Joulukuun kuukauden vapaaehtoinen sponsored by Back on Track: Sirpa Ruojärvi

7.12.2022

Ratsastajainliitto palkitsee syksyllä 2022 kerran kuukaudessa yhden monista ratsastusyhteisössä ansioituneista vapaaehtoisista luottamus- ja/tai toimihenkilöistä Kuukauden vapaaehtoinen sponsored by Back on Track -palkinnolla. Vapaaehtoiset ovat lajimme suola ja elinehto, jota ilman ratsastus ei olisi samanlaisena olemassa. Joulukuun Ratsastajainliiton kuukauden vapaaehtoinen on Sirpa Ruojärvi Luvian Ratsastajista.

Sirpa Ruojärvi on tuttu näky koulukilpailuissa. Kuva Sirpa Ruojärven kotialbumista.

”Olen 58-vuotias porilainen "hevosnainen". Heppahulluus iski minuun jo pikkutyttönä ja purema ei ole hellittänyt vieläkään. Työskentelen terveydenhuollon alalla, mutta iso osa vapaa-ajastani kuluu hevosten ja koirien parissa. Vaikka toki osan ajastani vie perhe ja ihanat lapsenlapset.

Taustani luottamus- ja toimihenkilönä on mennyt suhteellisen mutkattomasti. Nuorena aloitin perinteistä reittiä ratsastuksen ratsastuskoulussa, ja olin tuolloin jo mukana seuratoiminnassa. Nyt aikuisena olen toiminut noin parikymmentä vuotta Luvian Ratsastajien johtokunnassa sekä ollut mukana seuran kilpailuiden järjestämisessä. Valmennustoiminta on mielestäni tärkeää ja Porin alueen olen järjestänyt Kikko Kalliokosken kouluratsastusvalmennuksia vuodesta 1998-1999 lähtien. Valmennuksia jatketaan yhä edelleen täällä Porin seudulla kolmessa eri paikassa.

Koulutuomarina toimiminen on lähellä sydäntäni. Urani alkoi vuonna 2003 helppojen luokkien osalta ja 3-tason (vaativa A) tuomarioikeudet olen saanut vuonna 2014. Tuomarina toimiminen on mielestäni hienoa, todella kiinnostavaa ja innostavaa vuodesta toiseen. Kouluratsastus on jatkuvasti kehittyvää, ja muutoksia tulee toistuvasti. Mielestäni on tärkeää käydä skaalantarkistuksissa ja koulutuksissa säännöllisesti. Myös askellajituomaroinnit kehittävät kivasti tuomarin näkemyksiä, siinä työskentelemme yhdessä rakennetuomareiden kanssa, ja sehän kehittää "silmää". Kouluratsastuksessa olen myös kilpaillut kansallisella tasolla. Oman hevoseni, Quintano KL, myin haikein mielin nyt syksyllä, mutta seuraan mielenkiinnolla tulevaisuutta yhdessä nuoren ratsastajansa kanssa.

Lajimme on niin hieno. Siitä kiitos kuuluu kollegoille, kilpailuiden järjestäjille, talkooväelle, kilpailijoille sekä hevosten omistajille ja valmentajille, te mahdollistatte tämän hienon lajin parissa toimimisen.”

- Sirpa Ruojärvi

Kuukauden vapaaehtoinen sponsored by Back on Track -palkinto on Suomen Ratsastajainliiton valitseman vapaaehtoisen toimijan palkitseminen. Palkinto annetaan yhteistyössä Ratsastajainliiton yhteistyökumppani Back on Trackin kanssa. Ratsastajainliitto ja Back on Track jakavat toimintansa arvoissa vapaaehtoistoiminnan arvostamisen ja ratsastusyhteisön yhteisöllisyyden tukemisen. Palkittu vapaaehtoinen palkitaan Back on Track -lahjakortilla ja hän saa Kuukauden vapaaehtoinen sponsored Back on Track -diplomin.