Ratsastajainliiton hallituksen kokouksen 21.6. päätöksiä

22.6.2021

Liiton hallitus kokoontui maanantaina 21.6. Teams-etäkokoukseen.

Toiminnanjohtaja Jukka Koivisto kertoi, että liiton taloustilanne on hyvä. Jäsenmäärä on noin 700 jäsentä alhaisempi kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Pudotus on tapahtunut senioreissa, juniorijäseniä on yhtä paljon kuin aiemmin. Hallitus tutkii jäsenyysasioita tarkasti ja pohtii mahdollisia uudistustarpeita.

Toiminnanjohtaja kävi läpi kilpailutoimitusmaksujen ja kilpailulupien kehitystä parina viime vuonna, jotka ovat olleet tavanomaisesta hyvin poikkeavia. Kilpailutoiminta on päässyt ilahduttavan hyvin vauhtiin hiljaisen koronakevään jälkeen.

Ratsastuksen näkyvyydestä medioissa on käyty yhteistyöneuvotteluja mm. Yleisradion kanssa.

Liitolla on nollatoleranssi häirintätapauksiin, joita on tullut viime aikoina esiin hevosalalla. Hallitus totesi, että yhteydenottokynnyksen on oltava mahdollisimman matala ja väylien selkeitä, jos väärinkäytöksiä epäillään.

Hallitus keskusteli sähköisestä oppimisalustasta liiton koulutuksissa, toiminnanjohtaja vie asiaa eteenpäin.

Päätettiin hallituksen edustajat kesän kilpailuihin elokuun loppuun asti.

Liiton toimiston henkilökunnan kesälomat painottuvat kesä-elokuulle, ja toimintoja turvataan sijaisjärjestelyin. Uusien henkilöiden rekrytointi on edelleen valmistelussa.

Alueellinen ”Tunne Poni” -hanke
Päätettiin hyväksyä hankesuunnitelma ja hakea rahoitusta Lounais-Suomen, Hämeen ja Etelä-Suomen aluejaostojen yhteishankkeelle. Hanke keskittyy tapahtumakonseptiin, paikallistason yhteistyöhön sekä erityisesti lapsiin ja nuoriin. Tavoitteena on jakaa tietoa hevosesta eläimenä ja madaltaa kynnystä aloittaa hevosharrastus.

PM-valinnat, oikaisupyyntö
Liitto on vastaanottanut oikaisupyynnön PM-valinnoista. Toiminnanjohtaja ja urheilujohtaja valtuutettiin antamaan asiasta vastine.

Liittovalmentajien valinnat kaudelle 2021-2023
Hallitus vahvisti liittovalmentajien valinnat.

Edustajan valinta veteraanien esteratsastuksen EM-kilpailuihin
Päätettiin, että ratsukko Pekka Larsen – Kazino edustaa Suomea Ranskan Le Mansissa 28.7.-1.8. järjestettävissä veteraanien EM-kilpailuissa.

Täsmennys matkaratsastuksen SM-kvaalisääntöihin
Hallitus päätti matkaratsastuskomitean esityksestä, että jo aikaisemmin tehtyyn muutokseen lisätään maininta, että SM-kvaalien ei tarvitse olla ratsukkokohtaisia. Kvaalit on voitu hankkia erikseen eli ratsastaja eri hevosella tai hevonen eri ratsastajan kanssa.

Muutokset valjakkoajon SM-kvaalisääntöihin
Valjakkoajon SM-kilpailut pidetään 6.-8.8. Savijärvellä. Päätettiin valjakkokomitean esityksestä, että KSIX Liite 8 3§ 3.1 kohdan osalta osallistumisoikeudeksi riittää vaativassa luokassa yhden luokan hyväksytty kokonaiskilpailun tulos tältä kaudelta. Muuten SM-kvaalimuutokset ovat voimassa olevien KSIX-sääntöjen mukaiset.

Toimihenkilöoikeudet:
Lähteenaho Tiina, Riemu, kenttästewardi
Nummi Outi, KRG, kenttästewardi
Happonen Heidi, TRS, koulutuomari, taso IVK
Tallberg Alice, POM, stewardi
Lepola Virpi, TRS, valmentaja, taso I
Hänninen Anu, JTEAM, valmentajan ammattitutkinto
Pekkala Minna, POM, valmentajan ammattitutkinto
Toivanen Vuokko, AG, vikellysohjaaja
Nina Hydén, SuMaRa, matkaratsastustuomari

Uusi jäsenseura:
JoyRide Team ry, JRT, Häme

Uusi jäsentalli:
Pajulan Pollet Oy, jäsentalli, Häme

Seuran nimenmuutos:
Lahden Poniurheilijat ry => Jokimaan Ratsastajat ry, JoRat, Häme

Jäsentallin luokituksen muutos:
Punkin talli, Lounais-Suomi, jäsentallista ratsastuskouluksi

Lepäämään jäävä ratsastusseura:
Lux Riders ry, LUX, Esra (jäsenyys siirretään alkamaan 1.1.2022)

Uusi yhteisöjäsen ja kilpailujärjestäjä:
Tahkon Tapahtumakeskus / Tahkon Maneesi Oy

Paikalla kokouksessa olivat:

Hallitus:
Marjukka Manninen, puheenjohtaja
Kari Kallonen
Aki Karhapää
Terhi Koipijärvi
Osmo Metsälä
Carina Nyholm
Salla Varenti

Toimisto:
Jukka Koivisto
Jutta Koivula (urheiluasiat)
Katri Klinga, kokouksen sihteeri

Kaksi ja puoli tuntia kestäneeseen kokoukseen osallistuivat kaikki hallituksen jäsenet. Seuraava kokous järjestetään maanantaina 9.8. Syyskuun hallituksen kokouksen 6.9. yhteydessä järjestetään laajempi suunnittelukokous.