Ratsastajainliiton hallituksen kokouksen 9.3. päätöksiä

14.3.2023

Kokouksen ilmoitusasioissa todettiin, että hevosalan vaikuttavuusanalyysi on julkaistu ja siitä on tehty ensimmäiset nostot myös Ratsastajainliiton viestinnässä. Vaikuttavuusanalyysiin tuloksista voidaan yhteenvetona todeta, että:

• Ratsastuksen ja muiden hevosharrastusten johdosta nuorten syrjäytymisestä säästetyt elinikäiset kustannukset: 1,6 miljardia euroa.
  • Ratsastuksen ja muiden hevosharrastusten parissa olevien tarpeeksi liikkuvien henkilöiden johdosta säästetyt liikkumattomuuden kustannukset vuodessa: 30,8 miljoonaa euroa.
  • Hevosten vuosittaiset ylläpitoon liittyvät rahavirrat Suomessa: vähintään 274 miljoonaa euroa.
  • Perinnebiotoopeilla laiduntavilla hevosilla on vaikutus 38 uhanalaisen eliölajin säilymiseen.
  • Laiduntavien hevosten laidunhehtaarien sitoman hiilen määrä optimiolosuhteissa: 29 000 t C/ vuosi. Hevosten kuivaheinän tuotantoon käytetyn peltoalan sitoman hiilen määrä: 31 000 t C/ vuosi.

Lähestyvien eduskuntavaalien ehdokkaita on kutsuttu allekirjoittamaan hevosalan yhteiset tulevaisuuden tavoitteet positiivisen muutoksen mahdollistamiseksi. Ratsastajainliiton nettisivuilla tavoitteet on allekirjoittanut yli neljäkymmentä ehdokasta.

Lisäksi toiminnanjohtaja Jukka Koivisto antoi katsauksen Ratsastajainliiton vuoden 2022 toimintakertomukseen ja tilinpäätökseen, joka on valmistumassa aikataulun mukaisesti. Hallitus merkitsi tiedoksi alueiden kevättapaamiset ja teki työjaon niihin osallistumisesta.

Vuoden palkittavat

Hallitukselle esiteltiin työryhmien esitykset vuoden palkittavista ja kahden kategorian yleisöäänestyksen tulos. Hallitus vahvisti vuoden parhaina palkittavien listauksen. Palkinnot jaetaan Hevosgaalassa lauantaina 15.4. Tampereen Scandic Rosendahlissa, jonne palkittavat tullaan kutsumaan. Lisäksi hallitus kävi keskustelun Hevoset-messuilla jaettavan Vuoden Kavionjälki -tunnustuksen saajaehdokkaasta.

Esitys hevosten hyvinvointityöryhmän laajentamisesta

Haku hevosten hyvinvointityöryhmään tuotti ilahduttavat 53 hakijaa. Hevosten hyvinvointityöryhmän kokoaja Liisa Harmo esitti hallitukselle työryhmän laajentamista 8-10 henkeen, jotta työryhmän monialaisuus tulee varmistettua. Hallitus hyväksyi esityksen työryhmän laajentamisesta. Tavoitteena on hyväksyä työryhmän kokoonpano hallituksen kokouksessa maaliskuun lopulla.

Urheiluasiat

Pararatsastussäännöt ja este- ja kenttäratsastuksen sarjakilpailusäännöt

Hallitus vahvisti pararatsastuksen lajisäännöt sekä este- ja kenttäratsastuksen sarjakilpailusäännöt. Hallitus päätti, että FEI:n pararatsastuksen säännöt käännätetään suomeksi ensi vuoden lajisääntöjen pohjaksi.

World Reining Championships -kilpailut

Urheilujohtaja Koivula esitteli reining-komitean puheenjohtajalta tulleen asian, jossa pyydettiin SRL:n näkemystä Sveitsissä järjestettäviin World Reining Championships -kilpailuihin. Todettiin, että koska kilpailut eivät ole minkään järjestön alaiset mestaruudet, ei niihin osallistuvia ratsukoita tueta kuten FEI:n alaisiin mestaruuksiin osallistuvia. Järjestäjä on kuitenkin pyytänyt ilmoittautumiset poikkeuksellisesti kansallisten liittojen kautta, joten SRL:n toimisto hoitaa ne.

Netissä järjestettävät ratsastuskilpailut

Urheilujohtaja Koivula esitteli hallitukselle linjattavaksi Ratsastajainliiton näkemyksen verkon välityksellä järjestettäviin ratsastuskilpailuihin. Hallitus kävi asiasta keskustelun, jossa todettiin, ettei SRL voi omalta osaltaan taata verkossa järjestettävissä kilpailuissa hevosten hyvinvointia ja turvallisuutta, jotka ovat keskiössä kaikessa valmentautumisessa ja kilpailuissa. Hallitus linjasi, etteivät netin välityksellä järjestettävät ratsastuskilpailut kuulu SRL:n kilpailujärjestelmään, eikä SRL ole tekemisissä niiden järjestelyiden kanssa. Niissä on mahdollista käyttää hyväksi SRL:n kilpailusääntöjä ja kouluratsastusohjelmia. Näiden kilpailujen yhteydessä mahdollisesti syntyviä riitatilanteita ei käsitellä SRL:n kurinpitojärjestelmässä. SRL ei rajoita lisenssitoimihenkilöidensä toimimista näissä kilpailuissa.

Koulu- ja pararatsastuksen maajoukkuekapteeni

Hallitus päätti Hujon esityksen mukaisesti nimetä koulu- ja pararatsastuksen maajoukkueen kapteeniksi Tanja Takkulan. Projekti kestää Pariisin olympialaisiin ja paralympialaisiin saakka.

Vahvistetut toimihenkilöoikeudet

Hakkarainen Nea, SiRa, stewardi

Hakala Saana, YR, valjakkokoulutuomari

Kärkkäinen Maija, OR, valmentaja, taso I

Sandelin Melina, KaKe, valmentaja, taso I

Routasalo Pilvi, SIHY, valmentaja, taso II (askellajiratsastus)

Gustafsson Michelle, POM, valmentaja, taso II (koulu)

Seura-, talli-ja yhteisjäsenmuutokset

Uudet jäsentallit/ratsastuskoulut: Laperegrina, jäsentalli, Lounais-Suomi

Uusi laatutalli: Lempäälän Ratsastuskoulu Ratsuniitty Oy, Häme

Uudet yhteisöjäsenet: Hanlupis Oy, Itä-Suomi

Luokituksen muutos: Talli Taitavat Kaviot (ratsastuskoulusta jäsentalliksi)

Eroavat jäsenseurat: Ratsastusseura Equi-Oulu ry

Eroavat jäsentallit: Koivikon Ratsutalli Oy, Latva-Kiviniemen talli, Mustakorven talli, Ratsastustalli Millihaka,

Ratsutalli Eskils Ridstall, Rouhialan talli, Sarin Talli ja Teemmä-talli

Paikalla kokouksessa olivat:

Marjukka Manninen, puheenjohtaja
Valtteri Gundersby
Aki Karhapää
Terhi Koipijärvi
Osmo Metsälä
Carina Nyholm
Salla Varenti

Lisäksi:
Jukka Koivisto
Jutta Koivula (urheiluasiat)

Kaisa Kähö (kokouksen sihteeri)

Seuraavat hallituksen kokouspäivät ovat 28.3., 11.5. ja 6.6.