Lokakuun kuukauden vapaaehtoinen sponsored by Back on Track: Titta Ahola

21.10.2022

Ratsastajainliitto palkitsee syksyllä 2022 kerran kuukaudessa yhden monista ratsastusyhteisössä ansioituneista vapaaehtoisista luottamus- ja/tai toimihenkilöistä Kuukauden vapaaehtoinen sponsored by Back on Track -palkinnolla. Vapaaehtoiset ovat lajimme suola ja elinehto, jota ilman ratsastus ei olisi samanlaisena olemassa. Lokakuun kuukauden vapaaehtoinen on Titta Ahola, Kaakkois-Suomen aluejaoston puheenjohtaja. Lokakuun palkinto luovutetaan sunnuntaina Helsinki International Horse Show’ssa.

Titta Ahola on lokakuun Ratsastajainliiton kuukauden vapaaehtoinen.

”Vapaaehtoisurani alkoi, kun minut valittiin Kouvolan Ratsastajien hallitukseen vuonna 2012. Meitä oli useamman tallilaisen porukka, jotka päättivät yhdessä, että nyt olisi aika tehdä jotain oman, perinteisen seuramme hyväksi. Ilmoittauduimme ehdolle, ja onneksi uudet vapaaehtoiset otettiin ilolla vastaan, vaikka meillä oli ehdottomasti enemmän intoa kuin osaamista. Hienoa on, että moni meistä tuolloin aloittaneista on edelleen Kouvolan Ratsastajien hallituksessa.

Aluetoimintaan minut oikeastaan kaappasi mukaan Valkealan Ratsastajien pitkäaikainen puheenjohtaja Merja “Mertzi” Jormanainen-Ylijoki. Aloitettuani Kouvolan Ratsastajien hallituksessa olin osallistunut ahkerasti alueen järjestämiin koulutuksiin, seuratapaamisiin ja syyskokouksiin. Yhdessä syyskokouksessa Mertzi sitten ehdotti, että lähtisinkö mukaan aluetoimintaan. Vaikka seuratoiminnassa olin mukana ollutkin, niin aluejaoksessa ensimmäinen vuosi meni keräten ymmärrystä toiminnasta ja omaa tonttia etsien. Onneksi Kaakon jaoksessa oli tarjolla kokeneita mentoreita, kuten Teija Mukala ja Osmo Metsälä, joilta sai ja saa edelleen tarvittaessa apua.

Toisena vuotenani aluejaostossa sain vastuulleni seura- ja harrastetoiminnan, jonka myötä pääsin mukaan kaikkien alueiden yhteiseen Setap-ryhmään. Siellä antoisaa oli päästä verkostoitumaan muiden alueiden seuratoimijoiden kanssa ja myös jakamaan oppeja toiminnan kehittämiseen.

Tällä hetkellä toimin Kaakkois-Suomen aluejaoksen puheenjohtajana huolehtien aluejaoksen toiminnasta ja sen kehittämisestä sekä alueen taloudesta. Käytännössä puheenjohtaja siis pitää langat käsissä, mutta tärkeää on, että hänen ympärillään on luotettavat henkilöt huolehtimassa aluetoiminnan eri osa-alueista, kuten valmennuksista sekä seura- ja nuorisotoiminnasta.

Puheenjohtajan tehtävänä on myös edustaa aluettaan Alueiden puheenjohtajistossa, APUssa, joka toimii aluetoiminnan ohjaajana. APUssa kaikilla jäsenillä on omat vastuualueensa ja omani on, ei niin yllättäen, ollut koko nelivuotisen puheenjohtajaurani seuratoiminta. Vastuualueeni myötä olen voinut olla mukana niin Seura- ja harrastetoiminnan alueryhmässä kuin päässyt aitiopaikalla olemaan mukana Seuratoiminnan ohjausryhmässä, joka rakentaa yhdessä SRL:n toimiston kanssa koko liiton seuratoimintaa.

Sydämeni sykkii siis seuratoiminnalle. Ratsastuksen lisäksi toimin vapaaehtoisena myös toisessa itselleni rakkaassa lajissa, koripallossa, ja molemmissa on ollut iloa päästä tekemään yhteisiä asioita. Seuratoiminnan kautta olen tutustunut moniin uusiin ihmisiin ja saanut paljon uusia kavereita. Olen myös oppinut paljon; yhdistyslainsäädännöstä maneesinpohjan suunnitteluun, kilpailujen järjestämisestä suurten tapahtumien organisointiin. Toivottavasti ennen kaikkea nuoret ymmärtävät miten paljon työelämätaitoja vapaaehtoisena toimimisesta on mahdollista oppia!”

Titta Ahola Kaakkois-Suomen aluejaostosta

Titta Aholan ratsastuksen vapaaehtoistausta:

Kuusi vuotta Ratsastajainliiton Kaakkois-Suomen alueen aluejaostossa, joista neljä puheenjohtajana

Kymmenisen vuotta Kouvolan Ratsastajien hallituksessa ja puheenjohtajana

2022 SRL Vaalivaliokunta

Kuukauden vapaaehtoinen sponsored by Back on Track -palkinto on Suomen Ratsastajainliiton valitseman vapaaehtoisen toimijan palkitseminen. Palkinto annetaan yhteistyössä Ratsastajainliiton yhteistyökumppani Back on Trackin kanssa. Ratsastajainliitto ja Back on Track jakavat toimintansa arvoissa vapaaehtoistoiminnan arvostamisen ja ratsastusyhteisön yhteisöllisyyden tukemisen. Palkittu vapaaehtoinen palkitaan Back on Track -lahjakortilla ja hän saa Kuukauden vapaaehtoinen sponsored Back on Track -diplomin.