Ratsastajainliiton hallituksen kokouksen 9.8. päätöksiä

11.8.2021

Liiton hallitus kokoontui maanantaina 9.8. Kokous järjestettiin osittain liiton toimistolla Helsingin Valimotiellä ja osittain Teams-etäkokouksena. Kaikki hallitusjäsenet osallistuivat kokoukseen.

Puheenjohtaja Marjukka Manninen muistutti kokouksen alussa, että kilpailuiden ja tapahtumien järjestäjien on syytä seurata oman alueensa koronatilannetta tarkasti. Hän toivoi, ettei koronapandemia sotke loppukauden suunnitelmia. Kaikkien on syytä toimia vastuullisesti ja terveysturvallisuus edellä. Hallikausi voi osoittautua hankalaksi, muun muassa Helsinki International Horse Show on peruttu tältä vuodelta.

Toiminnanjohtaja Jukka Koivisto kertoi, että liiton taloustilanne on hyvä. Säästöjä ovat tänä vuonna tuoneet muun muassa fyysisten kokoontumisten ja matkustamisen vähentyminen, siirtyminen sähköiseen jäsenkorttiin sekä Hippos-lehden uudelleenjärjestelyt.

Liiton jäsenmäärä näyttää pysyttelevän edelleen noin 700 jäsentä edellisvuotta alhaisempana. Vuosittainen jäsenmaksualennus astuu voimaan syyskuun alussa.

Hallitus keskusteli liiton osittain omistaman Hevosopiston tilanteesta ja totesi, että yhtiön tilaamat selvitykset etenevät. Toivottiin Hevosopistolta aktiivista viestintää tulevista toimenpiteistä. Järjestetään mahdollisuuksien mukaan yhteistapaaminen Hevosopiston johdon kanssa.

Kuultiin toiminnanjohtajan esitykset ja vertailut sähköisistä oppimisalustoista liiton koulutuksiin ja valittiin palveluntarjoajaksi Mediamaisteri Oy.

Päätettiin aktivoida uudelleen liiton jäsenyys kansainvälisessä Horses in Education and Therapy International (HETI) -järjestössä, joka on hevosten koulutus- ja terapiakäyttöä edistävä yhteistyöjärjestö.

Syyskokous etänä, ohjelmaa mahdollisesti jo pe-la

Liiton syyskokous järjestetään marraskuussa, ja koronatilanteen johdosta valmistaudutaan etäkokoukseen äänestysmahdollisuuksineen. Ohjelma alkaa todennäköisesti jo perjantaina ja jatkuu lauantaina. Suunnitelmissa on etänä eri toimielinten tapaamisia, hallituksen selontekoja, jäsenistön kuulemisia ja keskusteluja. Tarkempi ohjelma julkaistaan myöhemmin.

Tokion olympialaisten ja paralympialaisten tilannekatsaus

Henri Ruoste edusti Suomea kouluratsastuksessa. Valmistautuminen sujui hyvin, mutta suorituksen alussa Kontestro DB pelästyi kameramiehen toimintaa. Liitto on selvittänyt FEI:n ja Olympiakomitean avustuksella mahdollisuutta saada tallenteet tilanteesta urheilijan nähtäväksi.

Nykyaikainen viisiottelu herätti laajaa keskustelua hevosten hyvinvoinnista ja asiasta saatiin runsaasti yhteydenottoja. Tapahtumiin reagoitiin nopeasti ja liitto julkaisi kannanottonsa 7.8. Toiminnanjohtaja on myös avannut keskustelun Suomen Miekkailu- ja 5-otteluliiton kanssa. Tavoitteena on hevosten hyvinvoinnin lisääminen ja avun tarjoaminen lajiliitolle.

Paralympiaratsastajat Katja Karjalainen ja Pia Reitti ovat lähteneet matkaan viime viikolla. Hevoset ovat karanteenissa Saksan Aachenissa. Pararatsastusluokat alkavat Tokiossa 26.8.

Kurinpitoasiat

Hallituksella oli käsittelyssä kolme keskeneräistä kurinpitoasiaa, joista se teki tarvittavat päätökset. Keskusteltiin hyvien tapojen ja hevosen hyvän kohtelun ohjeistuksen lisäämisestä sekä mahdollisuudesta julkistaa annetut keltaiset kortit.

Urheilun valintaprosessit ja -kriteerit

Hallitus kävi keskustelun urheilun valintaprosessien ja -kriteerien kehittämisestä ja päätti ryhtyä jatkoselvityksiin. Muun muassa koronan vuoksi siirtyneet kilpailut, kansainvälisen toiminnan vähäisyys sekä viime tingassa tulevat kisakutsut ovat tuoneet omat lisähaasteensa valintoihin.

Arvokisavalintojen vahvistaminen

Hallitus vahvisti edustajat ponivaljakoiden, matkaratsastuksen, kouluratsastuksen ja vikellyksen arvokilpailuihin elo-syyskuussa.

SM-kategorioiden täydentäminen, reining

Hallitus päätti lisätä reiningin juniorien ikäluokan (youth-luokka) viralliseksi SM-kategoriaksi vuodelle 2021.

Joukkueenjohtajien koulutusprojekti

Valmentajien lisäksi joukkueilla tulee olla kansainvälisissä kilpailuissa joukkueenjohtajat, joilla on paljon virallisia velvollisuuksia ja vastuita. Päätettiin käynnistää projekti, jossa kartoitetaan tehtäviin sopivia ihmisiä ja koulutetaan heitä. Tehtävät ovat olleet perinteisesti vapaaehtoistehtäviä.

Ikäluokkaratsastajien palkitseminen

Lapsiratsastajat menestyivät hienosti esteratsastuksen EM-kilpailuissa. Hallitus päätti jakaa finalisteille 500 euron stipendit ja mitalisteille 1000 euron stipendit Seinäjoella 14.8. järjestettävien mitalikahvien yhteydessä.

Toimihenkilöoikeudet:
Lindqvist Mikaela, BR, esteratamestari C
Keistinen Pauli, Ko-pRa, estetaitotuomari C
Potila Jonna, JTEAM, estetuomari
Uusinarkaus Anu, TRS, kenttäratsastuksen tekninen asiantuntija
Oila Mari, HR, koulutuomari, taso I

Jokinen Elisa, HämR, stewardi,
Kokko Päivi, EQ, valmentaja, taso II (koulu)
Tammisto Jessica, AG, vikellysjuoksuttaja
Kekkonen Maiju, LR, vikellystuomari A

Lepäämään jäävä jäsentalli:
Ratsutila Rustholli (ESRA)

Paikalla kokouksessa olivat:
Hallitus:

Marjukka Manninen, puheenjohtaja
Kari Kallonen
Aki Karhapää
Terhi Koipijärvi
Osmo Metsälä
Carina Nyholm
Salla Varenti

Toimisto:
Jukka Koivisto
Jutta Koivula (urheiluasiat)
Katri Klinga, kokouksen sihteeri

Kolmetuntinen kokous sujui vilkkaasti keskustellen. Seuraava kokous järjestetään maanantaina 6.9. Sen yhteydessä järjestetään laajempi suunnittelukokous.