Sylinterikuolaimen käyttö kielletään 1.10.2022 alkaen SRL:n kilpailuissa ja valmennuksissa toistaiseksi

23.3.2023

Ratsastajainliiton hallitus piti 24.9.2022 sähköpostikokouksen, jonka aiheena oli sylinterikuolaimen käytön turvallisuus. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes tiedotti 26.8. tutkivansa kuolaimen osuutta Paimion ratsastusonnettomuuteen 21.8.2022. Onnettomuudessa mukana olleella hevosella oli käytössä ns. sylinterikuolain, jonka rikkoutumisen epäillään olevan onnettomuuden taustalla. Tukesilla on tutkinnassa useita rikkoontuneita sylinterimallin kuolaimia. Sylinterikuolaimella tarkoitetaan kolmipalaista nivelkuolainta, jonka keskiosassa on holkkiliitos. Kuva liitoksesta löytyy kouluratsastussääntöjen kuolainliitteestä sivulta kolme (alkuperäisen dokumentin sivu 96), kuva: barrel joint. Kuvan sylinterikuolaimesta löydät myös valjakkoajosääntöjen FEI:n varusteohjeista sivulta kuusi, kuva: barrel bits.

Ratsastajainliiton hallitus keskusteli sylinterikuolaimen käytön turvallisuudesta SRL:n kilpailuissa ja valmennustoiminnassa. Kuolaimen rikkoontuminen voi aiheuttaa vaaran ratsastajalle, hevoselle ja muille samassa tilanteessa oleville.

Hallitus päätti kieltää sylinterikuolaimen käytön SRL:n kilpailuissa ja SRL:n alaisessa valmennustoiminnassa kaikissa lajeissa toistaiseksi, kunnes Tukes saa tutkimuksensa päätökseen ja tiedottaa siitä. Päätös astuu voimaan 1.10.2022 alkaen. Hallitus kuitenkin suositteli sylinterikuolaimen käytön lopettamista välittömästi ja harkitsemaan sen käytön turvallisuutta myös muussa toiminnassa.

Läsnä kokouksessa olivat SRL:n hallituksesta Marjukka Manninen (pj), Osmo Metsälä, Carina Nyholm, Valtteri Gundersby, Aki Karhapää ja Terhi Koipijärvi.

Edit 26.9.22 klo 13.03: Ratsastuskilpailu-sana muutettu muotoon kilpailu, kattamaan myös valjakkoajon.

Edit 26.9.22 klo 15.13: Valjakkoajon FEI:n varusteohjeet