Ratsastajainliiton hallituksen kokouksen 4.11. päätöksiä

8.11.2021

Liiton hallitus kokoontui torstaina 4.11. liiton toimistolle Helsingin Pitäjänmäkeen. Osa hallitusjäsenistä osallistui kokoukseen etänä. Kaikki jäsenet olivat mukana puheenjohtaja Marjukka Mannisen johdolla.

Seuratoiminta
Seuratoiminnan ohjausryhmän puheenjohtaja Kirsi Siivonen ja varapuheenjohtaja Marja Nuuttila esittelivät ryhmän toimintaa ja ajankohtaisia asioita. Alueelliset seurakäynnit ovat lisänneet vuorovaikutusta liiton ja seurojen välillä, meneillään on seuratoiminnan Superviikko viestinnässä ja iltatee-tilaisuudet ovat olleet suosittuja info- ja keskustelutilaisuuksia. Tärkeä työkalu on Olympiakomitean, lajiliittojen ja aluejärjestöjen yhteinen Tähtiseura -laatuohjelma, jonka auditointeja jatketaan. Seuratoiminta on mukana liiton strategiatyössä.

Syyskokous 21.11.
Hallitus vahvisti syyskokoukselle esitettävät asiakirjat; toimintasuunnitelman ja talousarvion 2022 sekä muutokset toimintasääntöihin ja kilpailusääntöjen yleiseen osaan (KS I). Kokouskutsu on julkaistu liiton nettisivuilla.

Liiton yhteistyöhankkeiden tilannekatsaus
Toiminnanjohtaja esitteli tilannekatsauksen käynnissä olevista ja vuonna 2022 alkavista yhteistyöhankkeista, joita ovat SRL alueiden ”Tunne Poni” -hanke , Suomen Hevostietokeskuksen Hevostallien hiilivirrat -hanke sekä Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän Welfare quality, hevosen hyvinvointimittarit -hanke.

Urheiluasiat
SM-kilpailut 2022
Hallitus vahvisti seuraavat SM-kilpailut:

Esteratsastus
11.-14.8. Ypäjä

Kouluratsastus
26.-28.8. Tahko

Pararatsastus
26.-28.8. Tahko

Kenttäratsastus
6.-7.8. KERRA, Kerava, seniorit ja nuoret
9.-10.7. NR, Niinisalo, ponit ja joukkue-SM
22.-24.7. Juniorit SM Lempäälä

Valjakkoajo
1.-3.7.2022 Salon Ratsastusseura/SJ-talli
poniyksiköt, poniparit, hevosyksilöt, hevosparit

Askellajiratsastus
7.-10.7. SIHY, paikka avoin

Matkaratsastus
13.8. SUMARA, Kouvola, Kunnalan Marja ja Matkailu

Muutoksia herpesrokotuksiin
Kansainvälisen ratsastajainliiton FEI:n suunnitelmissa on muuttaa hevosten herpesrokotukset pakollisiksi vuoden 2023 alusta. Ratsastajainliitto seuraa tilannetta ja etenee samaan suuntaan. Rokotteiden riittävä saatavuus on pystyttävä varmistamaan ennen kuin muutoksia Suomessa tehdään.

Toimihenkilöoikeudet
Sarjanen Noora, DC, valmentaja taso I
Hakala Eerika, TSR, valmentaja taso I
Haila Heidi, TSR, valmentaja taso II (koulu)
Lähteenmäki Viljakukka TaRi, kenttämaastoradan suunnittelija

Seura-, talli- ja yhteisöjäsenmuutokset
Erotettu seura
Karjalan Kopse ry, Itä-Suomi

Muut asiat
Keskusteltiin vapaaehtoistoimijoiden urapolusta ja toimijoiden riittävyydestä myös tulevaisuudessa ja päätettiin selvittää asiaa.

Paikalla kokouksessa olivat:

Hallitus:
Marjukka Manninen, puheenjohtaja
Kari Kallonen
Aki Karhapää
Terhi Koipijärvi
Osmo Metsälä
Carina Nyholm
Salla Varenti

Toimisto:
Jukka Koivisto
Jutta Koivula (urheiluasiat)
Katri Klinga, kokouksen sihteeri

Seuraava kokous järjestetään tiistaina 14.12.