Ratsastajainliiton hallituksen kokouksen 9.2. päätöksiä

10.2.2021

Puheenjohtaja Marjukka Manninen totesi liiton jäsenmäärän olevan ilahduttavasti lähes samalla tasolla kuin viime vuonna. Jäseniä on alkuvuoden aikana kertynyt lähes 30 000, mikä on vain noin parituhatta vähemmän kuin viime vuoden yli kaksi viikkoa myöhäisempänä vertailuajankohtana. Kirittävää riittää, mutta tilanne vaikuttaa poikkeusoloista huolimatta hyvältä.

Hallitus on ottanut huolestuneena vastaan jäsenistön kirjeitä ja yhteydenottoja uudesta jäsenvakuutuksesta. Liitto tekee kaikkensa vakuutusturvan kehittämiseksi ja haluaa ottaa huomioon laajan jäsenkuntansa hyvin erilaiset tarpeet. Keskiviikkona 10.2. klo 18 järjestetään yhdessä yhteistyökumppani Pohjolan kanssa kaikille avoin vakuutusten live-ilta facebookissa.

Toiminnanjohtaja Jukka Koivisto esitteli liiton talouden rakennetta uudelle hallitukselle. Noin 4 miljoonan euron toimintabudjetin suurimmat menot muodostuvat jäsenvakuutuksista, henkilöstökuluista, valmennustoiminnasta, tietojärjestelmistä ja Hippos-lehdestä. Merkittävimmät tuotot saadaan jäsenten suorittamista maksuista ja valtionavustuksista.

Liiton viime vuoden tilinpäätös näyttää reilusti positiiviselta. Tilinpäätösmateriaalit valmistuvat maalis-huhtikuun vaihteessa ja ne esitellään jäsenistölle 25.4. järjestettävässä kevätkokouksessa.

Hallituksen kokouspäivämäärät 2021
Vahvistettiin hallituksen kokouspäivämäärät seuraavasti:
Maaliskuu: to 18.3. klo 9.00
Huhtikuu: pe 16.4. klo 14.00
Toukokuu: to 20.5. klo 14.00
Kesäkuu: ma 21.6. klo 14.00
Elokuu: ma 9.8. klo 14.00
Syyskuu: ma 6.9. klo 14.00
Lokakuu: ma 4.10. klo 14.00
Marraskuu: to 4.11. klo 14.00
Joulukuu: ti 14.12. klo 14.00

Hevosopisto Oy:n yhtiökokous
Hallitus merkitsi tiedoksi Hevosopisto Oy:n yhtiökokouskutsun 1.3.2021. Valittiin Marjukka Manninen yhtiökokousedustajaksi ja Carina Nyholm hänen varaedustajakseen.

Kuntavaalit
Toiminnanjohtaja Koivisto, puheenjohtaja Manninen ja hallitusjäsen Kari Kallonen yhteistyökumppaneineen valmistelevat pikaisesti liiton kuntavaaliohjelman viestejä ja materiaaleja.

Koulutusvaliokunta
Hallitus vahvisti koulutusvaliokunnan kokoonpanon. Päätettiin, että valiokunta nimeää puheenjohtajan luottamusjäsentensä joukosta ensimmäisessä kokouksessaan, toimiston edustaja toimii valiokunnassa esittelijänä.

Urheiluasiat

SM-kisapaikat 2021
Hallitus vahvisti seuraavat SM-kisapaikat:
Esteratsastus:  12.-15.8. Seinäjoki, kaikki ikäluokat
Kenttäratsastus:
12.-13.6. Suonenjoki / Tervo, seniorit ja nuoret
23.-25.7. Lempäälä, juniorit ja ponit
Trail: 24.-25.7. Hyvinkää
Askellajiratsastus: 1.-4.7. Mäntsälä
Matkaratsastus: 12.-15.8. Sastamala, kaikki ikäluokat

Kouluratsastuksen SM-kilpailuille etsitään Woikosken tilalle uutta paikkaa koronarajoitusten aiheuttamien esteiden vuoksi.

Valintakriteereiden vahvistaminen
Hallitus vahvisti vuoden 2021 lajikohtaiset kouluratsastuksen, esteratsastuksen, kenttäratsastuksen, askellajiratsastuksen, valjakkoajon, reiningin, pararatsastuksen, matkaratsastuksen ja vikellyksen valintakriteerit.

