SIHY:n hevosen hyvinvointityöryhmä valittu

12.12.2023

Suomen Islanninhevosyhdistys ry:n hevosen hyvinvointityöryhmään valittiin Tiina Harrinkari, Sanna Elfving, Mari Väyrynen-Kunnas, Essi Labart, Eveliina Marttisdóttir ja Saara Mattero. Työryhmän tehtävänä on edistää hevosen hyvinvointia SIHY:ssä ja askellajiratsastuksessa. Ryhmä aloittaa toimintaansa ensi vuoden alussa.

Tiedote SIHY

Suomen Islanninhevosyhdistyksen (SIHY) johtokunta käsitteli marraskuun kokouksessaan 28.11.2023 SIHY:n hevosen hyvinvointityöryhmään tulleet hakemukset. Kahdestatoista hakijasta kuusi henkilöä valittiin tammikuussa 2024 toimikautensa alkavaan työryhmään. SIHY:n hevosen hyvinvointityöryhmään on valittu seuraavat henkilöt:

Tiina Harrinkari

Hevoset monissa muodoissaan ovat olleet Tiinan harrastuksena 1980-luvun alkupuolelta asti, ja tavallaan ohjasivat häntä opiskelemaan kotieläinagronomiksi 1990-luvulla (MMM, agronomi). Tiina on täydentänyt hevosiin liittyvää osaamistaan mahdollisuuksien mukaan. Equine Science Certificate -tutkinnon hän suoritti 2020 etäopiskellen Guelphin yliopistoon Kanadassa, ja nyt Tiina on valmistumassa saman yliopiston Equine Welfare Certificate -tutkinnosta. Lisäksi Tiina on SRL steward ja on suorittanut turvallisuuspäällikkökurssin. Hän toimii myös kouluttajana eläintenkuljettajan ja -hoitajan tutkintoon johtavissa koulutuksissa.

Koulutustaustansa vuoksi Tiinan on helppo lukea ja pohtia tieteellisiä artikkeleita ja etsiä niistä ajankohtaisia asioita. Hän on myös itse kirjoittanut maatalousalan ammattilehtiin lukuisia tiedettä yleistäviä artikkeleita sekä oppikirjoja yhdessä toisten kirjoittajien kanssa. Suomen Ratsastajainliiton hevosen hyvinvointityöryhmän jäsenenä Tiina toimii tiedonvälittäjänä liiton ja SIHY:n välillä.

Sanna Elfving

Sanna on ammatiltaan eläinlääkäri ja harrastanut aktiivisesti islanninhevosia yli 20 vuotta, omistanut hevosia, ratsastanut ja kasvattanut. Hän on monipuolisesti etenkin ammattinsa mutta myös harrastuksensa puitteissa kiinnostunut hevosten hyvinvoinnista. Koulutuksensa ja taustansa johdosta Sanna pystyy hyvin seuraamaan alan tieteellistä tutkimus- ja julkaisutoimintaa. Sanna suorittaa paraikaa Edinburghin yliopiston jatko-opintoja aiheesta Equine Sciences. Lisäksi Sanna osallistui tämän vuoden loka-marraskuun vaihteessa myös Ruotsin maatalousyliopiston SLU:n viikon mittaiselle kurssille ’2023 PhD course on Equitation Science’, Wångenissa Ruotsissa.

Mari Väyrynen-Kunnas

Mari on koulutukseltaan ammattivalmentaja (VAT), FEIF-2 ohjaaja, SRL ammattivalmentaja taso 4 ja hevoshieroja. Maatalouden perustutkinnon ja hevoshieronnan suorittanut Mari on pyörittänyt jo yli 20 vuotta omaa hevosalan yritystä. Sivutöinä tallinpidon ja opettamisen lisäksi hän tekee hevoshierontaa. Mari on opiskellut hevosen kehonhuoltoa ja biomekaniikkaa.

Essi Labart

Essi on koulutukseltaan eläimiin, erityisesti hevosiin ja koiriin, erikoistunut fysioterapeutti. Aktiivisesti myös kansainvälistä keskustelua seuraava Essi tuo työryhmään osaamista ja tietotaitoa muun muassa hevosen anatomiasta, fysiologiasta ja käyttäytymisestä. Essi pitää myös ratsastustunteja ja valmentaa.

