Kolme euron kilpailutoimitusmaksu per startti kattaa vain kulut

6.2.2020

Kilpailutoimitusmaksu seuratason kilpailuossa on herättänyt kysymyksiä. Seurakisoja voi järjestää ilman kilpailutoimitusmaksua, mutta Equipe Appin käyttö on maksullista, ja sen kanssa tulee käyttöön myös verkkomaksutoiminto.

Suomen Ratsastajainliiton kilpailupalvelu Kipan kolmen euron starttikohtaiseen kilpailutoimitusmaksuun sisältyy Equipe app-palvelun starttikohtainen 1,25 euron kulu. Loput 1,75 euroa käytetään kattamaan Maksuturvan ja Kipan kuluja. Kilpailutoimitusmaksusta ei nykyisellä kulurakenteella muodostu liitolle tuloja.

Equipe Classic -tulospalveluohjelman lisenssisopimus on päättynyt eikä se ole enää saatavissa palvelun tuottajalta. Sen tilalle on tuotu markkinoille Equipe APP, joka on pilvipalveluun perustuva tulospalvelujärjestelmä. Sen veloitusperuste on pilvipalveluille tyypilliseen tapaan käyttökohtainen 1,25 euroa starttia kohti.

Jos kilpailujärjestäjä haluaa ottaa käyttöönsä Ratsastajainliiton kilpailupalvelu Kipassa Equipe App-palvelun, käyttöön on otettava samalla myös verkkomaksutoiminto. Verkkomaksujärjestelmän käyttö on seuratasojen kilpailuissa vapaaehtoista, mutta ilman sitä ei siis voi ottaa käyttöön Equipe App-palvelua Kipassa.

Ratsastusseura voi tilata käyttöönsä Equipe App -ohjelman myös suoraan Equipelta Ruotsista, maksu on seuran koon mukaan muodostuva perusmaksu +1,25 € startti. Käyttöön voi myös ottaa jonkun muun tulospalvelujärjestelmän, joka lukee CSV-tiedostoja. Niitä on markkinoilla useita, mutta toistaiseksi tiedossamme ei ole yhtään ilmaispalvelua.

Useat seurakisojen järjestäjät ovat pitkään toivoneet, että Kipan verkkomaksuominaisuuksia voisi käyttää myös seurakilpailuissa, mikä ei ollut aiemmin seura- eli silloisella 1-tasolla mahdollista teknisistä syistä.

Kipan käyttö on mahdollista edelleen seuratasolla ilman verkkopalvelumaksua ja Equipe Appia, kuten aikaisemminkin. Kilpailuja voi siis järjestää veloituksetta, mutta silloin ilman Equipe Appia.