Espanjan Valenciassa todettu vakava hevosten herpesvirusepidemia

1.3.2021

Espanjan Valenciassa on todettu todennäköisesti vakavin hevosten herpesvirus 1 (EHV-1) tartuntarypäs Euroopassa kymmeniin vuosiin. Valencian kilpailupaikalla on sairastunut kymmeniä hevosia ja neljä hevosta on kuollut. Yhteensä 84:lla hevosella on kliinisiä oireita ja niitä hoitaa 21 eläinlääkäriä. Yhtätoista hevosta hoidetaan hevosklinikoilla Valenciassa ja Barcelonassa. Paikanpäälle on kuljetettu Etelä-Ranskasta väliaikaiskarsinoita, jotta terveet hevoset saadaan erotettua sairaista.

Kyseinen EHV-1-kanta on erityisen aggressiivinen, ja tähän mennessä on vahvistettu siihen liittyviä taudinpurkauksia myös Ranskassa, Belgiassa ja Saksassa. Kilpailupaikalta ehti poistua hevosia eri maihin ennen kuin se suljettiin ja eristettiin. Kansainvälisen Ratsastajainliitto FEI on jäljittänyt nämä hevoset ja ollut suoraan yhteydessä kansallisiin liittoihin ja urheilijoihin hevosten eristämiseksi.

FEI kerää tautiin liittyvien toimenpiteiden lisäksi myös tietoa siitä, kuinka moni Valenciassa olleista hevosista on saanut EHV1-rokotteen ja mikä on ollut sen teho. FEI jatkaa tiivistä yhteistyötä asianosaisten kansallisten liittojen kanssa ja päivittää uutta tietoa heti kun sitä on saatavilla.

Lue kansainvälisen Ratsastajainliitto FEI:n tiedote: täällä.

CES Valencia Spring Tour 2021 on seitsemän viikkoa kestävä kilpailutapahtuma Valenciassa, Espanjan itärannikolla. Ensimmäinen kisaviikko alkoi 28.1.2021. Ratsukot asuvat ja kilpailevat kisapaikalla useita viikkoja peräkkäin. Suomalaisratsukoita ei ole kilpaillut Valenciassa tänä talvena.

Viime vuosina Suomessa on todettu EHV-1 viruksen aiheuttamaa virusaborttia eli keskenvarsomista enimmillään muutama tapaus vuodessa. Herpesvirukset leviävät pääasiassa pisaratartuntana, mutta voivat levitä myös virusta sisältävien eritteiden likaamien käsien, vaatteiden tai tavaroiden välityksellä. Tartunnoille on tyypillistä, että virus jää elimistöön piilevästi ja voi aktivoitua myöhemmin stressin tai tiineyden yhteydessä. Sairaus esiintyy kolmena muotona: hengitystieinfektiona, sikiön vaurioitumisena sekä halvauksena. Virus säilyy huonosti hevosen ulkopuolella, ja se on herkkä desinfektioaineille.

Lähde: Ruokavirasto.fi