14.08.2017

Tiedote: Team Skriko

Sonja Skriko ja Somnus, kuva Moa Belin

Sonja Skrikolle ja Somnukselle vuonohevosten PM-pronssia esteratsastuksessa

Norjan Fredriksborg hestesportsenterissä järjestettiin 27.-30.7.2017 vuonohevosten PM-kilpailut, joissa Suomea, Ruotsia, Norjaa ja Tanskaa edustavat vuonohevoset kilpailivat rotunsa Pohjoismaiden mestaruuksista.

Pohjoismaiden yksilömestaruuksista vuonohevosilla kilpailtiin kouluratsastuksessa, esteratsastuksessa, valjakkoajossa sekä all-roundissa (koululuokka, esteluokka, tarkkuusajo). Kaikissa lajeissa seniorit ja juniorit kilpailivat erikseen. Lisäksi maat kilpailivat joukkuemestaruuksista (yksi kouluratsukko, yksi esteratsukko ja yksi valjakko).

Tänä vuonna Suomesta kilpailuihin lähti maansa ainoana edustajana Sonja Skriko 19-vuotiaalla Somnus-ruunalla, jonka omistavat Sonja ja Terhi Skriko. Ratsukko kilpaili senioreiden esteratsastuksessa.

PM-estemestaruus ratkaistiin kahden kierroksen yhteen laskettujen tulosten perusteella. Ensimmäinen kierros kilpailtiin 80 cm tasolla ja toinen kierros 90 cm tasolla. Sonja ja Somnus sijoittuivat ensimmäisen kierroksen 80 cm esteillä toiseksi häviten voittajalle alle sekunnin.

Toisen kierroksen 90 cm esteillä harmittava aikavirhe perusradalta pudotti ratsukon viidennelle sijalle. Yhteenlasketut pisteet riittivät kuitenkin kokonaiskilpailun kolmanteen sijaan ja pronssimitaliin. Kulta- ja hopeamitalit menivät Tanskaan Zenia Jorgensenille ja Karina Blaabjerkille.

Sonja ja Somnus ovat vuonohevosten kotimaan estemestarit vuosilta 2015,2016 ja 2017. He ovat aikaisemmin edustaneet Suomea vuonohevosten vuoden 2015 PM-kisoissa Ruotsissa ja vuoden 2016 EM-kisoissa Tanskassa.

Kaikki tulokset: