SRL:n seurapalvelujen kvartaalikatsaus: Uusi vuosi, uudet (ja vanhat) kujeet

11.4.2024

Vuosi on alkanut SRL:n toimistolla niin vuosittaisten kuin uusien projektien toteutuksilla. Tähän kvartaalikatsaukseen on koottu teemoja ja toimintoja, joita on vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana tammi-maalikuussa 2024 Ratsastajainliiton valtakunnallisessa seuratoiminnassa ja -palveluissa toteutunut.

Vuodenvaihteen vuosittaiset

Vuosi alkoi suhteellisen samoissa merkeissä kuin edellinen vuosi. Muutama vuosi sitten mukaan tulleen sähköisen jäsenmaksun maksamisen markkinointiin panostettiin niin Ratsastajainliitossa kuin seuroissa, ja hyvä määrä ihmisiä säästi kestävällä tavalla niin luontoa kuin kustannuksia maksaen seuran jäsenmaksun tai -maksut sähköisesti.

Jäsenpalveluissa jäsenrekisterin kauden vaihtumiseen liittyvät päivitystyöt alkoivat jo marraskuu-joulukuussa ja jatkuivat tämän vuoden puolella aktiivisina miltei maaliskuulle saakka. Toimihenkilöiden lisenssikoulutusten henkilöpäivitykset rekisteriin tammi-huhtikuussa on myös vuosittainen työtehtävä alkuvuodelle.

Yksi alkuvuoden toiminnoista on vuosittain katsominen edelliseen vuoteen, sen arvioiminen sekä toimintakertomuksen kirjoitus. Tähän liittyy myös luonnollisesti tilastoliitteen tekeminen toimintakertomuksen seuraksi. Viime vuoden koko Ratsastajainliiton toimintakertomus on julkaistu jo tässä vaiheessa ja sen löytää liiton kevätkokouksen kutsun liitteistä. Menneeseen katsomisen lisäksi marraskuussa hyväksytyn toimintasuunnitelman pohjalta on myös joulukuussa ja alkuvuodesta tehty vuoden 2024 suunnitelmia.

Vuorovaikutusta tukien

Valtakunnallisen seuratoiminnan markkinointi ja viestintä on ollut aktiivista eri toiminnoista ja teemoista. Heti tammikuun alussa jatkuivat vuorovaikutusteemassa ajankohtaisten uutisten sähköpostit mm. seurojen puheenjohtajille. Yhteensä sähköposteja toimistolta lähetettiin seurapalveluista seurojen eri toimioille ja jäsenille vuoden ensimmäisellä kvartaalilla 144.306 kappaletta, joissa uniikkeja vastaanottajia oli vajaat 40.000. Ratsastajainliiton digitaalisissa kanavissa on myös näkynyt erilaisia ajankohtaisia teemoja. Seura- ja harrastetoiminnan tiimin julkaisuja näkyikin esimerkiksi maaliskuussa 20 kappaletta SRL:n instagram-feedissa.

Uuden seuratuen julkaisu ja markkinointi tapahtui myös ensimmäisen kvartaalin aikana, ja seuroilta lähetettävää materiaalia viime vuoden toiminnasta onkin mahdollisuus lähettää vielä muutaman viikon ajan seurojen puheenjohtajille sekä jäsensihteereille lähetetyn lomakkeen kautta.

Vuoden ensimmäinen jäsenkirje lähti helmikuun lopussa seurojen jäsenille uutisineen ja jäsenetuineen. Ensimmäisen kerran uusi jäsenkirje lähti viime vuonna huhtikuussa, ja samalla neljä kertaa vuodessa tahdilla jatketaan tänä vuonna. Seuratoimijoiden uutiskirjekonseptin kirjeiden aloitus on myös alkanut maaliskuussa Kevään tapahtumat -teemalla – luonnollisesti kaksikielisesti tänäkin vuonna.

Seurojen puheenjohtajaverkosto tapasi etänä vuoden ensimmäisen kerran maaliskuussa. Viime vuonna aktivoidun verkoston ensimmäisen tapaamisen aiheina oli valtakunnalliset suunnitelmat ja verkostoitumismahdollisuudet puheenjohtajakollegojen kanssa.

Yhdessä veneessä

Uudet työryhmät ja niin myös seuratoiminnan ohjausryhmä sekä seura- ja harrastetoiminnan alueryhmä aloittivat uusilla kokoonpanoilla helmi-maaliskuussa. Ratsastajainliiton vapaaehtoistoimielimille Hyvä hallintotapa -koulutus järjestettiin helmikuussa sekä aluejaostojen luottamushenkilöille muutamaa viikkoa myöhemmin.

