Ratsastajainliiton hallituksen päätöksiä 3/2019

8.4.2019

LIITON TALOUS JA TOIMINTA

Talous ja liiton rahatilanne

Taloudellinen tilanne on viime vuoden samaan ajankohtaan verrattuna hyvä, samoin likviditeetti.

Jäsentilanne 18.3.2019

Jäsentilanne: 37 289 (37 889, 4.4.2018), Green Card 2 144 (1 919, 4.4.2018) ja Green Card Plus 152 (139, 4.4.2018).

Projektien tilanne

Projektit etenevät hyvin. Jäsenhuoneprojektin ja KIPA-projektin aikataulut viivästyvät hieman.

Suomen Ratsastajainliiton tilinpäätös ja toimintakertomus 2018 sekä tilitarkastajien lausunto ja toiminnantarkastajan lausunto

Hallitus allekirjoitti tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen 2018 sekä ehdottaa 14.4. pidettävälle kevätkokoukselle tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen 2018 hyväksymistä ja vastuuvapauden myöntämistä hallituksen jäsenille ja muille tilivelvollisille liitteen 3 mukaisesti.

Suomen Ratsastajainliiton Kannatusyhdistyksen tilinpäätös ja toimintakertomus 2018 sekä tilitarkastajien lausunto ja toiminnantarkastajan lausunto

Kevätkokous 14.4. Seinäjoella

Suomen Ratsastajainliiton ja Suomen Ratsastajainliiton Kannatusyhdistyksen kevätkokoukset pidetään Seinäjoella, Seinäjoen Scandic-hotellissa 14.4.2019 klo 13 alkaen. Kokouskutsu ja materiaalit julkaistaan kaksi viikkoa ennen kokousta. Kahvitarjoilu ja valtakirjojen vastaanotto alkavat klo 12. Hallitus ja alueiden puheenjohtajat (APU) kokoontuvat omiin kokouksiinsa Seinäjoella 13.4.

Hyvä Hallintotapa-ohjeistus

Hyvä Hallintotapa-ohjeistuksen päivitys on edennyt ja on lähtenyt kommenteille liiton hallitukselle, APU:n, HUJO:n, KUJO:n, Lajikomiteoiden ja Seura- ja tallipalveluiden johtoryhmän puheenjohtajille. Hyvä Hallintotapa-ohjeistus tulee hallituksen käsittelyyn 13.4.

Reilu Peli-teemavuoden jatko

Reilu Peli oli viime vuoden toiminnan teema ja erittäin tärkeä pohja liiton kaikelle toiminnalle. Hallitus päätti, että hallituksen nimittämältä, viime vuonna toimineelta Reilu Peli-työryhmältä kootaan ajatukset sähköpostilla viime vuoden toiminnasta; jäikö jotain kesken, miten tästä jatketaan ja ovatko halukkaita jatkamaan työryhmässä tänäkin vuonna? Kyselyn vastausten perusteella kootaan työryhmä, joka määrittelee tämän vuoden keihäänkärjet ja aktivoi toiminnan.

URHEILU

Kilpailusäännöt I, 2019 tarkennukset

Hallitus vahvisti KS I muutokset ja tarkennukset ja vie ne kevätkokouksen vahvistettavaksi 14.4.2019.

SRL edustajat 2019 Tähtikilpailuissa

Hallitus nimeää edustajat vuoden 2019 Tähtikilpailuihin 13.4. mennessä.

Kilpailujärjestelmän muutos 2020

Hallitus ehdottaa kevätkokoukselle, että siirrytään takaisin kolmeen kilpailu tasoon:

1-taso -> seurakilpailu

2-taso -> aluekilpailu

3-5 tasot -> kansallinen kilpailu, joissa voi olla erikseen mainittuna Tähtikilpailut

Virallisen kilpailujärjestelmän ”alapuolella” voi järjestää kilpailuharjoituksia, joissa voi käyttää SRL:n kilpailusääntöjä. Kilpailuharjoitusten vastuutaho on SRL:n alainen järjestäjä.

Perusteluina muutokselle mm. se, että tasomäärittely 1 -5 ei kuvaa kilpailun vaikeustasoa oikein. Seura-alue-kansallinen taso kuvaa tasoa ja kohderyhmää paremmin. Tasojen 3-5 välillä ei ole merkittäviä eroja etenkään pienissä lajeissa. Määritelmä näille tasoille ei riittävän selkeitä. Nykyisten tasojen ”laatuvaatimukset” saadaan sovitettua 3 tason järjestelmään.

