Ainoa suomalainen hevosrotu suomenhevonen täyttää 115 vuotta – tule tapaamaan kansallisaarrettamme Vermo Areenalle

9.8.2022

Kuvituskuva Heidi Lammi / SRL

Tiedote Vermo Areena / Heli Hannula

Vermo Areenalla juhlitaan 115-vuotiasta suomenhevosta lauantaina 13.8.2022

Koko perheelle suunnatun ilmaistapahtuman ohjelmassa on vauhdikkaat ravit suomenhevosille sekä erilaisia esityksiä, joissa tuodaan esiin suomenhevosen monipuolisuutta ja suomenhevosen monia, ensiarvoisen tärkeitä rooleja Suomen historiassa: suomenhevonen esittäytyy sotasankarina, lännenratsuna, työhevosena, ravi- ja ratsuhevosena, harrastuskaverina sekä terapiahevosena. Kansallisaarteemme monipuolisuutta saapuvat esittelemään Vermo Areenalle useat tunnetut suomenhevoset (mm. Uuras, Köppinen, A.L. Ponsitar, Herkko Hurmaus), ja luvassa on mielenkiintoista ohjelmaa koko perheelle.

Tapahtumassa yleisö pääsee muun muassa tutustuman hevosavusteiseen terapiatoimintaan, näkemään miten hevonen valjastetaan, miten suomenhevonen taipuu lännenratsuksi ja miten tukkien vetäminen onnistuu hevosen avulla – lisäksi yleisö pääsee lähietäisyydeltä katsomaan, rapsuttelemaan ja onnittelemaan ihastuttavia päivänsankareita.

Vermo Areenalla toimivan Vermon Ravikoulun avoimet ovet antavat kävijöille mahdollisuuden kurkistaa ravikoulun arkeen, ja perheen pienimmät pääsevät tutustumaan ravikoulun suloisiin poneihin joko selästä käsin tai kärryillä. Aikuiset puolestaan voivat kavuta suomenhevosen selkään kokeilemaan, miltä ratsastus tuntuu tai nousta tandemkärryille kokeneen ohjastajan kanssa nauttimaan vauhdikkaasta menosta ravihevosen kyydissä.

Perheen pienimmille riittää koko päiväksi ohjelmaa: keppihevosareena ja pomppulinnat ovat käytössä, alueella on suuria työkoneita, joihin lapset pääsevät tutustumaan. Luovuuden voi päästää valloilleen piirtämällä katutaideteoksia asfalttiin – ja kun nälkä yllättää, niin herkut joka makuun tarjoilevat Street Bar Voltti, Tallitupa sekä Makupaula.

Päivän aikana tarjolla on ainutlaatuinen katsaus suomenhevosen historiaan ja monipuolisuuteen aivan kaupungin sykkeessä.

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita tapahtumaamme Vermo Areenalle.

Yhteistyökumppanimme tapahtumassa: Työhevosharrastajat, Suomen Ratsastajainliitto (SRL) Suomenratsut ry (SuoRa), ULHO, Suomen Hippos ry ja suomenhevonen.fi.

Lisätietoja: Vermo Areenalta Heli Hannula, projektipäällikkö, 050 5941266 / heli.hannula@vermo.fi sekä
Vermo Areenan kotisivuilta ja tapahtuman Facebook-sivuilta.