Ridaaja's First Son ratsuvarsojen päätapahtuman EBEF –Show´n 2019 voittoon

29.9.2019

Ridaaja's First Son (Fürst Jazz) voitti vuoden 2019 European Breeding Event Finland –Show´n kokonaispisteiden keskiarvolla 9,03. FWB-oriin on kasvattanut ja omistaa Ratsutarvike Ridaaja Oy.

- Aivan upea tunne. Emän Sunshine Girl jälkeläinen Ridaaja's Donna Svea pärjäsi pari vuotta sitten, joten se jättää hienoja varsoja. Aina näitä myyntiin laitetaan, mutta itselle ne lopulta tuppaavat jäämään, naurahti kasvattaja-omistaja Saga Tervonen iloisena.

Ridaaja's First Son palkittiin myös parhaana FWB askellajivarsana. Paras FWB estevarsa oli näyttelyn BIS III varsana palkittu Cor de la's Legacy (Concreto 174), jonka omistaa ja on kasvattanut Tiia Simpura. BIS II oli Brunström A-C. & Porthan-Broddell E. kasvattama ja omistama Seaside Galaktic (Grand Galaxy Win). Paras oldenburg varsa oli Sheldon Carrus (San Amour), jonka omista-kasvattaja Mty Helena ja Jukka Niirasen toinen kasvatti So Lucy Carrus (So Unique) palkittiin parhaana Hannover varsana. Genoscoper Oy:n kiertopalkinnolla palkittiin parhaan Suomessa vaikuttavan oriin jälkeläinen Cor de la's Legacy. Parhaana esittäjänä palkittiin Rene Enroth.

Ensimmäistä kertaa Suomessa varsoja arvostelleet saksalaistuomarit Bernhard Thoben ja Ira Hagemann olivat molemmat tyytyväisiä päivän aikana nähtyihin varsoihin.

- Saksassa varsat syntyvät kuukausi-pari aikaisemmin, mutta mielestäni varsojen on parempi syntyä hieman myöhemmin. Silloin niillä on paremmat mahdollisuudet ulkoilla, liikkua ja kehittyä. 4-5-vuotiaana eroa ei enää huomaa. Olen vaikuttanut siitä, kuinka korrekteja ja hyvässä kunnossa suomalaiset varsat ovat, tuomari Ira Hagemann kommentoi tyytyväisenä.

Bernhard Thoben jakaa Hagemannin näkemyksen.

- Tänään nähnyt varsat olivat hyvässä kunnossa. Kaiken kaikkiaan suomalainen kasvatus on hyvässä nousussa kohti kansainvälisiä markkinoita, Bernhard Thoben summaa.

Tulokset

EBEF 2019 maitovarsat, este, kenttä, ja ratsuponit

EBEF 2019 maitovarsat, askellaji

EBEF –Show jatkuu huomenna sunnuntaina tammatestien, kantakirjaus/jalostusarvosteluiden, Hannover Championat-ratsastusluokan ja Hannover-tammojen näyttelyluokan sekä Nuorten hevosten Championin parissa. Tapahtumat alkavat klo 8.00. Nuorten hevosten Champion luokat käynnistyvät klo 10.30.

Tapahtumaan on vapaa pääsy ja ilmaisen katalogin voi ladata alla olevan linkin kautta. Livetaltioinnista vastaa Haven yhtymä.

Ensimmäinen virallinen EBEF-tapahtuma järjestettiin Haimi-hallissa vuonna 2009. Ratsuhevoskasvattajien yhteisenä tavoitteena on edistää suomalaista ratsuhevoskasvatusta ja saada laadukkaita suomalaisia varsoja myös maailmalle. Tätä tarkoitusta varten EBEF –Show kokoaa vuosittain yhteen varsat sekä myyjät ja ostajat. Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Suomen Hannoveryhdistys, Suomen Hippos ry sekä Hevosopisto Oy.