Yhteistyötä tehdään monenlaista ja samassa veneessä ollaankin erilaisilla teemoilla. Kaikille mahdollinen seuratoiminta -koulutus järjestettiin tammikuussa yhteistyössä Mahdollisuus lapselle ry:n kanssa. Liikenneturvan kanssa tehty yhteistyö jatkui viime vuodesta, ja pääsimmekin sosiaalisen median yhteisjulkaisuissa sekä toisessa webinaarissa osaltamme yhteisönä vaikuttamaan liikennekulttuuriin hevosten ympärillä monella eri taholla.

Helmikuussa SRL (vapaaehtoistoiminnan kehittäjä toimistolta ja yksi seuratoiminnan ohjausryhmän seurakehittäjä) osallistui Olympiakomitean seuratoiminnan verkostopäiville Helsingissä, siellä aiheina mm. yhteisön psykologinen hyvinvointi sekä Tähtiseurat ja yhteistyöt. Tähtiseuravalmennukset ovat alkaneet ja ne keräsivätkin seuran toiminnan kehittämisestä kiinnostuneita seura-aktiiveja Teams-aloituksen ääreen seuratoiminnan ohjausryhmän seurakehittäjien kanssa maaliskuussa. Tähtiseura-auditointien aikataulutus on myös jo hyvässä vauhdissa tälle vuodelle.

Tammikuisilla aluejaostojen aluepäivillä oli mukana seurapalveluiden ja toimiston alueellisen seuratoiminnan vuoden suunnitelmien ja vuosikellojen esittelyt. Aluepäivillä katsottiin myös vuoden alueellista seuratoimintaa toimiston kanssa yhteispalaverissa alueiden vapaaehtoisten seura- ja harrastevastaavien kanssa. Samalla teemalla jatkettiin myös alueellisen seuratoiminnan suunnittelu- ja kouluttautumispäivässä 16.3. Tampereella. Tampereella mukana oli mm. Olympiakomitean vastuullisuuspäällikkö Elina Laineen puheenvuoro, jossa käsiteltiin seurojen kestävää toimintaa.

Liikutaan yhdessä! -kuntohaaste veti oheisliikunnasta kiinnostuneita seurojen jäseniä kuntotiimeihin mukaan. Kuva Laura Laakso SRL

Hyvinvointia ja terveyttä

Ratsastajainliiton ’Jokainen on tärkeä’ -vuositeeman hengessä jatkettiin marraskuussa alkanutta Liikutaan yhdessä! -kuntohaastetta. Sen muuta toteutusta ja oheisliikuntaa tukemaan helmi-maaliskuussa Ratsastajainliiton digitaalisissa kanavissa nähtiin runsaammin teemaan liittyviä nostoja oheisliikuntaan liittyen. Kuntohaaste päättyi maaliskuun loppuun ja huhtikuussa vuorossa on vielä viimeiset loppukuntotestit.

Alkuvuodesta viestittiin ja esiteltiin myös SRL:n päivitettyä yhdenvertaisuussuunnitelmaa sekä etenkin siihen liittyvää yhdenvertaisuuden tarkistuslistaa seuroille ja talleille. SRL:n yhteistyössä järjestämät Et ole yksin -koulutukset sekä helmikuussa häirintäyhdyshenkilökoulutus toivat teemaa myös käytännössä halukkaiden saataville.

Hevosten hyvinvointiin liittyen hevostaitouudistus eteni, ja joulukuussa edellisten julkaistujen hevostaitomerkkien seuraksi vuoden ensimmäisellä kvartaalilla valmisteltiin 6.4. julkaistua uutta merkkiä. Myös infotilaisuudet merkeistä niin seuroille kuin talleille toteutettiin helmikuussa.

Toinen kvartaalin aikana eletäänkin sitten täysin kevättä koko maassa ja aloitetaan kesä. Kvartaalin aluksi päästään nauttimaan Tampereella SRL:n ja ratsastuksen superviikonlopusta, jonka Hevoset-messujen ja Hevosgaalan valmistelut ovat pyörineet toimiston kalentereissa jo reippaasti viime vuoden puolelta.

Palataan niihin sitten seuraavan kvartaalin päätteeksi.

Muokattu 11.4.2024 kello 18:34: Lisätty puuttuva sana ensimmäiseen lauseeseen ja selkiytetty sitä.