24.10.2017

SRL Häme hevostaitojen aluemestarit 2017
Uudistunut hevostaitokilpailu sai hyvää palautetta

Kuvassa Senioreiden sarjan voittaja Tawast Ridersin Sanna Koskenmäki yhdessä vauvansa Väinön kanssa. Artikkelin kuvat: Kilpailijoiden kotialbumeista.Teksti Marissa Henttinen.

Hämeen hevostaitojen aluemestaruudet on ratkottu. 12-vuotiaiden ja sitä nuorempien sarjassa (Sarja I) voittoon ylsi Kaukkalan Ratsastajien Anni Pennanen. Anni on 12-vuotias hevosharrastaja, joka ratsastaa säännöllisesti ja käy viikoittain ratsastusseuransa järjestämässä Hevosillassa, jossa harjoitellaan illan teeman mukaisia hevostaitoja. Kilpailun teoriakoe sujui Annilla erinomaisesti, sillä siinä hän ylsi täysiin pisteisiin. Anni kertoo, että he olivat oman seuran Hevosillassa harjoitelleet Hämeen alueen nettisivuilla ollutta teoriakoetta ja tämän lisäksi hän oli lukenut Hevostaitokansiota.

Sarjassa I toiseksi sijoittui Uudenkylän Poniurheilijoiden 12-vuotias Nuppu Nousiainen. Kolmanneksi sijoittui Nastolan Urheiluratsastajien 12-vuotias Irmuli Rinne, joka sai omassa sarjassaan parhaat käytännön pisteet.

Sarjat II ja III yhdistettiin yhdeksi luokaksi. Sarjassa II kilpailivat 13–15 -vuotiaat ja Sarjassa III taasen 16–18 vuotiaat juniorit. Sarjoilla oli eri teoriakokeet, mutta samat käytännön kokeet. Tämän sarjan voittoon ylsi Tampereen Ratsastusseuran 15-vuotias Liinu Lindroos. Sarjassa toiseksi sijoittui Tawast Ridersin 16-vuotias Ida Forss ja kolmanneksi Tampereen Ratsastusseuran 16-vuotias Kia Salvo. Ida ja Kia saivat samat yhteispisteet, mutta hevostaitokilpailun sääntöjen mukaisesti tasapisteissä käytännön pisteet määräävät sijoituksen.

Senioreiden (Sarja IV) voiton otti Tawast Ridersin Sanna Koskenmäki. Toiseksi sijoittui Nastolan Urheiluratsastajien Rebecca Immonen ja kolmanneksi sijoittui Kaukkalan Ratsastajien Virpi Pennanen. Seniorisarjan voittaja Sanna Koskenmäki kertoo, että pitää kisamuotoa varsin mukavana, sillä on helppoa, kun samaan kisaan pystyi osallistumaan useammassa paikassa. Hän toteaa lisäksi, että ”eipä olisi tullut vauvan kanssa lähdettyä muualle kuin omalle tallille”.

Sanna kokee, että teoriakoe sähköisessä muodossa oli kiva uudistus, kokeen pystyi tekemään käytännönpisteitä odotellessa. Käytännönpisteiden tehtävät olivat mukavia, periaatteessa ihan helppoja, mutta vaativat tarkkuutta. Juuri sitä mitä hevosten kanssa yleensäkin, olla sen hetken läsnä ja tarkkailla.

Sanna kertoo, että tämä oli hänen toinen kertansa hevostaitokisassa, ensimmäinen kerta oli muutama vuosi sitten. Hän lisää, että olisi mielellään osallistunut enemmänkin, mutta ei vain ole lähialueille osunut sopivasti kilpailuja. Lopuksi hän toteaa, että ”melko varmasti osallistun ensi vuonna myös, kiva kun aikuisten sarjassa oli osallistujia paljon jo tänä vuonna!”

Hevostaidot haltuun, ja hevoset kiittävät!

Jokainen hevosalan ihminen tunnustaa hevostaitojen tärkeyden. Hevosten hyvinvointi on lajimme perusta. Mitä paremmat hevostaidot omaamme, sitä paremmin hevosemme voivat. SRL Häme haluaa kannustaa kaikkia kehittämään hevostaitojaan, ja tämän vuoksi hevostaitokilpailujen järjestäminen ja niihin osallistuminen olisi tärkeää. Kuitenkin viime vuosina on ollut vaikea löytää hevostaitokilpailujen järjestäjiä. Tähän ilmiöön SRL Hämeen aluejaosto lähti miettimään ratkaisua. Olisiko näitä tärkeitä hevostaitokilpailuja helpompi järjestää, jos olisi olemassa valmiit kysymykset? Vuonna 2016 järjestettiin kokeilukilpailu, ja sen onnistumisen myötä päätettiin vuoden 2017 hevostaitojen aluemestaruudet ratkoa uudella tavalla.

Teoria- ja käytännön kysymykset tulivat alueelta, mutta kilpailu käytiin jokaisen omassa seurassa tai omalla ratsastuskoululla tai tallilla. Kilpailun järjestäjiksi ilmoittautui neljä ratsastusseuraa; Kaukkalan Ratsastajat, Nastolan Urheiluratsastajat, Tawast Riders sekä Tampereen Ratsastusseura.

Hevostaitokilpailussa kilpailijat suorittavat sekä teoria- että käytännön kokeen. Teoriakoe suoritettiin nettipohjaisella teoriakokeella, jossa maksimipisteet olivat 40. Kaikkien osallistujien teoriakokeet tarkisti master-ratsastuksenopettaja Marissa Henttinen.

Käytännön kokeissa kilpailijat suorittivat kuusi erilaista tehtäväpistettä. Tehtäväpisteissä rastituomarit pisteyttivät suoritukset saamiensa ohjeiden mukaisesti.

Kilpailu sai hyvää palautetta, ja kilpailua jatketaan ensi vuonna. Kilpailu on nyt lainassa Lounais-Suomessa, joten tämän vuoksi kilpailukysymyksien koostetta pitää odotella vielä muutama kuukausi.

SRL Hämeen alueen hevostaitojen mitalistit palkitaan Hämeen alueen syyskokouksessa 26.10.

Kilpailupaikalla käytännönpisteet voi kirjata sähköiseen taulukkoon, ja näin ollen osakilpailujen järjestäjät saattoivat palkita osallistujat jo niiden perusteella. Kuvassa iloisia palkittuja Nastolan Urheiluratsastajien järjestämässä osakilpailussa.