Eveliina Marttisdóttir

Eveliina muutti 2018 Islantiin ja perusti sinne kaksi vuotta myöhemmän oman satulansovitusyrityksensä. Samana vuonna hän valmistui Helsingin yliopistosta oikeustieteen maisteriksi. Eveliinan oikeustieteellinen koulutus auttaa hyvinvointityöryhmää tulkitsemaan vuodenvaihteessa voimaan astuvaa uutta eläinten hyvinvointilakia. Myös ratsuttajana toimiva Eveliina pyrkii lisäämään tietoisuutta ammattitaitoisesta satulansovittamisesta ja sen tärkeydestä ja jakaa aktiivisesti tietoa aiheesta.

Saara Mattero

Saara (VTM, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja) omaa pitkän ajan kokemusta yhteiskunnallisen sääntelyn ja vaikuttamisen sekä järjestökentän osalta. Hän on toiminut yli 15 vuotta korkean tason päätöksenteossa Suomessa ja EU-tehtävissä. Tällä hetkellä Saara työskentelee valtion vaikuttavuussijoitusyhtiön johtoryhmän jäsenenä vastaten viestinnästä, vastuullisuudesta ja sidosryhmätyöstä. Hänellä on erittäin laaja luottamushenkilötausta niin päätöksenteon kuin harrastustoiminnan parissa paikallistasolta kansainväliselle. Saaran osaaminen tuo hevosen hyvinvointityöryhmään tarvittavan ymmärryksen yhteiskunnallisesta dialogista ja sen kehityksestä, jota tarvitaan viestinnän kehittämiseen ja sosiaalisen toimiluvan saavuttamiseen.

Hevosen hyvinvointityöryhmän tehtävä

Hevosen hyvinvointityöryhmän tehtävänä on edistää hevosen hyvinvointia SIHY:ssä ja askellajiratsastuksessa. Ryhmä tekee tiivistä yhteistyötä johtokunnan ja valiokuntien kanssa ja toimii niiden neuvonantajana ja tukena. Työryhmä kokoontuu vähintään neljä kertaa vuodessa, seuraa viimeisempiä alan tutkimuksia ja tuo nämä johtokunnan ja valiokuntien tietoon. Näin varmistetaan, että SIHY:n sekä sen jäsentallien ja paikalliskerhojen toimintaa saadaan vielä hevoslähtöisemmäksi ja kestävämmäksi.

Työryhmän jäsenet valitsevat keskuudestaan puheenjohtajansa. Hyvinvointityöryhmän toimikausi on 1.1.-31.12.2024. Kaikille hakijoille on ilmoitettu henkilökohtaisesti valinnoista.

SIHY:n hevosen hyvinvointityöryhmän tausta

Hevosen käyttö urheilussa ja harrastuksessa puhuttaa maailmalla ja yhteiskunta on alkanut suhtautumaan epäluuloisesti eläinten perinteiseen käyttöön. Yhteisön odotukset ovat muuttuneet ja sosiaalista toimilupaa, eli toiminnan laajaa yhteisöllistä hyväksyntää, ei anneta enää perinteiden tai kulttuurin perusteella. Vaikka keskustelu painottuu hevosurheiluun, koskee sosiaalinen toimilupa kaikkia hevosharrastajia ja hevosalan osapuolia. Sosiaalisen toimiluvan perustana on hevosen hyvinvointi, jonka on oltava etusijalla kaikessa toiminnassa. Koska palaute on otettava vakavasti, on mietittävä, mitä ja miten asioita voi tehdä paremmin. Siksi Suomen Islanninhevosyhdistys päätti perustaa oman hevosen hyvinvointityöryhmän.

Työryhmään pystyi hakemaan kuka tahansa kiinnostunut asiantuntija tai harrastaja, joka halusi olla omalla kokemuksellaan ja osaamisellaan mukana edistämässä islanninhevosten hyvinvointia. Haku oli avoinna 22.10.-19.11.2023 välisenä aikana.