SRL

Kerro kaverille:


Ratsastus: liikuntaa ja hyvinvointia


Talliyhteisö tarjoaa arjen terapiaa
Hevoset ja talliympäristö tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia paitsi ratsastuksen ja hevostaitojen harjoitteluun, myös monenlaiseen hyvinvoinnin lisäämiseen ja kuntoutumiseen. Eri-ikäisiä ja erilaisista taustoista tulevia ihmisiä yhdistävä tiivis talliyhteisö on tasa-arvoisuudessaan voimaannuttava kokemus. Hevosten kanssa puuhailu virkistää ja rentouttaa, vaikkei satulaan aina nousisikaan. Talliympäristössä elämänhallintaa ja hyvinvointia tukevat asiat nousevat luontevasti arjen rutiineista, ja jokaisen on mahdollista räätälöidä itselleen yksilölliset tavoitteet: jollekin ratsastus on urheilua, jollekin toiselle mielen kuntoliikuntaa.


Kehonhallintaa ja tasapainoa

Hyvä tasapaino ja sopiva rentous auttavat ratsastajaa mukautumaan hevosen liikkeisiin. Hyvä ratsastaja hallitsee oman kehonsa. Kehonhallinta vaatii ratsastajalta riittävää kuntoa. Sydämen lyöntitiheys saattaa ratsastuksen aikana nousta ajoittain korkeaksikin. Ratsastajan pitää siitä huolimatta olla samaan aikaan rento ja jäntevä. Tämä edellyttää vapaasti kulkevaa hengitystä. Ratsastajan fyysinen jäykkyys heijastuu aina hevoseen.

Hyväkuntoinen ratsastaja jaksaa keskittyä paremmin ja on itsevarmempi kuin hengästynyt ja väsynyt ratsastaja. Hyvä kunto ja kehonhallinta helpottavat lajitaitojen opettelua ja lisäävät myös lajin harrastamisen turvallisuutta.

Ratsastus vaatii myös mielenhallintaa, sillä laji perustuu ihmisen ja eläimen väliseen yhteistyöhön. Siksi on välttämätöntä tutustua hevoseen eläimenä ja opetella hevostaitoja.


Verryttely ennen ratsastusta

Kevyt juoksu, hyppely, raajojen heiluttelut ja lyhyet, nivelten liikkuvuuksia tunnustelevat kevyet venytykset sopivat verryttelyksi ennen ratsastusta. Verryttely on myös hyvä tapa koota itsensä ja keskittää ajatuksensa tulevaan ratsastuskertaan. Lämpimät lihakset parantavat reaktionopeutta. Ne lisäävät myös jänteiden ja nivelsiteiden joustavuutta ja nivelten liikelaajuutta. Verenkierron kiihtyessä myös tarkkaavaisuus lisääntyy ja turha jännitys laukeaa. Kysy omalta opettajaltasi, missä ja miten sinun on hyvä verrytellä ennen ratsastuskertaasi.


Verryttely ratsastuksen jälkeen

Ratsastuksen jälkeen lihakset saadaan palautumaan heilutteluilla ja rennoilla, lyhyillä venytyksillä. Näin myös maitohapon poistuminen elimistöstä tehostuu. Varsinaiset pidemmät venytykset on kuitenkin hyvä tehdä vasta muutama tunti rasituksen jälkeen.


Hyvinvointia monipuolisuudella ja terveillä elämäntavoilla

Ratsastuksen lisäksi kannattaa harrastaa myös muita lajeja. Esimerkiksi juoksu, hiihto, sauvakävely, pallopelit ja monet muut lajit sopivat mainiosti ratsastuksen oheisharjoitteluksi. Muistathan myös syödä terveellisesti, nukkua riittävästi ja pitää itsestäsi muutenkin hyvää huolta! Hyvinvoiva ratsastaja jaksaa paremmin ja oppii helpommin!