Hae mukaan Ratsastajainliiton hevosten hyvinvointityöryhmään

17.2.2023

SRL:n hallitus päätti kokouksessaan 15.12.2022 perustaa hevosten hyvinvointityöryhmän, joka toimii itsenäisesti hallituksen alaisuudessa. Monialainen asiantuntijatyöryhmän tehtävänä on kehittää hevosten hyvinvointia ratsastusurheilun ja -harrastuksen parissa.

Hevosten hyvinvointi on ratsastusurheilun ja liiton toiminnan perusta. Hevostaitojen osaamisen korkea taso on ratkaisevaa lajissamme nyt ja tulevaisuudessa. Hevosten hyvinvointi lähtee niiden kanssa toimivien ihmisten asenteista, osaamisen tasosta ja hevosten tarpeiden ymmärryksestä. Ratsastuksen oikeutus harraste- ja kilpailutoimintana pohjautuu hevosten hyvinvointiin.

Ratsastajainliiton toimintasuunnitelma 2023

Hevosten hyvinvointi lähtee niiden kanssa toimivien ihmisten asenteista, osaamisen tasosta ja hevosten tarpeiden ymmärryksestä. Hevosten hyvinvointi on merkittävin yksittäinen tekijä, kun keskustellaan ratsastusurheilun sosiaalista lisenssistä.

Hallituksen kokouksessa 13.2. vahvitettiin hevosten hyvinvointityöryhmän tehtävät. Hevosten hyvinvointityöryhmä:

• seuraa alan tutkimusta ja tuo viimeisimmän tutkitun tiedon soveltuvin osin SRL:n käyttöön
  • ottaa kantaa, miten SRL:ssa määritellään hevosten hyvinvointi
  • työskentelee SRL:n toimielinten ja muiden hevosalan toimijoiden kanssa hevosten hyvinvoinnin edistämiseksi
  • antaa suosituksia SRL:n hallitukselle ja muille toimielimille hevosten hyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä
  • tekee ennakoivaa kehitystyötä ja laatii ehdotuksia hevosten hyvinvoinnin parantamiseksi SRL:n alaisessa toiminnassa
  • viestii hevosten hyvinvointiteemoista yhdessä SRL:n viestintäpäällikön kanssa
  • osallistuu tarpeen mukaan hevosalan edunvalvontaan

Työryhmän kokoajaksi on nimetty eläinlääkäri Liisa Harmo, ja hallitus vahvistaa työryhmän. Työryhmään kuuluu puheenjohtajan lisäksi kuudesta kahdeksaan jäsentä, joista yksi on hallituksen edustaja. Ensimmäisen hevosten hyvinvointityöryhmän toimikausi kestää vuoden 2023 loppuun. Kuluvan vuoden aikana kerätään kokemuksia ja arvioidaan työryhmän toimintatapaa jatkoa ajatellen.

Hallitus päätti, että työryhmään haetaan jäseniä myös avoimen haun kautta. Avoin haku on avoinna 17.2.-5.3. ja tavoitteena on, että hallitus vahvistaa työryhmän kokoonpanon maaliskuun aikana. SRL:n työryhmien työskentely perustuu vapaaehtoisuuteen, eikä siitä makseta palkkiota. Ilmoittaudu tämä linkin kautta halukkaaksi osallistumaan hevosten hyvinvointityöryhmän työskentelyyn.