22.06.2017

Savonlinna OperaGames tänä vuonna 25. kerran

OperaGames-esteratsastuskilpailut kuuluvat erottamattomasti Savonlinnan kesään. Ne on järjestetty Vuohimäen Ratsastuskeskuksessa joka vuosi jo 25 vuoden ajan. Vuosien saatossa ne ovat kasvaneet yhdeksi maamme suosituimmista ja seuratuimmista ratsastustapahtumista. Viime vuosina kilpailu on hemmotellut ratsastajia erityisen huomattavilla palkinnoilla. Eikä juhlavuonnakaan jäädä tässä huonommaksi.

Juhlavuoden kunniaksi Vuohimäessä on myös panostettu entisestään kilpailualueeseen. OperaGames-juhlakilpailut kisataan laajennetulla Destia-areenalla. Vanha kilpailukenttä on saanut runsain mitoin lisää pinta-alaa ja täyttää entistä paremmin tämän päivän vaatimukset.

Uudistetulla areenalla ratsastetaan myös kilpailuiden nimikkoluokka Savonlinna XXV OperaGames GP presented by R-Steel 140 cm tasolla. Juhlaluokka ratsastetaan lauantain pääluokkana ja luokan voittaja nettoa palkintorahoina 3000 euroa.

Kilpailuiden odotettuna kohokohtana nähdään myös järjestyksessään toinen OperaGames presented by SsangYong -autokilpailu. Viime vuoden tapaan autokilpailun voittaja kurvaa kotimatkalle tuliterällä SsangYong Tivoli henkilöautolla. Viime vuonna auto matkasi Hämeenlinnaan Hattel Ridersien Susanna Granrothin matkassa.

Autokilpailu käydään kahdessa osassa. Tänä vuonna autokilpailuun pystyi karsimaan jo toukokuussa Vuohimäessä järjestetyissä 3-tason kilpailuissa. Sieltä finaalipaikan lunasti jo kaksi ratsukkoa. OperaGameseissa perjantaina 7.7. ratsastetaan toinen karsintaluokka, josta sunnuntain ratkaisevaan finaaliin pääsevät perusradalta korkeintaan 8 virhepistettä saaneet ratsukot paremmuusjärjestyksessä. Sekä karsinta- että finaaliluokka ratsastetaan 130 cm tasolla.

Palkintoautoon voi tutustua jo etukäteen kilpailupaikalla, missä on viikonlopun ajan esittelyssä kilpailujen pääyhteistyökumppanin SsangYongin automallisto.

Jokavuotiseen tapaan OperaGameseissa ratsastetaan myös vain naisille avoin Prix de RTV Yhtymä XV LadyChampion luokka 125 cm tasolla. Lisäksi ratsastetaan Racing Trophy osakilpailuja nuorille hevosille sekä kaikille avoimia luokkia tasolla 90 - 140 cm. Yhteensä viikonlopun aikana ratsastetaan 18 luokkaa.

OperaGamesien yhteydessä ratsastetaan Helsinki International Horse Show bonusluokkia. Perjantain kaikille avoin 120 cm luokka on bonusluokka, jonka voittaja saa Lucky Winners paikan lokakuussa ratsastettavaan Horse Show:n. Lauantain OperaGames XXV juhlaluokan voittaja taas saa paikan Horse Show'n Finnish Open luokkiin ja sunnuntain 120 cm luokasta paras juniori osallistumisoikeuden Junior Tourille.Yleisö voi osallistua Horse Show -lippujen arvontaan viikonlopun aikana, jaossa on lippuja perjantain pääluokkaan sekä keskiviikon ja torstain luokkiin.

Kilpailuviikonlopun aikana ratsastetaan myös sarjakilpailu kolmella eri tasolla ja viikonlopun aikana parhaiten menestyneet ratsukot palkitaan hevostarvikeliikkeiden lahjakorteilla ja tuotepalkinnolla. 100 cm tasolla eniten pisteitä kerryttänyt ratsukko saa Hööksin 500 euroa lahjakortin, 110 cm tasolla menestynein ratsukko palkitaan Putiikki Ainon 500 euron lahjakortilla ja 120 cm tasolla loistanut ratsukko saa puolestaan Criollon 500 euron arvoisen tuotepalkinnon.

Kilpailujen ratamestarina toimii ratamestari Aki Ylänne, kilpailunjohtaja Savonlinnan Ratsastajien puheenjohtaja Panu Peitsaro ja kilpailujen puheenjohtajatuomarina Matti Karkkolainen.

Tapahtumassa on laaja ja monipuolinen Expo-alue, jossa on esillä paljon ratsastus- ja hevostuotteita ja -tarvikkeita niin ammattilaisille kuin harrastajillekin.

Lue lisätietoja ja seuraa ajantasaista tiedotusta osoitteessa www.operagames.fi sekä facebook-sivuilla www.facebook.com/operagames

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Vuohimäen Ratsastuskoulu Oy ja Savonlinnan Ratsastajat ry.

Kilpailuohjelma:

Luokka 16

Prix de SsangYong

Autokilpailun finaali

130 cm, arv. AM5., avoin autokilpailusääntöjen mukaan.

Tiedote / Vuohimäen Ratsastuskoulu ja Savonlinnan Ratsastajat