Vastalauseen kirjoittaminen hevosen hyvinvointiin liittyvissä tapauksissa

6.3.2024

Ratsastajainliitto toimii toiminta- ja kilpailusääntöjen puitteissa, joihin liiton jäsenseurat ja seurojen henkilöjäsenet ovat sitoutuneet jäseniksi liittymällä ja mahdollisen kilpailuluvan lunastamalla. On hyvä huomata, että Ratsastajainliiton toimintasäännöt koskevat myös jäsenseurojen henkilöjäseniä.

Ratsastajainliitolla ei ole viranomaisvaltuuksia. Kurinpitovaltaa käyttää kurinpitolautakunta, joka on liiton vuosikokouksen valitsema riippumaton ja puolueeton elin. Kurinpitolautakunta käsittelee ja päättää sille liiton säännöissä määrätyt asiat ja sen toimivaltaa rajoittaa liiton toiminta- ja kilpailusäännöt.

Kilpailusääntöjen yleisen osan §:ssä 50 on kerrottu, mikä vastalause on, mistä sen voi esittää ja mistä sitä ei voi esittää sekä kenellä on oikeus esittää vastalause. Samasta sääntöjen kohdasta käy selville myös muun muassa vastalauseen esittämisen määräajat, menettelytapa sekä vastalauseen käsittely, ratkaisusta tiedottaminen ja siitä valittaminen.

Hevosen sopimaton käsittely on aina kiellettyä kilpailussa ja kilpailun ulkopuolella (Yleiset kilpailusäännöt KS 1, § 42.1) ja siitä voi kuka tahansa esittää vastalauseen (KS 1, § 42.4). Vaikka sääntöjen mukaisen vastalauseen hevosen sopimattomasta kohtelusta voi tehdä kuka tahansa, on oleellista, että sen tekee henkilö, jolla on ensisijainen kokemus ja tieto asiassa ja joka voi antaa siitä lisätietoja.

Kilpailuiden aikana vastalause tehdään kilpailuiden tuomariston puheenjohtajalle. Muuna aikana SRL:n hallitukselle, joka tutkittuaan asiaa päättää, siirtääkö se asian edelleen kurinpitolautakunnan käsiteltäväksi. Vastalauseen voi tehdä vapaamuotoisesti vastaamalla alla esitettyihin kuuteen kohtaan. Jos vastalauseen perusteella selviää, että asia ei kuulu kurinpitolautakunnan toimivaltaan, voidaan se jättää tutkimatta.

Kurinpitolautakunnan toimintaohjeen mukaan vastalauseessa on ilmoitettava
1. väitetty rikkomus tai mihin päätökseen muutosta haetaan
2. seuraamusvaatimus tai muutoksenhakijan yksilöity vaatimus eli se, mitä muutoksia päätökseen vaaditaan tehtäväksi
3. seikat, joihin vaatimus perustuu
4. todisteet, jotka vaatimuksen tueksi esitetään
5. yhteystiedot, johon asiaa koskevat kehotukset ja ilmoitukset voidaan lähettää
6. millä perusteella KPL on toimivaltainen asiassa

Lisäksi kilpailusääntöjen yleisessä osassa todetaan, että vastalause esitetään kirjallisena, ja se tulee olla vastalauseen esittämiseen oikeutetun henkilön allekirjoittama (KS I, § 50.4.). Vastalauseeseen tulee liittää vastalausetta tukeva todistelu ja todistajien nimet.

Tasapuolinen kohtelu ja sääntöihin kirjatut toimintatavat varmistavat asian oikeanlaisen käsittelyn

Jos nousee esille epäily kilpailusääntöjen vastaisesta toiminnasta, on myös vastalauseen esittämisessä meneteltävä kilpailusääntöjen määrittelemän toimintatavan mukaan. Oikeaa toimintatapaa noudattamalla varmistetaan asianmukainen ja eri osapuolten tasapuolinen kohtelu ennen kuin asiassa on saatu ratkaisu. Sääntöjen mukaisen menettelyn noudattaminen on kaikkien käsittelyn vaiheiden perusta. Asian käsittely ei saa kaatua siihen, ettei sääntöihin kirjattua toimintatapaa ole noudatettu.