02.05.2017

Kasvattajapäivät 2017 järjestetään 6.5.

Vuoden 2017 Kasvattajapäivät järjestetään ennakkotiedoista poiketen yksipäiväisenä tapahtumana. Lauantaina 6. toukokuuta nähdään nuorten ratsuhevosten esiintymisen lisäksi Suomen Hippoksen 3-vuotistesti sekä tammatesti. Tapahtuman yhteydessä arvostellaan myös oriit Zecchino P ja Cyrano Ask.
Kasvattajapäivillä esiintyvät ratsut ja ratsuponit ovat 1-3-vuotiaita tammoja ja ruunia sekä 1-2-vuotiaita oriita. Näyttelyssä hevonen mitataan ja sen rakenne sekä käynti- ja raviliikkeet arvostellaan lineaarista profilointia käyttäen. Ratsut esitetään joko este- tai kenttähevosena tai askellajihevosena. Jokaisen ikäluokan paras varsa palkitaan.
Vuoden 2017 Kasvattajapäiville osallistuu yhteensä 55 hevosta, joista 25 on askellaji- ja 30 estehevosta. Näyttely huipentuu Best in show´n valintaan sekä parhaan kasvattajan ja esittäjän palkitsemiseen klo 15.00 alkaen.

Nuorten hevosten testi

Nuorten hevosten testiin kuuluvat rakennearvostelu, askellajien arvostelu vapaana sekä ratsuhevosilla vapaaehtoisena myös ratsain, sekä irtohypytys. Hevoset arvostellaan joko askellaji- tai estehevosena ominaisuuksia painottaen. 3-vuotistestiin ovat oikeutettuja osallistumaan FWB- ja SRP-kantakirjan pääosastoon merkityt ratsuhevoset ja ponit. Tammatestiin ovat oikeutettuja osallistumaan 3-5 –vuotiaat ratsutammat tammat sekä 3-6-vuotiaat ratsuponitammat.
Nuorten hevosten palkitseminen tapahtuu klo 18.45 alkaen.

Ratsuoriit Zecchino P ja Cyrano Ask yksityistarkastuksessa

Lämminveriset ratsuoriit Zecchino P (Zack) ja Cyrano Ask (Ci Ci Senjor Ask) suorittavat yksityisen jalostusarvostelun Ypäjällä 5.-6. toukokuuta. Zecchino P aloittaa perjantaina 5. toukokuuta rakennearvostelulla ja ensimmäisellä ratsain esittämisellä. 3-vuotias ori jatkaa testiään lauantaina toisen kerran ratsain sekä irtohypytyksellä. Jalostusarvosteltava Cyrano Ask arvostellaan lauantaina.
Oriiden palkitseminen tapahtuu 6. toukokuuta tamma- ja 3-vuotistestien palkitsemisen yhteydessä.