Tanskalainen Andreas Helgstrand suljettu kaikesta maajoukkuetoiminnasta

23.11.2023

Tanskan ratsastajainliitto julkaisi tiedotteen, jossa se kertoo irtisanovansa kouluratsastaja ja hevoskauppias Andreas Helgstrandin kaikesta liittonsa toiminnasta. Helgstand ei saa tällä hetkellä ratsastaa maajoukkuetehtävissä eikä osallistua maajoukkueen toimintoihin.

Päätös perustuu Tanskan TV2:n Operaatio X dokumenttiin; The Secrets of the Horse Billionaire, joissa esitetään useita ei-hyväksyttäviä koulutustapoja ja hevosten pahoinpitelyä. Dokumentin kuvasi TV2:n toimittaja, joka työskenteli hetken aikaa Helgstrandin tallilla. Myös Tanskan eläinsuojelujärjestö ilmoittaa tekevänsä rikosilmoituksen Andreas Helgstrandin toiminnasta.

Tanskan ratsastajainliiton hallitus teki päätöksensä 22.11. katsottuaan TV2:n ohjelmat. Hallitus kieltää ja ottaa etäisyyttä kaikkiin videolla nähtäviin ei-hyväksyttäviin ratsastus-, koulutus- ja hoitomenetelmiin. Todisteiden perusteella on selvää, ettei Andreas Helgstrand voi edustaa Tanskan ratsastajainliittoa.

Helgstrandin tallilla kuvattujen tapahtumien perusteella Tanskan liitto päätti myös lopettaa kaiken yhteistyön Helgstand Event -yrityksen kanssa. Ensi vuodelle suunnitellut yrityksen järjestämät Tanskan mestaruuskilpailut sekä Pohjoismaiden ja Baltian mestaruuskilpailut koulu-, este-, pararatsastuksessa ja vikellyksessä siirretään muualle. Päätös kansainvälisen ratsastajainliiton FEI:n alaisesta maajoukkuekilpailusta, EEF Nations Cup, toukokuussa tekee FEI.

”On täysin tuomittavaa kohdella hevosia millään tavoin kaltoin. Tanskan liitto on tehnyt oikeat päätökset erottaessaan Helgstrandin maajoukkueesta ja päättäessään yhteistyön tämän edustaman yrityksen kanssa. On tärkeää saada väärinkäytökset ilmi, jotta niihin päästään puuttumaan. Tanskan liitto teki ainoan oikean ratkaisun”, sanoo Ratsastajainliiton hallituksen puheenjohtaja Marjukka Manninen.

Hevosen hyvinvointityöryhmä tekee töitä tutkitun tiedon jakamisessa

Myös Ratsastajainliiton alainen hevosen hyvinvointitoimikunta tuomitsee kaiken hevosten väkivaltaisen kohtelun ja painottaa, että hevosen kouluttamisessa, ratsastuksessa ja kilpailukäytössä ei ole tarvetta väkivaltaisille toimintatapoille. Sekä vanhassa eläinsuojelulaissa että 1.1.2024 voimaan tulevassa laissa eläinten hyvinvoinnista määrätään yksiselitteisesti, että eläimille ei saa aiheuttaa tarpeetonta kipua tai kärsimystä eikä niiden hyvinvointia saa tarpeettomasti vaarantaa. Myös sekä kansainvälisen ratsastajainliiton FEI:n että Ratsastajainliiton omissa eettisissä säännöissä kielletään hevosen kaltoinkohtelu. Siihen sitoutuvat kaikki SRLn jäsenseurojen ja yhdistysten jäsenet.

Hevosen hyvinvointityöryhmä jalkauttaa tutkittua tietoa täsmäiskuin ratsastuksenopettajille, valmentajille, SRL:n toimihenkilöille ja jäsenistölle. Suunnitteilla on esimerkiksi kaikille suunnattu koulutus, jossa keskitytään hevosen kivun, pelon ja jännittyneisyyden tunnistamiseen ja erilaisiin toimintatapoihin niiden vähentämiseksi.

Myös ratsastajien ja opettajien ja valmentajien henkisiä- ja pedagogisia taitoja on hyvä kehittää, esimerkiksi opettamalla, miten toimia haasteellisissa tilanteissa niin, ettei toimi hevosen etua vastaan. Tutkimusten avulla voidaan myös avata hevosten luontaista käyttäytymistä ja sen henkisiä ja sosiaalisia kykyjä ja tarpeita.