Ratsastus: liikuntaa ja hyvinvointia

Hevoset ja talliympäristö tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia paitsi ratsastuksen ja hevostaitojen harjoitteluun, myös monenlaiseen hyvinvoinnin lisäämiseen ja kuntoutumiseen.

Talliyhteisö tarjoaa arjen terapiaa 
Eri-ikäisiä ja erilaisista taustoista tulevia ihmisiä yhdistävä tiivis talliyhteisö on tasa-arvoisuudessaan voimaannuttava kokemus. Hevosten kanssa puuhailu virkistää ja rentouttaa, vaikkei satulaan aina nousisikaan. Talliympäristössä elämänhallintaa ja hyvinvointia tukevat asiat nousevat luontevasti arjen rutiineista, ja jokaisen on mahdollista räätälöidä itselleen yksilölliset tavoitteet: jollekin ratsastus on urheilua, jollekin toiselle mielen kuntoliikuntaa.

Kehonhallintaa ja tasapainoa 
Hyvä tasapaino ja sopiva rentous auttavat ratsastajaa mukautumaan hevosen liikkeisiin. Hyvä ratsastaja hallitsee oman kehonsa. Kehonhallinta vaatii ratsastajalta riittävää kuntoa.  Hyväkuntoinen ratsastaja jaksaa keskittyä paremmin ja on itsevarmempi kuin hengästynyt ja väsynyt ratsastaja. Hyvä kunto ja kehonhallinta helpottavat lajitaitojen opettelua ja lisäävät myös lajin harrastamisen turvallisuutta. Ratsastus vaatii myös mielenhallintaa, sillä laji perustuu ihmisen ja eläimen väliseen yhteistyöhön. 

Verryttely ennen ratsastusta
Kevyt juoksu, hyppely, raajojen heiluttelut ja lyhyet, nivelten liikkuvuuksia tunnustelevat kevyet venytykset sopivat verryttelyksi ennen ratsastusta. Verryttely on myös hyvä tapa koota itsensä ja keskittää ajatuksensa tulevaan ratsastuskertaan. Lämpimät lihakset parantavat reaktionopeutta. Ne lisäävät myös jänteiden ja nivelsiteiden joustavuutta ja nivelten liikelaajuutta. Verenkierron kiihtyessä myös tarkkaavaisuus lisääntyy ja turha jännitys laukeaa. Kysy omalta opettajaltasi, missä ja miten sinun on hyvä verrytellä ennen ratsastuskertaasi.

Verryttely ratsastuksen jälkeen
Ratsastuksen jälkeen lihakset saadaan palautumaan heilutteluilla ja rennoilla, lyhyillä venytyksillä. Näin myös maitohapon poistuminen elimistöstä tehostuu. Varsinaiset pidemmät venytykset on kuitenkin hyvä tehdä vasta muutama tunti rasituksen jälkeen.

Hyvinvointia monipuolisuudella ja terveillä elämäntavoilla
Ratsastuksen lisäksi kannattaa harrastaa myös muita lajeja. Esimerkiksi juoksu, hiihto, sauvakävely, pallopelit ja monet muut lajit sopivat mainiosti ratsastuksen oheisharjoitteluksi. Muistathan myös syödä terveellisesti, nukkua riittävästi ja pitää itsestäsi muutenkin hyvää huolta! Hyvinvoiva ratsastaja jaksaa paremmin ja oppii helpommin!

Ratsastuksen terveysprofiili

Mitä hyödyn ratsastajan oheisliikunnasta?

Ratsastajan alku- ja loppuverryttely