Seurakehittäjä, alueaktiivi ja toimihenkilö – ratsastuksen moninaiset vapaaehtoispolut

8.12.2022

Ratsastajainliitossa on kahdeksan aluetta, joiden toimintaa pyörittävät aluejaostot. Aluejaostojen jäsenet ja puheenjohtajat valitaan aina syksyisin järjestettävissä sääntömääräisissä syyskokouksissa. Aluejaostojen toiminta on monipuolista, ja jos toiminta kiinnostaa, on kaikilla ratsastusseurojen jäsenillä mahdollisuus hakea aluejaostoon. Ratsastajainliiton alueilla toimii myös muun muassa nuoriso-, harraste- ja viestintätiimejä. Jos paikka oman alueesi aluejaostossa ei heti aukea, kun halukkaita on enemmän kuin jaostopaikkoja, löytyy innokkaille myös muita mahdollisuuksia. Tämän syksyn aluejaostojen valinnat on jo syyskokouksien myötä pidetty, mutta Pohjanmaan Ratsastusjaostossa vuodesta 2009 toiminut ja ensi vuonna puheenjohtajana toimiva Nina Grankvist kertoo omasta monipuolisesta polustaan aluetoimijana ja ratsastuksen luottamushenkilönä.

Nina Grankvist (oik.) on mukana vapaaehtoisena luottamushenkilönä muun muassa SRL:n seuratoiminnan ohjausryhmässä.

”Olen aina pitänyt eläimistä ja erityisesti hevosista, mutta valitettavasti lapsuudessani minulla ei ollut mahdollista olla hevosten kanssa tekemisessä, jollei ei lasketa naapurin eläkkeellä oleva työhevosta. 20-vuotiaana ratsastelin jonkin verran islanninhevosilla, mutta oikeastaan vasta sen jälkeen, kun omat lapset aloittivat ratsastuksen noin 20 vuotta sitten, aloitin hevosurheilun uudestaan. Sen jälkeen on tullut aika monta tuntia ratsastusseuratoimintaa ja vapaaehtoistyötä tehtyä. Oma seurani on Etelä-Pohjanmaan Urheiluratsastajat ry ja olen myös Joheka Team ry:n kannatusjäsen.

Parasta vapaaehtoistoiminnassa on, että saa uusia ystäviä ja on mahdollista osallistua erilaisiin tapahtumiin, se antaa niin paljon olla aktiivinen. Haluan myös tehdä jotain ratsastusurheilun eteen. Erityisesti stewardin työ on lähellä sydäntäni, siinä saan tavata niin paljon ihmisiä ja nähdä hienoja hevosia. Vaikka päivät venyvät helposti pitkiksi, niin stewardina toimiminen antaa energiaa, joka kestää kauan.

On tärkeää saada uusia kiinnostuneita mukaan toimintaan, ilman näitä vapaaehtoisia toimijoita, ei toimintaa sa pyörimään. Viimeksi haluan vielä muistuttaa teitä kaikkia, sanan kiitos tärkeydestä. Muistattehan kiittää vapaaehtoisia avusta, sana on ilmainen ja henkilö tuntee olevansa huomioitu tietäen, että on tehnyt jotain arvokasta!”

- Nina Grankvist

Ninan luottamustoimet:

Kristiinanseudun Ratsastajat ry, hallituksessa 2003 – 2005

Myrkyn Yksityisratsastajat ry, hallituksessa 2006 - 2013

Etelä-Pohjanmaan Urheiluratsastajat ry, hallituksessa 2022 –

Pohjanmaan Ratsastusjaosto, 2009 – (sihteeri, SETAP/SE-HA vastuuhenkilö, koulutus- ja turvallisuusvastaava)

SRL STORY, Seuratoiminnan ohjausryhmä, 2021 –

Pohjanmaan ja Lounais-Suomen alueellinen seuratoiminnan vastuuhenkilö

Tähtiseura-auditointeja

Nina toimihenkilönä:

Estetuomari alk. 2008

Stewardi alk. 2009

Lajistewardioikeudet (este ja koulu) alk. 2014

SRL Turvallisuuspäällikkökouluttaja alk. 2021

Föreningsutvecklare, regionaktiv och funktionär – ridsportens många volontärstigar

I Ryttarförbundet finns det åtta regioner, som regionsektionerna sköter om. Regionsektionens medlemmar och ordföranden väljs alltid på hösten vid lagstadgade höstmöten. Regionsektionens verksamhet är mångsidig, och ifall verksamheten intresserar, har alla ridföreningars medlemmar möjlighet att söka till regionsektionen. I regionen verkar även ungdoms-, hobby- och kommunikationsteams. Ifall en plats inte direkt blir ledig i din egen ridförenings ridsektion, då det finns mera sökande än regionsektionsplatser, finns det även andra möjligheter för intresserade och aktiva. Valen till höstens regionsektion har redan varit i samband med höstmöten, men Nina Grankvist som varit med i Österbottens Ridsektion sedan 2009 och från nästa år axlar rollen som ordförande berättar om sin egen mångsidiga stig som regionverksam och ridsportens volontär.

Nina ja Fritz-hevonen kuvattuna Pohjanmaalla. Kuvituskuva Ninan kotialbumista, kuvaaja Nina Mäkelä

”Jag har alltid tyckt om djur och speciellt hästar, men hade tyvärr ingen möjlighet att hålla på med hästar i barndomen förutom grannens pensionerade arbetshäst. Som 20 åring red jag lite på islandshästar och efter det blev det aktuellt igen för ca. 20 år sedan då mina barn började rida och jag tog upp hästsporten på nytt och det har blivit ett antal timmar med förenings- och volontärarbete sedan dess. Min förening är Etelä-Pohjanmaan Urheiluratsastajat rf och jag är även stödmedlem i Joheka Team rf.

Det bästa med volontärverksamheten är att man får nya vänner och har möjligt att delta i olika jippon, det ger så mycket att vara aktiv. Jag vill även göra något för ridsporten och att få arbeta som steward ligger mig väldigt varmt om hjärtat, jag får träffa så mycket människor och se fina hästar och fast dagarna är långa så ger det mycket energi som räcker länge. Allt detta för kärleken till hästarna.

Att få nya intresserade med i verksamheten är viktigt, utan alla dessa frivilliga som hjälper till kan vi inte få verksamheten att rulla.

Till sist vill jag ännu påminna er alla om att kom ihåg att säga tack till de frivilliga, det kostar inget att säga tack för hjälpen och personen känner sig ihågkommen och att hen har gjort något värdefullt och kanske vill ställa upp igen.

-Nina Grankvist

Ninas volontäruppdrag:

Kristiinanseudun Ratsastajat ry, styrelsemedlem 2003 – 2005

Myrkyn Yksityisratsastajat ry, styrelsemedlem 2006 - 2013

Etelä-Pohjanmaan Urheiluratsastajat ry, styrelsemedlem 2022 –

Österbottens Ridsektion, 2009 – (sekreterare, SETAP/SE-HA ansvarig, utbildnings- och säkerhetsansvarig)

FRF STORY, Föreningsverksamhetens styrgrupp, 2021 –

Österbottens och Sydvästra Finlands regionala föreningsverksamhets ansvarsperson

Stjärnföreningsauditeringar

Funktionärsrättigheter