Ratsastajainliiton hallituksen kokouksen 12.1. päätöksiä

13.1.2021

Ratsastajainliiton hallitus kokoontui tiistaina 12.1. ensimmäiseen kokoukseensa, joka pidettiin Teams-etäkokouksena. Puheenjohtaja Marjukka Manninen korosti avauspuheessaan luottamusta, läpinäkyvyyttä, viestintää ja arvostusta, ja kävi läpi hallitustyöskentelyä ja yhteisiä pelisääntöjä.

Toiminnanjohtaja Jukka Koivisto kertasi vuotta 2020, jota hallitsivat liiton suunnitellun juhlavuoden sijaan poikkeusolot ja säästöohjelma. Jäsenmäärä on pysynyt 45 000 tuntumassa. Pudotusta edellisvuodesta oli 870 jäsentä, mitä voidaan pitää olosuhteisiin nähden torjuntavoittona.

Liiton viime vuoden tulos näyttää kaikkien muutosten jälkeen positiiviselta. Tämä johtuu rajusta säästöohjelmasta, toimiston väen ja vapaaehtoisten isosta venymisestä sekä useiden tapahtumien ja toimintojen perumisesta tai siirtymisestä eteenpäin koronatilanteen vuoksi. Näitä ovat esimerkiksi SRL 100 -juhlavuoden, Helsinki Horse Show´n ja arvokilpailuiden kulujen toteutumatta jääminen. Kerätty puskuri on ensiarvoisen tärkeä, kun varaudutaan tilanteen normalisoitumiseen ja toimintojen käynnistymiseen uudelleen erityisjärjestelyin, tuleviin IT-investointeihin sekä olympiavuoden jälkeisiin MM- ja EM-kisavuosiin, joiden aikana kerätään kvaaleja seuraavia olympialaisia varten.

Liiton toimistolla vuoden alussa viestinnän asiantuntijana aloittanut Kati Hurme esittäytyi. Hippos-lehden päätoimittajaksi siirtynyt Sonja Holma kertoi lehden kustantamisen siirtyneen liitolle. Lehti saa myös uuden ulkoasun. Ensimmäinen itsekustannettu lehti on nyt taitossa. Hallitus kävi keskustelun viestinnän tärkeydestä ja merkityksestä.

Keskusteltiin koronapandemian tilanteesta, tiedote asiasta löytyy liiton nettisivuilta.

Hallitusjäsenten järjestäytyminen ja vastuualueet 2021

Hallituksen varapuheenjohtajaksi valittiin Osmo Metsälä.

Päätettiin seuraavat hallitusjäsenten lajivastuut:

Esteratsastus – Salla Varenti
Kouluratsastus – Osmo Metsälä
Kenttäratsastus – Aki Karhapää
All aroud – Kari Kallonen
Vikellys – Salla Varenti
Matkaratsastus – Terhi Koipijärvi
Pararatsastus – Osmo Metsälä
Reining – Kari Kallonen
Valjakko – Kari Kallonen
Askellajiratsastus – Terhi Koipijärvi

Hallitusjäsenten vastuut muissa toimielimissä ja toiminnoissa:

Huippu-urheilun johtoryhmä – Marjukka Manninen
Koulutusvaliokunta – Osmo Metsälä (+ ammatillinen koulutus ja oppilaitosyhteistyö -Salla Varenti, Kari Kallonen)
Alueiden puheenjohtajisto – Carina Nyholm
Seuratoiminta (uusi) – Carina Nyholm
Tallitoiminta (uusi) – Salla Varenti
Reilu Peli – Terhi Koipijärvi
Talous – Carina Nyholm (+pj kokonaisvastuu)
Yhteiskuntasuhteet – Marjukka Manninen
Yhteistyökumppanit – Kari Kallonen
Valmennuskeskus – Aki Karhapää

Lisäksi toimintasuunnitelman 2021 pääprojekteille nimettiin vastuuhenkilöt.

Hallituksen kokouspäivämäärät ja muut tilaisuudet

Hallituksen seuraava kokous pidetään tiistaina 9.2. klo 14 (Teams). 15.1. pidetään lyhyt sähköpostikokous. Koko vuoden kokouspäivät päätetään ja julkaistaan pian.

Aluepäivät järjestetään 30.1.2021 (Teams). Parituntisessa ohjelmassa kuullaan puheenjohtajan ja toiminnanjohtajan puheenvuorot ja vaihdetaan kuulumiset.

