29.04.2018

Ben Simonsén ja Ragyogo vauhdissa maratonilla. Kuva: YHO/Annika Mäki.

Simonsén hevosykkösten voittoon Ypäjällä

Sipoolainen Ben Simonsén ohjasti 11-vuotiaan oldenburgilaistamma Ragyogon voittoon hevosyksiköiden vaikean luokan voittoon lauantaina 28.4.2018 Ypäjällä hevosurheilun valmennuskeskuksessa järjestetyssä valjakkoajokilpailussa. Kauden avauskilpailun osallistujamäärä jäi kohtuullisen pieneksi, kun 25 valjakkoa ilmoittautui starttiin. Pitkä talvi vaikutti monen kohdalla kauden alkuun.

Osa kansainvälisen tason valjakoista oli jo joko kisamatkalla tai juuri lähdössä kilpailemaan ulkomaille.

– Kauden ensimmäinen kilpailu on aina hieman jännittävä, mutta näimme lupaavia suorituksia ja onnistumisia osakokeissa. Tästä on hyvä jatkaa seuraavaan koitokseen, olipa se sitten ulkomailla tai kotimaassa, kilpailun tuomariston puheenjohtaja Tuire Suvanto pohtii.

Simonsén on kokenut valjakkoajaja, joka on muun muassa voittanut lajin MM-pronssia vuonna 2004 Ruotsin Åstropirssa järjestetyissä kilpailuissa. Viime vuosina hevosyksiköissä kilpailut Simonsén on kilpaillut aiemmin myös parivaljakoissa.

– Sain Ragyogon itselleni hieman yllättäen. Kävimme katsomassa sitä toiselle kuskille, mutta näiden tiet eivät sitten kohdanneet. Ragyogon omistaja päätti kuitenkin lähettää hevosen minun mukaani Suomeen. Tarkoituksena on nyt kilpailla sillä ja katsoa mihin yhteiset rahkeemme riittävät. Kauden päätavoite on paikka MM-joukkueessa, Simonsén kertoo.

Ypäjän kilpailussa poniyksiköiden vaikean luokan voittoon ajoi urjalalainen Heidi Sinda norjalaisella vuonohevosella Gnist Vardella. Yksiköiden helpon A:n voiton vei niin ikään Urjalan Hevosurheilijoita edustava Laura Haapakoski Kokonasilla. Moona Nikkola Loimaan Urheiluratsastajista ajoi helppo C luokan voittoon osuvasti Loimihaan Voitolla. Pienten ponien yksiköiden helpon B:n voittoon tyylitteli Suomenratsuja edustava Tiina Kämäläinen Sandbackas Fuchsialla.

Tulokset:

Luokka 9, vaikea, hevosykköset: Simonsén Ben HusR – Ragyogo 129,05/1, Kalalahti Leena LoimURa – Judym 161,79/2, Hakala Saana LoimURa – Baek’s Miss Peti 164,35/3, Tirkkonen Sanna - PORCHE LIFE ei tulosta.

Täydelliset tulokset: http://www.valjakko.net/2018/2704tulabc