Harkintaa ja kekseliäisyyttä - seura on nyt voimavara

30.3.2020

Suomen Ratsastajainliitto suosittelee suureen harkintaan ja varovaisuuteen kaikessa hevostoiminnassa. Nyt on syytä minimoida tapaturma- ja loukkaantumisriskit, ettemme kuormita terveydenhuoltoa näinä vaikeina aikoina.

Nyt on hyvä aika keskittyä seuratoiminnassa asioihin, joita voimme tehdä etänä turvallisesti ja rakentavasti. Aktiivisuus ja teot tulevat helpottamaan paluuta arkeen, kun koronavirus on selätetty. On myös hyvä tilaisuus uuden oppimiselle ja aika laittaa hyvät ideat jakoon. Nykytekniikka mahdollistaa lukemattomia tapoja pitää yhteyttä. Keskustelun kautta syntyy ideoita, ja jaetaan myös välittämisen tunne.

Seuratoimintaa voi kehittää monella tavalla etänäkin. Koulutuksia ja luentoja voi järjestää verkossa, aktivoida lapsia ja nuoria monin tavoin. Tuotamme Ratsastajainliitossa teille tähän materiaaleja ja vinkkejä, luvassa on myös asiantuntijoiden liveluentoja Facebookissa.

Ratsastusyhteisö on tärkeä voimavara. Toivomme, että näytämme kaikille olevamme vastuullinen ja esimerkillinen toimija, jolle tämänhetkisessä tilanteessa ihmisten terveys ja toiminta epidemian rajaamiseksi on prioriteetti.

Liiton valmennus- ja kilpailutoiminta on keskeytetty. Pyydämme seuroja ja talleja pidättäytymään myös muunlaisen kilpailutoiminnan järjestämisestä. Perusteluina tälle ovat riskien välttäminen ja oikean kuvan antaminen toiminnastamme. Idea etäkilpailuista on hyvä. Kun koronatilanne on ohi, voimme yhdessä miettiä miten hyödyntää tätä innostavaa konseptia toiminnassamme.

Ollaan vastuullisia, ei kuormiteta terveydenhuoltoa. Näin sekin aika koittaa nopeammin, kun pääsemme taas harrastamaan ja kilpailemaan täydellä innolla.

Voimia, terveyttä ja seurataan edelleen viranomaisten THL ja Olympiakomitean ohjeistuksia sekä SRL:n suosituksia.