Järkyttävä tapahtuma voi ahdistaa ja painaa mieltä – apua on saatavilla

16.8.2021

Sunnuntaina Seinäjoen SM-kilpailuissa tapahtunut ratsastusonnettomuus ja hevosen lopettaminen ovat järkyttäneet niin kilpailupaikalla olleita kuin etänä tapahtumia seuranneita. Järkyttävä tapahtuma voi ahdistaa ja painaa mieltä. Yksi tapa helpottaa pahaa oloa ja selvitä kriisitilanteesta on keskustella asiasta. Jos sopivaa keskustelukumppania ei ole tarjolla, voit soittaa kriisipuhelimeen, jossa voit keskustella nimettömänä ja luottamuksellisesti koulutettujen ammattilaisten kanssa.

Tarjolla on paljon vaihtoehtoja, kuten

MIELI ry Kriisipuhelin päivystää 24/7: https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin-keskusteluapua-numerossa-09-2525-0111

Valtakunnallinen mielenterveysneuvonta
p. 0203 91920 Arkisin kello 10–15. Puhelun hinta 8,35 senttiä / puhelu + 16,69 senttiä minuutti.
Maksuton vertaistukipuhelin: p. 0800 177599 Arkisin klo 10–15.

Sekasin chat: https://sekasin247.fi
Päivystys maanantaista-perjantaihin klo 9-24, viikonloppuisin klo 15-24
Sekasin-chat on valtakunnallinen keskustelualusta 10-29 -vuotiaille. Sekasin-chatissä voit keskustella mieltäsi askarruttavasta kysymyksistä tai aiheista nimettömänä ja luottamuksellisesti. Chatissa päivystävät järjestöjen ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset.

Lasten ja nuorten puhelin (Mannerheimin Lastensuojeluliitto) p. 116 111
Päivystys arkisin klo 14–20, viikonloppuisin ko 17–20
Yhteydenottoihin vastaa koulutettu vapaaehtoinen aikuinen, jolla on aikaa kuunnella. Päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia. Lasten ja nuorten puhelimessa voi kysyä tai keskustella luottamuksellisesti mistä tahansa itseä mietityttävästä asiasta. Palvelu on tarkoitettu kaikille alle 21-vuotiaille. Nettisivuilla on tarjolla myös lasten ja nuorten chatti ja kirjepalvelu.
Lisätietoja: https://www.nuortennetti.fi/apua-ja-tukea/lasten-ja-nuorten-puhelin/

Seinäjoella E-P:n sosiaali- ja kriisipäivystys: https://www.seinajoki.fi/sosiaali-ja-terveys/sosiaalipalvelut/e-pn-sosiaali-ja-kriisipaivystys/

Oman alueesi sosiaali- ja terveyspalveluista voit hakea lisätietoa.