Hevostaitojen aluemestari 2022 – Oletko se sinä?

11.11.2022

Suomen Ratsastajainliiton kahdeksan eri aluetta haluavat yhdessä edistää hevostaitoja ja hevosten hyvinvointia. Hevostaitokilpailut organisoidaan alueiden kautta. Kilpailussa jokaisella alueella kilpaillaan omasta aluemestaruudesta. Lopuksi eri alueiden mestaruustulokset yhdistetään. Aluemestaruudet järjestetään marras-joulukuussa 2022.

Aluemestaruudet hevostaidoissa

Kilpailusarjat:
Sarja I Avoin 12-vuotiaille ja sitä nuoremmille junioreille (Vuonna 2010 ja sen jälkeen syntyneille).
Taitotaso: Perushoitomerkki ja Hoito I –merkki tai vastaavat tiedot.
Sarja II
Avoin 13–15-vuotiaille junioreille (Vuonna 2007–2009 syntyneet)
Taitotaso: Perushoitomerkki, Hoito I ja II –merkit, Lääkintämerkki ja Ruokintamerkki tai vastaavat tiedot.
Tulosluettelossa Sarjat II ja III yhdistetään. Sarjoilla on eri teoriakokeet, mutta samat käytännön kokeet.
Sarja III
Avoin 16–18-vuotiaille junioreille (Vuonna 2004–2006 syntyneet)
Sarja IV
Avoin yli 18-vuotiaille senioreille (Vuonna 2003 ja sitä ennen syntyneet)

HEVOSTAITOTESTIN SÄÄNNÖT – Aluemestaruus 2022 hevostaidoissa:
1. Kilpailu järjestetään erikseen eri alueilla ja kullakin alueella sijaitsevien Suomen Ratsastajainliiton (SRL) jäsenseurojen ja -tallien, Suomen Hippoksen nuorisoravikerhojen sekä Suomen 4H-liiton jäsenyhdistyksien kanssa yhteistyössä. Lopuksi mestaruustulokset yhdistetään, ja näin saadaan valtakunnalliset tulokset.
2. Kilpailuaika on marras-joulukuu 2022. Järjestävä taho saa päättää itse osakilpailun ajankohdan.
3. Järjestävä taho ilmoittaa kilpailun ajankohdan osoitteeseen marissa.henttinen@ratsastus.fi, ja saa tämän jälkeen tarkemmat ohjeet kilpailun järjestämisestä.
4. Hevostaitotestiin osallistuvan tulee olla jonkun järjestävän tahon jäsen. Kilpailulupaa ei tarvita.
5. Hevostaitotestin kysymykset perustuvat Suomen Ratsastajainliiton Hevostaito-oppaaseen (2013).
6. Kilpailussa noudatetaan soveltuvin osin Suomen Ratsastajainliiton 1.1.2016 voimaan astuneita Hevostaitokilpailusääntöjä. Säännöt löytyvät SRL:n internetsivuilta www.ratsastus.fi, Materiaalit-osiosta.
Kilpailun järjestämismuoto ei vastaa täysin sääntöjä, siksi kilpailua kutsutaan Hevostaitotestiksi.
7. Kilpailun päätuomarina toimii alueiden puolesta master-ratsastuksenopettaja Marissa Henttinen.
8. Kilpailun tulokset: kilpailun koordinaattori kokoaa alueittain järjestettyjen kilpailujen tulokset yhteen.
9. Aluemestaruus: alueet palkitsevat kolme parasta seuraavissa ikäsarjoissa:
1) 12-vuotiaat ja sitä nuoremmat juniorit (Sarja I) 2) 13–18-vuotiaat juniorit (Sarjat II ja III) 3) Seniorit (IV)
10. SRL:n kahdeksan eri aluetta haluavat yhteistyössä edistää hevostaitoja ja hevosten hyvinvointia.