Hevosen hoitajana - Hevostaito 6 -merkki julkaistu

12.4.2024

Hevostaitomerkkijärjestelmän uudistus etenee Suomen Ratsastajainliiton ja Suomen Hippoksen yhteistyönä. Viime vuonna saatiin viisi ensimmäistä uutta hevostaitomerkkiä, ja 6.4. Hevoset-messuilla julkaistiin kuudes uusi merkki: Hevosen hoitajana - Hevostaito 6. Merkki on ensimmäinen syventävien taitojen merkeistä, ja sen sisältöihin on kerätty tietoa hevosen vapaaehtoisena hoitajana toimimisesta. Merkin sisällöt keskittyvät hoitamiseen ratsastus- tai ravikoululla, mutta myös yksityishevosten hoitaminen on huomioitu materiaaleissa. Merkin teoria sisältää tietoa mm. varusteiden puhdistamisesta, hevosen pesemisestä ja jouhien hoidosta, loimittamisesta, tallitöissä auttamisesta ja asiakkaiden avustamisesta.

Hevosen hoitajana - Hevostaito 6 -merkki suoritetaan käytännön kokeella, kun sen aiheet on ensin opeteltu sekä teoriassa että käytännössä. Se on syventävien taitojen ensimmäinen  merkki, ja suositeltu alaikäraja suorittamiselle on 12 vuotta.

Toivomme, että merkki palvelee paitsi ratsastus- että ravikouluja, joissa on käytössä hoitajajärjestelmä, myös yksityishevosen omistajia, jotka etsivät hoitajaa hevoselleen. Hoitomerkkien 1-6 suorittaminen antaa hyvät lähtökohdat tavanomaisissa vapaaehtoisen hevosen hoitajan tehtävissä toimimiseen ja hevosen hyvinvoinnin huomioimiseen.

Lisää merkkejä julkaistaan vielä keväällä.

Lisätiedot:
Emmi Kupiainen, koulutus- ja tapahtumakoordinaattori, Suomen Ratsastajainliitto ry, emmi.kupiainen@ratsastus.fi (talvilomalla viikon 16)
Johanna Pökkä, nuoriso- ja harrastetoiminnan koordinaattori, Suomen Hippos ry, johanna.pokka@hippos.fi

lapsi puhdistaa suitsia sienellä