Sunshine Tourilla kilpailleet hevoset estetty FEI:n tietokannasta EHV-1-viruksen vuoksi

10.3.2021

Kansainvälinen Ratsastajainliitto FEI tiedotti 9.3. illalla, että Espanjan Sunshine Tourilta Vejer de la Fronterasta kotiin Belgiaan eristystallille palannut hevonen on antanut positiivisen EHV-1-tuloksen. Hevonen oli ollut läheisessä kosketuksessa hevoseen, jolla nousi ensimmäisenä kuumetta Vejer de la Fonteran kilpailupaikalla 26.2. Hevonen sai neurologisia oireita 4. maaliskuuta. EHV-1-herpesvirukseen kuolleiden hevosten määrä on valitettavasti noussut yhteentoista.

Esteratsastaja Eveliina Talvion Chelsea sai Vejer de la Fonterassa neurologisia oireita 5. maaliskuuta. Se siirtyi hevosambulanssilla 7. maaliskuuta Madridin yliopistolliseen hevossairaalaan, jossa se on edelleen hoidettavana. Talvion perhe kertoo, että tamman vointi on vakava. Sitä on lääkitty vahvasti. Tällä hetkellä se pystyy syömään ja juomaan. Sen EHV-1-testit ovat olleet tähän asti negatiiviset, mutta näin on ollut monella muullakin sairaalla hevosella.

Ensimmäisen kuumeisen belgialaishevosen telttatalli tyhjennettiin Vejerissä samaan aikaan kun kuumeinen hevonen kuljetettiin karanteeniin. Muut tallin hevoset hajasijoitettiin muihin kilpailualueen talleihin. Yksi belgialaishevosista siirrettiin Chelsean seinänaapuriksi, ja hevoset pääsivät haistelemaan toisiaan karsinan väliseinän yläpuolella. Talvion muut hevoset ovat pysyneet oireettomina, ja oleilevat karanteenitallissa 250 km päässä Madridista.

Belgiassa vahvistetun positiivisen EHV-1-näytteen seurauksena kaikkien 9. helmikuuta lähtien Espanjan Sunshine Tourille osallistuneiden hevosten pääsy FEI-kilpailutietokantaan on estetty. FEI on yhteydessä kaikkiin urheilijoihin, joita asia koskee. Sunshine Tourilla on kilpaillut helmikuussa kymmenen suomalaista. Ratsastajainliitosta on oltu yhteydessä ratsastajiin, ja karanteenissa olevat hevoset ovat oireettomia Chelsea lukuun ottamatta.

FEI, Espanjan Ratsastajainliitto ja viranomaiset tutkivat kilpailun järjestäjän toimia tapahtumien aikana. Myös Valenciassa, jossa kymmeniä hevosia sairastui herpesvirukseen helmikuussa, tutkitaan järjestäjän toimia.

FEI.org tiedottaa EHV-1 -viruksesta täällä.
Tapahtumajärjestäjän tiedote on luettavissa täällä.