Lajisääntöjen ja liitemateriaalin vahvistaminen

Vahvistettiin kouluratsastuksen sarjakilpailusäännöt, Talent Cup 2021 -säännöt sekä yleisten kilpailusääntöjen liiteaineisto. Vahvistettiin myös kouluohjelmaa koskeva täsmennys valjakkosääntöihin sekä kypärää koskeva täsmennys lännenratsastussääntöihin. Askellajiratsastuksen säännöt merkittiin tiedoksi.

Estetaitotuomarien tuomarioikeuksien pidennys
Muiden jatkettujen tuomarioikeuksien tapaan myös estetaitotuomarien lisenssejä jatketaan vuodella, sillä soveltuvat koulutukset ovat peruuntuneet koronarajoitusten takia.

Toimihenkilöoikeudet

LuhRa

Nurmik Marit

RaTi

valmentaja, taso III (koulu)

Seppänen Jaana

SuoVaRi

valmentajan ammattitutkinto

Seura-, talli- ja aluepalvelut

Seuratoiminta ja ohjausryhmän vahvistaminen

Seuratoiminnan kehittäjä Anna Wessman esitteli seurakehittämisen uudistusta.  Vahvistettiin uusi seuratoiminnan ohjausryhmä vuosille 2021-2023. Ohjausryhmä nimeää itselleen puheenjohtajan luottamushenkilöidensä joukosta ensimmäisessä kokouksessaan, toimiston edustaja toimii kokouksissa esittelijänä.

Nuorten päättäjien toimikauden jatkaminen

Uusi Nuoret Päättäjät -ryhmä valittiin vuonna 2020, mutta ryhmän toiminnan aloitus viivästyi. Päätettiin jatkaa ryhmän toimikautta vuosina 2021-2023.

Tallitoiminnan katsaus

Tallitoiminnan kehittäjä Minna Peltonen esitteli tallitoiminnan ajankohtaiset asiat ja kertoi suunnitelmista kehittää tallikriteereitä.

Tallijärjestelmän ohjausryhmän vahvistaminen

Vahvistettiin uusi tallijärjestelmän ohjausryhmä vuosille 2021-2023. Ohjausryhmä nimeää itselleen puheenjohtajan luottamushenkilöidensä joukosta ensimmäisessä kokouksessaan, toimiston edustaja toimii kokouksissa esittelijänä.

Reilu Peli -työryhmän vahvistaminen

Liitto on ollut mukana alusta alkaen koko urheilumaailman Reilu Peli -työssä ja sitoutunut urheilun yhteisiin eettisiin pelisääntöihin. Vahvistettiin vuosille 2021-2023 vapaaehtoisista koostuva Reilu Peli -ryhmä, joka kehittää liiton yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotyötä sekä valmistelee materiaalia ja koulutuksia. Tallitoiminnan kehittäjä Minna Peltonen toimii ryhmässä esittelijänä, ryhmä valitsee keskuudestaan puheenjohtajan ensimmäisessä kokouksessaan.

Seura-, talli- ja yhteisöjäsenmuutokset

Uusi yhteisöjäsen:

Helsinki Pony Event Association ry, HePE, ESRA

Uusi jäsenseura:

Luumäen Seudun Ratsastajat ry, LuSeRa, Kaakkois-Suomi

Lepäämään jäävä jäsenseura:

Kuusirinteen Ratsastajat ry, ESRA

Eroava jäsentalli/ratsastuskoulu

Pikkumetsän Ratsutila, jäsentalli, Pohjois-Suomi

Paljon asiaa ja useita päätöksiä sisältänyt kokous kesti reilut neljä tuntia. Paikalla olivat kaikki hallituksen jäsenet sekä alla luetellut henkilöt toimistolta esittelemässä oman vastuualueensa asioita.

Hallitus:                                                                  Toimisto:
Marjukka Manninen, puheenjohtaja               Jukka Koivisto
Kari Kallonen                                                          Jutta Koivula

Aki Karhapää                                                          Anna Wessman

Terhi Koipijärvi                                                      Minna Peltonen

Osmo Metsälä

Carina Nyholm                                                      Katri Klinga, kokouksen sihteeri

Salla Varenti

Ratsastajainliiton hallitus kokoontui tiistaina 9.2. Teams-etäkokoukseen.

Seuraava kokous järjestetään torstaina 18.3. klo 9 (Teams).