Luottamushenkilö kertoo: Kolmatta kautta hallituksessa - Carina Nyholm

18.10.2022

Pohjanmaalta kotoisin oleva Carina Nyholm on päässyt luottamustoimissa näkemään ratsastus- ja hevosalaa monesta eri näkökulmasta. Kuva: Kati Hurme, SRL

”Kaikilla meillä on omat polkumme tähän yhteisöön, ja jokainen niistä on arvokas. Minun polkuni ei ehkä ole niin kuin monella muulla seuratoiminnan kautta, vaan aikaisemmin eri aloilta saamani vahvan yhdistysosaamisen kautta. Onneksemme yhteisöömme liittyminen on mahdollista monella eri tavalla. Minun oma hevostaustani on kuitenkin vahva; on ollut omia hevosia, olen kilpaillut, myös tyttäreni ovat aktiivisesti kilpailleet ja toinen kilpailee vielä, on ollut oma talli yli 30 vuotta ja olen myös pyörittänyt ratsastuskoulua ja isompaa vuokratallia.

”Kun tulin Ratsastajainliiton luottamushenkilötoimintaan mukaan, en ollut ollut ollenkaan seuratoiminnassa luottamushenkilönä ollut mukana, mutta onneksemme yhteisöön liittyminen on mahdollista monella eri tavalla.”

Ensimmäinen ”pestini” Ratsastajainliiton luottamushenkilönä oli SRL:n Pohjanmaan alueen puheenjohtajana. Kun tulin tähän mukaan, minussa heräsi vahva halu tehdä työtä lajin eteen, ja se on vienyt minua eri toimintoihin liitossa. Aluejaoksen puheenjohtajana toimin kahdeksan vuotta, ja pääsin sinä aikana tekemään yhteistyötä monen alueen osaajan kanssa aluejaostossa. Ihmisenä olen toiminnan tyyppi ja panostaan siihen mihin lähden mukaan. Olen aina rajannut osallistumiseni katsoen, että ehdin myös hoitaa lupaamani pestit kunnolla. Palan siitä, että haluan saada tätä meidän ratsastusurheiluamme yleisemmäksi. Ratsastuksen tulisi olla isompana osana tätä yhteiskuntaa. Olen ollut Ruotsissa myös mukana ratsastuksessa ja keskustellut Ruotsin liiton kanssa siitä, miten siinä maassa tehdään ratsastusasioita niin isosti. Tietenkin siellä on lähtenyt asiat liikenteeseen ihan eri tavalla, kun yhteiskunta on ollut alusta lähtien mukana niin vahvasti. Mutta silti näen, että Suomessa meillä on suuri mahdollisuus monistaa näitä Ruotsin ajatuksia myös täällä meillä ja kasvattaa ratsastusurheilun merkitystä myös yhteiskunnallisesti.

Pidän liitossa vapaaehtoisena luottamushenkilönä toimimisesta. Taustallani on aina ollut vahvana hevoselämä ja hevosten kanssa tekeminen. Ja samalla minulla on kumminkin sekä yhdistys- että yritysosaamista muualtakin. Olen ollut perustamassa eri yhdistyksiä ja yrityksiä, ja liittotasollakin mukana hallituksissa ennen Ratsastajainliittoa, missä tällä hetkellä toimin hallituksen jäsenenä vastuualueenani alueiden puheenjohtajisto ja seuratoiminnan ohjausryhmä. Olen ollut ja olen edelleen mukana myös erilaisissa hallituksen projekteissa. Yksi näistä oli muun muassa viime vuonna Hyvän hallintotavan päivittäminen, joka on minulle todella läheinen aihe, jonka työ jatkuu edelleen.

”Olen nyt kolmatta kautta hallituksessa ja päässyt näkemään SRL: n hallitustyöskentelyä monelta eri kantilta. Hallitustyöskentelyssä on päässyt tekemään erilaisten ihmisten kanssa yhteistyötä, ja monelta olen päässyt saamaan erilaista näkökulmaa asioihin.”

Olen nyt kolmatta kautta hallituksessa ja päässyt näkemään SRL: n hallitustyöskentelyä monelta eri kantilta. Hallitustyöskentelyssä olen päässyt tekemään erilaisten ihmisten kanssa yhteistyötä, ja monelta olen päässyt saamaan erilaista näkökulmaa asioihin. On yksi yhteinen fokus, minkä eteen teemme kaiken, se on se hevonen, joka meitä yhdistää. Meillä on se sama agenda siellä taustalla. Mieleeni on vuosilta jäänyt myös monia hienoja hevosalan edunvalvonnan erilaisia projekteja. Tämä osa-alue on sellainen, minkä toivon jokaisen jäsenen näkevän tärkeänä osana Ratsastajainliiton toimintaa.

Minun näkemystäni ratsastuksesta on kasvattanut mielestäni viime vuosina suuresti ratsastuskouluyrittäjänä toimiminen alue- ja hallitustoimijana toimimisen välissä. Se on vahvistanut myös näkemystäni siitä, millaista on olla paitsi yrittäjä lajissamme, myös siinä kohtaa, mistä kaikki tässä lähtee ja mihin kaikki perustuu: arvokkaaseen ratsastuskoulutoimintaan. Jokainen näkökulma lajiimme on tuonut elämääni myös upeita hevosihmisiä, ja heistä olen kaikista iloinen. Toivottavasti myös sinä lähdet mukaan yhteisöömme vaikuttamaan.”

Carina Nyholm Suomen Ratsastajainliiton hallituksesta