Näy hevosesi kanssa liikenteessä!

30.10.2023

Kuva: Liikenneturva / Anne Kylmäoja

Suomen Ratsastajainliitto ja Liikenneturva nostavat tänä syksynä esille, miten hevosen kanssa liikkuva voi itse parhaiten varmistua näkymisestään hämärän ja pimeän aikaan sekä kuinka ratsukko tulisi kohdata turvallisesti tieliikenteessä.

”Haluamme herätellä muuta liikennettä huomioimaan ratsukot entistäkin paremmin liikenteessä, toisaalta muistuttaa ratsastajia oikeista toimintatavoista sekä turvallisista valinnoista”, sanoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen.

Julkaisuja tulossa tämän viikon aikana SRL:n ja Liikenneturvan somekanaviin. Kuvituksen niihin on tehnyt taitava SRL:n kuvittaja Veera Aro. Ota Liikenneturvan sosiaalisen median kanavat seurantaan: Instagram @Liikenneturva, Facebook Liikenneturva, Twitter @Liikenneturva.

Marraskuussa 20.11. on myös SRL:n seuratoiminnan ohjausryhmän järjestämä iltatee aiheesta: Mietityttääkö se missä ja miten voit liikkua hevosen kanssa liikenteessä? Iltateen aikana käydään Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskisen johdolla läpi tärkeimpiä pointteja hevosen paikasta tiellä, liikennesäännöistä, varusteista sekä hyvistä käytännöistä. Ota kuppi kuumaa ja tule mukaan linjoille pohtimaan, miten yhdessä voimme edistää turvallista liikkumista tallin lähiympäristössä ja reiteillä. Ilmoittaudu mukaan 18.11. mennessä täältä.

Ensi vuonna luvassa hieman laajempaa yhteistyötä, kertoo SRL:n Seuratoiminnan kehittäjä Anna Wessman.

”Tuotetaan tietoa ja materiaaleja, kampanjoidaan ja järjestetään koulutuksellisia keskustelutilaisuuksia, joilla toivottavasti vahvistetaan kaikkien tielläliikkujien vastuullista tapaa liikkua ja kohdata liikenteessä. Yhteistyön tavoitteena on turvata kaikille hevosharrastajille ja tielläliikkujille entistä turvallisempia ratsastushetkiä ja kohtaamisia liikenteessä”

Liikenneturva on tuottanut myös hyviä materiaaleja, jotka ovat tutustumisen arvoisia. Esimerkiksi Hevonen liikenteessä -esitettä on mahdollista tilata Liikenneturvasta. Liikenneturvan sivuilta löytyy myös autoilijoille hyviä ohjeita ratsukon kohtaamiseen.

SRL ja Liikenneturva toivottavat turvallisia ratsastushetkiä kaikille tielläliikkujille!