Alueiden kevättapaamisten päivämäärät eivät vielä ole tiedossa. Hallituksen edustajat osallistuvat ”oman” alueensa tapaamiseen. Vastuualueet nimetään mahdollisimman pian.

Hevosopisto Oy:n ylimääräinen yhtiökokous 29.1.2021

Hevosopisto Oy:n osakkaat on kutsuttu ylimääräiseen yhtiökokoukseen 29. päivänä tammikuuta 2021 kello 10. Kokous järjestetään koronarajoitusten mukaisesti verkkokokouksena etäyhteydellä. Ratsastajainliiton ääntä kokouksessa käyttää puheenjohtaja Marjukka Manninen, varahenkilönään Carina Nyholm.

Organisaation matkakustannusten korvaaminen

Päätettiin, että liiton toimintaan osallistuvien henkilöiden matkakustannukset korvataan valtion matkustussäännön mukaisesti.

Hallituksen alaisten toimielinten vahvistaminen

Hallitus vahvistaa toimielimet (HUJO, koulutusvaliokunta, sääntövaliokunta, IT) sähköpostikokouksessaan perjantaina 15.1.

Urheiluasiat

Hallitus päätti ehdokkaista, joita esitetään valittaviksi Tokion paralympialaisiin ja olympialaisiin. Tokion paralympialaisiin esitetään valittaviksi pararatsastajat Katja Karjalainen ja Pia Reitti. Tokion olympialaisiin esitetään valittavaksi kouluratsastaja Henri Ruoste. Paralympiakomitean seuraava valintakokous on 22.1. ja Olympiakomitean 9.3. Vararatsastajat esitetään myöhemmin.

Hallitus vahvisti lajikomiteoiden kokoonpanot. Ne päivitetään liiton nettisivuille lajien alle. Kenttäratsastuksen lajikomitean kokoonpano vahvistetaan 25.1. pidettävän kokouksen jälkeen.

Päätettiin, että lajisäännöt vahvistetaan hallituksen sähköpostikokouksessa 15.1.

Kurinpitomaksut päätettiin pitää ennallaan.

Päätettiin, että pararatsastuksen, kouluratsastuksen (IIIK ja siitä ylöspäin) sekä lännenratsastuksen tuomarioikeuksia jatketaan vuodella eteenpäin, koska lisenssikoulutuksia ei voida järjestää koronatilanteen vuoksi. Muiden lajien tilannetta tarkastellaan tarvittaessa.

Seura-, talli- ja yhteisöjäsenmuutokset

Uudet jäsenseurat:
Keisarinmäen Ratsastajat ry, KeiRa, ESRA
Tehokas ja eettinen liikunta ry, TEL, Häme

Lepäämään jäävät jäsenseurat:
Lipizza Finland ry, Pohjanmaa
Pro FWB ry, ESRA

Eroavat jäsenseurat:
Kalvolan Seudun Ratsastajat ry, Häme
Karvian Hevosharrastajat ry, Pohjanmaa
Littoisten Ratsastajat ry, Lounais-Suomi
Mustasaaren Ratsastajat ry, Pohjanmaa
Peuramaan Urheiluratsastajat ry, ESRA
Wannabe Riders ry, Lounais-Suomi

Erotetut/eroavat tallit:
Ahaso Tmi, jäsentalli, Häme
Keski-Suomen Ratsastuskeskus, jäsentalli, Keski-Suomi
Pellonpään tallitupa, jäsentalli, Itä-Suomi
Ravijärven Hevostila, jäsentalli, Kaakkois-Suomi

Vilkkaasti keskustellut järjestäytymiskokous kesti ennakkoon arvioidut neljä tuntia. Paikalla olivat kaikki hallituksen jäsenet sekä alla luetellut henkilöt toimistolta.

Hallitus:                                                         Toimisto:

Marjukka Manninen, puheenjohtaja              Jukka Koivisto
Kari Kallonen                                                Jutta Koivula
Aki Karhapää                                                Sonja Holma
Terhi Koipijärvi                                               Kati Hurme
Osmo Metsälä
Carina Nyholm                                               Katri Klinga, kokouksen sihteeri
Salla Varenti

Seuraava kokous järjestetään tiistaina 9.2. klo 14 (Teams). Välissä pidetään sähköpostikokous 15.1., jossa vahvistetaan lajisäännöt ja vahvistamattomien toimielinten kokoonpanot.