SRL:n hallitus vahvisti: kevätkokous 27.9. ja syyskokous 22.11. Helsingissä

3.7.2020

Suomen Ratsastajainliiton hallitus on päättänyt, että liiton sääntömääräinen kevätkokous järjestetään 27.9.2020 ja syyskokous 22.11.2020. Syyskokouksen yhteyteen suunnitellaan myös Urheilufoorumia lauantaille 21.11. Kokouspaikat ja tarkemmat aikataulut vahvistetaan lähempänä ajankohtaa. Seuraava hallituksen kokous pidetään elokuussa ti 4.8.2020, tarvittaessa sitä ennen järjestetään kokous sähköpostitse.

Liiton toiminta- ja talouskatsaus käytiin läpi. Kilpailutoiminta käynnistynyt lupaavasti. Henkilöstötoimenpiteet etenevät suunnitellusti, säästöjä on toteutettu kesäkuun puoliväliin mennessä noin 100.000 €. Kulukuuri ja säästöjen hakeminen jatkuu joka sektorilla, toiminnan vapautuminen ei saa johtaa kulujen karkaamiseen.

LähiTapiolan kanssa neuvotellaan vakuutusehdoista. Erityisinä kysymyksinä esiin nousivat kypäräkorvaukset ja yleinen hoitokulujen kasvu. Vakuutusmaksuihin kohdistuu korotuspainetta, ellei ehtoja muuteta.

Sport Office

Urheilujohtaja esitteli ajankohtaiset urheiluasiat, kuten koronatilanteen vaikutukset kotimaan ja kansainväliseen kilpailutilanteeseen. Helsinki Horse Show järjestetään seuraavan kerran lokakuussa 2021. Ypäjä on joutunut perumaan kenttäratsastuksen PM-kisat. Aino Mastersia ei järjestetä syyskuussa.

Ikäryhmien jo peruuntuneet EM-koulukisat järjestetään sittenkin, paikkana Unkari. Esteratsastuksen PM-kilpailujen järjestämistä selvitetään esimerkiksi Tanskan Baltic Cupin yhteydessä.

Tallinnan Hippodromilla kesäkuun alussa havaittua hevosinfluenssatilannetta ja Suomen Hippoksen määräämää virolaisten ravihevosten kilpailukieltoa käytiin läpi. Toiminnanjohtaja ja urheilujohtaja valtuutettiin tarvittaessa määräämään Virossa oleskelevat hevoset tilapäiseen kilpailukieltoon Suomessa sekä ryhtymään muihin tarvittaviin toimenpiteisiin hevosinfluenssan leviämisen ehkäisemiseksi. Tilannetta koordinoitiin yhdessä Suomen Hippoksen ja Viron ratsastajainliiton kanssa. Tilanne Virossa normalisoitui pian SRL:n hallituksen kokouksen jälkeen, ja Suomen Hippos purki oman kilpailukieltonsa Virosta tuleville hevosille. Tilanteen kehittymistä seurataan. Ratsastuskilpailujen osalta hevosinfluenssaa ei ole Virossa havaittu.

Urheilujohtaja esitteli aluevalmennuksen tilannetta. Haku aluevalmennuksiin alkaa elokuun alussa. Urheilujohtaja kokoontuu valmentajien kanssa ja valmistelee valmennusten teoriasisältöjä. Valmennustoiminnan taloudellista seurantaa kehitetään.

Muut asiat

Puheenjohtaja toi terveiset HUJOn kokouksesta, jossa keskusteltiin mm. maajoukkuevalmennusten jatkumisesta kesäkuussa ja HUJOn lajivastaavien aktivoimisesta tehtäviinsä.

Hyvä Hallintotapa- asiakirjan (HHT) päivityksen jakamisesta osiin keskusteltiin. Luottamushenkilöitä ja toimielimiä koskeva osuus on osoittautunut vaativaksi laatia, ja se tulisi priorisoida. Toiminnanjohtaja esittelee luonnoksen hallituksen kokouksessa 4.8.2020.

Hippos-lehden kustannussopimus RideMedia Oy:n kanssa on katkolla vuoden 2020 lopussa. Jatkoneuvottelut sopimuksesta on käytävä viimeistään elokuussa. Päätoimittaja on selvittänyt vaihtoehtoja lehden tuotantoon ja ilmeen uudistamiseen liittyen.

Suomen Hevosurheilumuseon johtokuntaan päätettiin valita liiton varsinaiseksi edustajaksi toiminnanjohtaja ja varaedustajaksi viestintäpäällikkö.

Seura-, talli- ja alueasiat

Toimihenkilöoikeudet ja uudet jäsenet vahvistettiin seuraavasti:
Gräsbeck Janette, EQ, valmentaja, taso I
Lindgren Miia, WIUHU, valmentaja, taso I
Larni Petra, PHR, valmentajan ammattitutkinto

Uusi jäsenseura:
Pikkukorven Ratsastajat ry, Pikora, Lounais-Suomi

Uusi jäsentalli:
Pellonpään tallitupa, jäsentalli, Itä-Suomi
Tuorin Ratsutila, jäsentalli, Lounais-Suomi

Jäsenseuran nimen muutos:
Nakkilan Ratsastajat ry (Naksut) => Sata-Ratsastajat ry (Starat), Lounais-Suomi

SRL:n hallitus kokoontui 17.6.2020.