Käytännönjärjestelyinä muutokset edellyttävät 1-5 tasojen tietojen ja tulosten muuttamista 3-tason järjestelmään (tiedot säilyvät tietokannassa 5-tason järjestelmän mukaisina). Säännöt 2020 laaditaan 3-taso järjestelmään. Kilpailutasojen (1-5) laatuvaatimukset muutetaan 3-taso järjestelmään ja kilpailulisenssit 2020 arvioidaan 3-tason mukaan. Kilpailulisenssimuutokset tässä yhteydessä mahdollisia.  Lisäksi KIPA 2020 on rakennettava 3 tason järjestelmään.

Toimihenkilöt

Hallitus vahvisti seuraavat toimihenkilöoikeudet:

Rautiainen Essi-Lotta                                          SvR                     esteratamestari B

Tallgren Miia                                                         LaRS                   esteratamestari B

Koistinen Sofia                                                      BR                      esteratamestari C

Toppinen Elise                                                      Y-Srat                estetuomari B-PJ

Taipale Heidi                                                          K-HR                  koulutuomari, taso IIIK

Lindy Hanna                                                           VARA                 pararatsastuksen ohjaaja

Finell Ann-Katrin                                                   V-NR                  valjakkotuomari B

Leiniäinen Heidi                                                    JsR                      valmentaja, taso I

Martikainen Janni                                                 VRK                    valmentaja, taso I

Pakkanen Emma                                                   HeWi                 vikellysjuoksuttaja

Pakkanen Emma                                                   HeWi                 vikellystuomari K

SEURA-, TALLI- JA ALUEPALVELUT

Messut 2019

Liiton messuteemoina tänä vuonna ovat jäsenhankinta, kumppanuudet ja edunvalvonta. Liitto osallistuu vuonna 2019 osastolla seuraaville messuille/tapahtumiin:

• Apassionata 9.-10.3. Turku
  • Helsinki Horse Fair 15.-17.3.
  • GYMTEC & SPORTEC 2019 27.- 28.3. Tampere
  • Tampereen Hevos-messut 6.-7.4.
  • CSIO Aino 4.-7.7.2019
  • HIHS 23.-27.10
  • Apuvälinemessut 7.-9.11.Tampere

Helsinki Horse Fair 2019-messut onnistuivat liiton näkökulmasta erittäin hyvin. Messuilla järjestetyt kansalliset kilpailut vetivät hyvin sekä osallistujia että katsojia, katsomot täynnä molempina kilpailupäivinä. Messut ovat hyvä PR-tapahtuma lajille.

Seura-, talli- ja yhteisöjäsenmuutokset

Hallitus vahvisti seura-, talli- ja yhteisöjäsenmuutokset seuraavasti:

Liittyvät seurat:

Groundwork & Riding Team, HÄME

Liittyvät tallit:

Kissankulman Eläinpiha, HÄME

Eroavat tallit:

Troija Tallit

Eroava yhteisöjäsen:

Riders Inn, ESRA

ORGANISAATIO JA HALLINTO

Ansiomerkit

Pronssiset ansiomerkit:

Hallitus myönsi pronssiset ansiomerkit 5 henkilöille.

Vuoden Palkittavat

Ratsastajainliitto palkitsee vuosittain useita ansioituneita toimijoita sekä urheilijoiden joukosta että seura-, talli- ja aluetoiminnan piiristä. Vuoden palkittavia urheilijoita on voinut äänestä liiton nettisivuilla jo usean kuukauden ajan ja nämä tulokset julkaistaan kevätkokouksen yhteydessä. Seura-, talli- ja aluetoiminnan palkittavien äänestys päättyi 31.3. ja tulokset julkaistaan mahdollisimman pian kevään aikana.

Hallitus päätti, että palkinnot jaetaan syyskokousviikonloppuna marraskuussa, koska gaalaa ei järjestetä tänä vuonna.

Ratsastajainliiton edustaja Hippolis – Hevosalan osaamiskeskus ry:n hallitukseen

Hallitus päätti valita Marja Teljamon Ratsastajainliiton edustajaksi Fred Sundwallin tilalle Hippolis ry:n hallitukseen.

Liiton edustajat Ahvenanmaalle 31.3.-1.4.

Ahvenanmaan jäsenseurat ovat kutsuneet liiton edustajat tutustumaan Ahvenanmaan aktiiviseen toimintaan. Mukaan lähtevät Pekka Törmälä, Janne Lappi, Kirsi Siivonen ja Marja Teljamo.