto, Paraisten Ratsastusseura ry – Olga-Polina 0-4/51.62, 15) Maija Rintamäki, Mäki-Pohdon Yksityisratsastaja – Taktikko 4/56.41, 16) Kaisa Pirinen, Kullaan Ratsastajat ry – Livonti Spin 4/58.44, 17) Joanna Reimari, Billnäsin Ratsastajat ry – Philippa 4/59.16, 18) Eveliina Nieminen, Urheiluratsastusseura Tammer R – Loja Karelia 8/60.34, 19) Johanna Valmunen, Uudenkaupungin Ratsastajat ry – Kankalon Loiste 12/63.98, 20) Anni Karlsson, Vahdon Ratsastajat ry – Julia Hyl., 20) Ilona Hakoniemi, Uudenkaupungin Ratsastajat ry – Diva Stone Hyl.

Luokka 3 – Prix de Suomen Ratsutarvike, 100 cm arv. A.2.0, 14 lähtijää ja 4 sijoittuu: 1) Valtteri Laukkanen, Ratsastusseura Rusko ry – Radihaza-Dancer 0/52.59, 2) Johanna Reunanen, Ratsastusseura Varsa ry – Wallace 0/67.55, 3) Pauliina Hola, Uudenkaupungin Ratsastajat ry – Cenna 2977 0/70.64, 4) Joanna Reimari, Billnäsin Ratsastajat ry – Philippa 0/77.41, 5) Alma Bäckman, Friskalan Ratsastajat ry - Fri – Hetori-R 0/77.87, 6) Jenna Maunula, Equestrian Team Turku ry – Calileo 4/54.49, 7) Ella Orusmaa, Kotimäen Ratsastajat ry – Daywalker 4/60.29, 8) Tuomas Virtalaine, Kotimäen Ratsastajat ry – Admiralis V 4/64.49, 9) Kaisa Pirinen, Kullaan Ratsastajat ry – Livonti Spin 4/66.19, 10) Reijo Koivula, Kr-Team ry – Melbourne 4/67.14, 11) Pasi Nurmi, Kotimäen Ratsastajat ry – Gemille Musterd 4/68.73, 12) Doris Heinänen, Kotimäen Ratsastajat ry – Mimicry 10/103.50, 13) Tanja Helenius, Kuusiston Ratsastajat ry – Tammelan Tuisku Hyl., 13) Minna Montonen, Turun Ratsastajat ry – Cantuxia Hyl

Luokka 4 – Prix de Hevosklinikka Anivet, 110 cm arv. A.2.0, 8 lähtijää ja 2 sijoittuu: 1) Reijo Koivula, Kr-Team ry – Cupidoretto 0/68.48, 2) Tia Ventto, Auran Ratsastajat ry – Hanaquevara 0/72.97, 3) Alma Bäckman, Friskalan Ratsastajat ry - Fri – Hetori-R 0/78.08, 4) Doris Heinänen, Kotimäen Ratsastajat ry – Calle 1/82.24, 5) Pauliina Hola, Uudenkaupungin Ratsastajat ry – Cenna 2977 4/77.83, 6) Janina Keinänen, Kaarinan Kenttäratsastajat Kak – Ascoast Chiantinovo 8/76.33, 7) Ella Orusmaa, Kotimäen Ratsastajat ry – Casanova 9/84.08, 8) Tiina Tarusalo, Auran Ratsastajat ry – Krishna E Hyl.